Oni rade na Twitchu, Discordu, GitHubu, Stack Overflowu, pišu blogove, organiziraju ture, meetupe i konferencije, govore i pišu o tehnologiji, drže podcaste. Cilj im je da zainteresiraju developere da isprobaju određene tehnologije. Riječ je o stručnjacima za developer relations (DevRel).
Prije 40 godina Apple je, kako bi potaknuo developere da razvijaju aplikacije na Macintoshu, inicirao prvi DevRel program. Koncept se uhvatio unazad deset godina s razvojem cloud igrača koji su željeli privući developere da koriste njihove platforme, preko API-a, znači samoposlužno, kako bi razvili vlastite aplikacije.
Druženje sa zvijezdama
Prema podacima 9. DevRel Survey Reporta, za 2022. godinu, Silicijska dolina i dalje je dominantna, s 31,1 posto kompanija koje tamo prakticiraju DevRel. No, danas je DevRel prisutan u cijelom svijetu. Ovo izvješće navodi da u Istočnoj Europi 17,1 posto kompanija, a govorimo mahom o softverskim kompanijama, koristi DevRel.
Boris Debić danas u mirovini predaje o AI-u na ZŠEM-u u Zagrebu. No, sve do 2020. proveo je desetljeće i pol u središtu Googlea u Mountain Viewu u Kaliforniji, gdje je pri kraju radio u DevRelu.
- Bilo nas je jedno 500. Kao tvrtka srednje veličine u Hrvatskoj - kaže Debić.
Navodi da to i nije tako puno kad se uzme da u Alphabetu radi oko 200 tisuća ljudi, a da na svijetu, prema podacima Statiste, ima blizu 28 milijuna developera. Debić navodi da u Silicijskoj dolini sve velike kompanije imaju DevRel.
- To je posao kojim se bave top ljudi, jer oni znaju objasniti neku tehnologiju, jer su je oni i stvarali - kaže Debić.
Navodi da to ne znači nužno da su svi oni nužno bili zaposlenici. Ponekad su tražili top ljude izvan organizacije. Tako su išli i sjeli razgovarati s kanadskim programerom Robom Pikeom, koautorom programskog jezika Go.
- Zanimala nas je filozofija zašto je to razvio i način na koji se to može najbolje koristiti - pojašnjava Debić.
Dodaje da su svo to znanje nudi programerima na developerskim stranicama Googlea. Njihova je jedinica ujedno prikupljala povratne informacije od developera.
Osvojiti srca i umove
- Imali bi informaciju da se korisnicima nešto sviđa, 80 posto njih želi tu i tu funkcionalnost, i to bi vračali inženjerskim grupama - kaže Debić.
Korištenje DevRela omogučilo je Googleu da snažno raste. Cloud, koji je tako rastao, po prihodima je sad na razini YouTubea. U DevRel izvješću se naglašava da su izgradnja zajednice potencijalnih developera-korisnika i pomaganje u stvaranju boljih proizvoda kroz feedback glavne prednosti ove profesije. Google je u sklopu DevRela organizirao i posebnu konferenciju za developere, Google I/O, na kojoj predstavlja novitete, a radi i manje evente. Debić se sjeća da je na jednoj turi po regiji držao predavanje u zagrebačkom inkubatoru Ziceru.
Upravo su eventi jedan od glavnih alata DevRela kaže Ivan Livić, danas osnivač i direktor domaćeg proptech startupa Vendue Techa, a koji je neko vrijeme u Singapuru radio kao Startup & Developer Marketing menadžer za ASEAN u Amazon Web Servicesu.
- U DevRelu presudno je osvojiti srca i umove developera, jer oni su ključno gorivo za svaku firmu - kaže Livić.
Pojašnjava da je riječ o posebnim ljudima koji koji rade stvari koje se trebaju duboko poznavati, o njima se uči godinama i to znanje je nužno stalno osvježavati. Zato danas postoji ta asimetrija, tumači on, zbog koje developeri drže ključeve za inoviranje u kompanijama, čak i kad odluka o kupnji nije izravno na njima.
- Oni su poput influencera, ali unutar kompanija i zato ih tehnološke tvrtke žele u svom ekosustavu - kaže Livić.
Navodi da zato developeri, koji su tako uključeni u zajednicu, dobivaju mogućnost prvi testirati nove funkcionalnosti, dati svoj komentar, dobiti pozivnice na konferencije, meetupe i hackathone. Prema 9. DevRel Survey Reportu, ta se praksa najviše koristi u velikim tehnološkim kompanijama, gdje 45,3 posto tvrtki s preko tisuću zaposlenih koristi DevRel, ali odmah zatim su male tvrtke, gdje 31,7 posto koristi DevRel. Livić kao dobar primjer da se i manji startupi mogu učinkovito baviti DevRelom navodi hrvatski startup Memgraph, koji razvija cloud platformu za graf baze podataka.
- Oni podržavaju meetupe koji proizlaze iz zajednice, koriste Discord i aktivni su u zajednici te zahvaljujući tome rastu - tumači.
Najveći primjer primjene DevRela u Hrvatskoj je Infobip. S više od 3500 zaposlenih, prvi je hrvatski jednorog ujedno i prva kompanija na svijetu koja ima člana uprave za developersko iskustvo te je napravila čak dvije akvizicije na domaćem terenu, konferencije Shift i portala Netokracije, upravo kako bi izgradila vlastiti DevRel.
Globalni pristup
Infobip je unazad dvije godine u Zadru organizirao dvije Infobip Shift konferencije. Lani je ona narasla za trećinu, na 4000 developera koji su došli u Zadar. Sad ima još ambicioznije planove, jer će ove godine održati dva Shifta, uz Zadar, i u Miamiju u SAD-u.
Ivan Burazin, član uprave Infobipa za developersko iskustvo kaže da ove godine jačaju globalne ambicije svojih DevRel inicijativa.
- Uz Netokraciju, pokrenuli smo ShiftMag, magazin koji gradi globalnu developersku zajednicu - kaže Burazin.
Usto, vode i sve veći globalni startup program, Infobip Startup Tribe, kroz koji startupima nudi posebne mogućnosti korištenja svojih API-ja. Burazin pojašnjava da im DevRel pomaže i za ulazak na nova tržišta, i to tako što potiču razvoj lokalnih developerskih zajednica.
- U SAD-u i Kanadi smo lani organizirali turu meetupa koja je obuhvatila 18 gradova i privukla više od 1300 sudionika. U Africi radimo slično. Lani smo imali dva meetupa, a ove godine smo dosad organizirali četiri meetupa s 360 sudionika i planiramo još. Želimo da postanu samoodrživi, jer ćemo se meetupima širiti i u Aziju i Latinsku Ameriku - zaključuje Burazin.
*Infobip je partner projekta
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....