Otkazivanje karte

Izvanredne situacije: Kad imam pravo na povrat novca, a kad moram pristati na mrvice?

AUTOR:

OBJAVLJENO:

4.3.2020. u 16:39

AUTOR:

OBJAVLJENO:

4.3.2020. u 16:39

Man wearing a respirator mask device for health protection at an airport or railway train station in a crowd of people while travelling. Epidemic corona virus infection, flu sickness and travel illness concept.
Getty Images/iStockphoto

Ilustracija

Dugo sam si nabijala na nos što nisam na vrijeme rezervirala jeftine karte za proljetno putovanje u Palermo, a onda je stigla korona pa sam si zahvalila što sam bila uobičajeno škrta.

Ipak, mnogi nisu bili moje sreće jer su svoja proljetna putovanja zabezecirali i uplatili još zimus, otvorili godišnji odmor, isplanirali posjete muzejima, kupili odjeću, naručili čuvanje psa...

I što sad?

Otkako je svijetom zavladala panika zbog širenja virusa, dobar dio putnika, a posebno onih koji tek trebaju putovati, ostao je zbunjen načinima na koje pojedine turističke kompanije “hendlaju” otkaze putovanja, a posebno restrikcijama na razini samih država koje se razlikuju od zemlje do zemlje te uglavnom nisu ujednačene.

Posve je razumljivo stoga da je dobar dio putnika zabrinut hoće li uopće moći ostvariti uplaćeno putovanje, trebaju li ga možda otkazati, a onda ako to i učine - hoće li moći dobiti povrat novca, imaju li na njega uopće zakonsko pravo i kako postupiti u vezi uplaćenih aviokarata.

Nažalost, od pomoći im nisu bili oni koji bi prvi o tome trebali brinuti pa tako Europski potrošački centar Croatia na svojim internetskim stranicama, od izbijanja afere s virusom, nije objavio niti jedne riječi o pravima putnika tijekom putovanja (dapače, 2. ožujka, dakle više od mjesec dana otkako je izbila korona, ECC Hrvatska objavio je vodič čemu uopće služi Europski potrošački centar, ali ne i vodič za putnike), a istom temom nisu se bavili ni pri Ministarstvu gospodarstva koje ima svoj portal o zaštiti potrošača. Velika škrtica stoga je kontaktirala predsjednika Udruge hrvatskih putničkih agencija Tomislava Faina kako bismo vam priredili kratki vodič o vašim putničkim pravima u doba koronavirusa.

OTKAZAN MI JE LET ZBOG VIRUSA. IMAM LI PRAVO NA KOMPENZACIJU I POVRAT NOVCA?

U slučajevima u kojima zrakoplovna kompanija sama otkazuje let koji još nije počeo, opća pravila, pojašnjava Fain, nalažu da putnik ima pravo na puni iznos povrata karte. Ako se radi o povratnom letu, kompanija je putniku dužna osigurati drugi, najbrži mogući povratak u destinaciju te mu, ovisno o zemlji registracije prijevoznika, dati i prihvatljivu kompenzaciju. Općenito, u ovoj situaciji zamijećeno je kako je većina aviokompanija na svojim stranicama objavila upute za putnike koji su već kupili zrakoplovne karte za buduća putovanja, a odnose se na zemlje u kojima je proglašeno žarište, kao što su Kina, Južna Koreja, Italija ili Iran.

Zrakoplovne kompanije su samostalno odlučivale o pravilima postupanja u krizoj situaciji, ovisno o tome jesu li otkazale letove. Većina kompanija imala je razumijevanja i dopuštala promjenu datuma putovanja bez dodatne naknade.

OTKAZAN MI JE LET, ALI VEĆ SAM UPLATILA HOTEL. MOGU LI ZA SMJEŠTAJ TRAŽITI POVRAT NOVCA?

Ako je putnik sam organizirao svoje putovanje - dakle, zasebno je bukirao let, a potom zasebno hotel, opća pravila kažu da putnik u takvom slučaju nema automatsko pravo na povrat novca za smještaj, nego to ovisi o uvjetima na koje je pristao u postupku rezervacije hotela. Ako je odabrao smještaj bez mogućnosti povrata novca, onda povrat neće ostvariti.

Za one kojima je let bio vezan uz smještaj, odnosno uplatili su paket-putovanje, situacija je puno bolja jer se putnik ovdje može pozvati na Zakon o pružanju usluga u turizmu. U takvoj situaciji avioprijevoznik je dužan putnika u najbržem roku dopremiti do njegove destinacije ili mu osigurati povrat novca.

UPLATILA SAM PUTOVANJE PREKO TURISTIČKE AGENCIJE, ALI JE OTKAZANO ZBOG IZVANREDNE SITUACIJE. MOGU LI DOBITI POVRAT NOVCA?

Da, u ovom je slučaju situacija prilično jednostavna. Ako je putnik uplatio putovanje putem turističke agencije (dakle, uplatio je paket-putovanje) koje je potom otkazano jer je u destinaciji proglašena izvanredna situacija, ima pravo na povrat cjelokupnog iznosa uplaćenog novca.

UPLATILA SAM PUTOVANJE PUTEM AGENCIJE, ALI GA ŽELIM OTKAZATI IAKO U DESTINACIJI NIJE PROGLAŠENO IZVANREDNO STANJE. MOGU LI DOBITI POVRAT NOVCA?

U slučaju kad putnik otkazuje putovanje iako u destinaciji nije proglašeno izvanredno stanje, putnik nema pravo na povrat cjelokupno uplaćenog iznosa putovanja nego na dio ovisno o ugovoru o putovanju u paket-aranžmanu koji je putnik potpisao s putničkom agencijom.

Naravno, poručuje Fain, većina agencija shvaća novonastalu situaciju te se očekuje da se prema klijentima ponašaju kao pravi i iskreni partneri koji će poduzeti sve što je u njihovoj moći da umanje štetu.

LET JE OTKAZAN ZBOG IZVANREDNIH OKOLNOSTI. IMAM LI PRAVO I NA POVRAT NOVCA I NA KOMPENZACIJU?

Ne, u ovakvim slučajevima putnik nema pravo i na jedno i na drugo. Odnosno, ima pravo na povrat novca zbog otkazanog leta, ali nema pravo i na kompenzaciju jer se ona odnosi isključivo na situacije u kojima je let otkazan zbog okolnosti na koje je aviokompanija mogla utjecati.

HRVATSKO MINISTARSTVO IZDALO JE PREPORUKU IZBJEGAVANJA PUTOVANJA U ITALIJU. ZNAČI LI TO DA JE U ITALIJI IZVANREDNA SITUACIJA TE DA MOGU OTKAZATI PUTOVANJE I DOBITI CJELOKUPNI IZNOS?

Ne. U konkretnom slučaju Ministarstvo vanjskih i europskih poslova izdalo je samo preporuku o izbjegavanju putovanja, koje nema snagu proglašenja izvanredne situacije te na temelju koje putnik ne može po automatizmu dobiti povrat novca za let i hotel. Odnosno, on ga ima pravo otkazati, ali u tom slučaju dobiva povrat koji mu je garantiran ugovorom o putovanju sklopljenim s agencijom.

ŠTO MI POKRIVA PAKET PUTNOG OSIGURANJA?

- ako se nalazite na putovanju i imate ugovoren paket putnog osiguranja te dođe do akutnog oboljenja, pokriveni su troškovi liječenja u okviru osigurane svote

- ako ste u sklopu paketa putnog osiguranja ugovorili i pokriće za otkaz putovanja te netom prije putovanja dođe do bolesti koja onemogućuje putovanje, osiguravajuće društvo preuzima i nadoknađuje vam nastale troškove putovanja

- ukoliko radi vlastite sigurnost/straha ili procjene ne želite ići na put, a već ste uplatili (ugovorili) policu putnog osiguranja, u roku od sedam dana od ugovaranja osiguranja, a svakako prije početka samog putovanja imate pravo otkazati policu osiguranja te dobiti povrat uplaćene premije

 

Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na [email protected]