DEV/DX

Profesija koju je stvorio Apple, a jača je Infobip

Istražili smo pozadinu DevRela, jednog od najpopularnijih tech poslova: putuje se, upoznaje developerske zvijezde i najnovije tehnologije

Oni rade na Twitchu, Discordu, GitHubu, Stack Overflowu, pišu blogove, organiziraju ture, meetupe i konferencije, govore i pišu o tehnologiji, drže podcaste. Cilj im je da zainteresiraju developere da isprobaju određene tehnologije. Riječ je o stručnjacima za developer relations (DevRel).

Prije 40 godina Apple je, kako bi potaknuo developere da razvijaju aplikacije na Macintoshu, inicirao prvi DevRel program. Koncept se uhvatio unazad deset godina s razvojem cloud igrača koji su željeli privući developere da koriste njihove platforme, preko API-a, znači samoposlužno, kako bi razvili vlastite aplikacije.

Druženje sa zvijezdama

Prema podacima 9. DevRel Survey Reporta, za 2022. godinu, Silicijska dolina i dalje je dominantna, s 31,1 posto kompanija koje tamo prakticiraju DevRel. No, danas je DevRel prisutan u cijelom svijetu. Ovo izvješće navodi da u Istočnoj Europi 17,1 posto kompanija, a govorimo mahom o softverskim kompanijama, koristi DevRel.

image

Kent C. Dodds na Infobip Shiftu

Nikola Vilic/CROPIX

Boris Debić danas u mirovini predaje o AI-u na ZŠEM-u u Zagrebu. No, sve do 2020. proveo je desetljeće i pol u središtu Googlea u Mountain Viewu u Kaliforniji, gdje je pri kraju radio u DevRelu.

- Bilo nas je jedno 500. Kao tvrtka srednje veličine u Hrvatskoj - kaže Debić.

Navodi da to i nije tako puno kad se uzme da u Alphabetu radi oko 200 tisuća ljudi, a da na svijetu, prema podacima Statiste, ima blizu 28 milijuna developera. Debić navodi da u Silicijskoj dolini sve velike kompanije imaju DevRel.

- To je posao kojim se bave top ljudi, jer oni znaju objasniti neku tehnologiju, jer su je oni i stvarali - kaže Debić.

image

Boris Debić: ‘U DevRelu rade top ljudi, jer oni znaju objasniti tehnologiju‘

Neja Markicevic/CROPIX

Navodi da to ne znači nužno da su svi oni nužno bili zaposlenici. Ponekad su tražili top ljude izvan organizacije. Tako su išli i sjeli razgovarati s kanadskim programerom Robom Pikeom, koautorom programskog jezika Go.

- Zanimala nas je filozofija zašto je to razvio i način na koji se to može najbolje koristiti - pojašnjava Debić.

Dodaje da su svo to znanje nudi programerima na developerskim stranicama Googlea. Njihova je jedinica ujedno prikupljala povratne informacije od developera.

Osvojiti srca i umove

- Imali bi informaciju da se korisnicima nešto sviđa, 80 posto njih želi tu i tu funkcionalnost, i to bi vračali inženjerskim grupama - kaže Debić.

Korištenje DevRela omogučilo je Googleu da snažno raste. Cloud, koji je tako rastao, po prihodima je sad na razini YouTubea. U DevRel izvješću se naglašava da su izgradnja zajednice potencijalnih developera-korisnika i pomaganje u stvaranju boljih proizvoda kroz feedback glavne prednosti ove profesije. Google je u sklopu DevRela organizirao i posebnu konferenciju za developere, Google I/O, na kojoj predstavlja novitete, a radi i manje evente. Debić se sjeća da je na jednoj turi po regiji držao predavanje u zagrebačkom inkubatoru Ziceru.

Upravo su eventi jedan od glavnih alata DevRela kaže Ivan Livić, danas osnivač i direktor domaćeg proptech startupa Vendue Techa, a koji je neko vrijeme u Singapuru radio kao Startup & Developer Marketing menadžer za ASEAN u Amazon Web Servicesu.

image

Ivan Livić: ‘U DevRelu presudno je osvojiti srca i umove developera‘

Davor Pongracic/CROPIX

- U DevRelu presudno je osvojiti srca i umove developera, jer oni su ključno gorivo za svaku firmu - kaže Livić.

Pojašnjava da je riječ o posebnim ljudima koji koji rade stvari koje se trebaju duboko poznavati, o njima se uči godinama i to znanje je nužno stalno osvježavati. Zato danas postoji ta asimetrija, tumači on, zbog koje developeri drže ključeve za inoviranje u kompanijama, čak i kad odluka o kupnji nije izravno na njima.

- Oni su poput influencera, ali unutar kompanija i zato ih tehnološke tvrtke žele u svom ekosustavu - kaže Livić.

Navodi da zato developeri, koji su tako uključeni u zajednicu, dobivaju mogućnost prvi testirati nove funkcionalnosti, dati svoj komentar, dobiti pozivnice na konferencije, meetupe i hackathone. Prema 9. DevRel Survey Reportu, ta se praksa najviše koristi u velikim tehnološkim kompanijama, gdje 45,3 posto tvrtki s preko tisuću zaposlenih koristi DevRel, ali odmah zatim su male tvrtke, gdje 31,7 posto koristi DevRel. Livić kao dobar primjer da se i manji startupi mogu učinkovito baviti DevRelom navodi hrvatski startup Memgraph, koji razvija cloud platformu za graf baze podataka.

- Oni podržavaju meetupe koji proizlaze iz zajednice, koriste Discord i aktivni su u zajednici te zahvaljujući tome rastu - tumači.

Najveći primjer primjene DevRela u Hrvatskoj je Infobip. S više od 3500 zaposlenih, prvi je hrvatski jednorog ujedno i prva kompanija na svijetu koja ima člana uprave za developersko iskustvo te je napravila čak dvije akvizicije na domaćem terenu, konferencije Shift i portala Netokracije, upravo kako bi izgradila vlastiti DevRel.

Globalni pristup

Infobip je unazad dvije godine u Zadru organizirao dvije Infobip Shift konferencije. Lani je ona narasla za trećinu, na 4000 developera koji su došli u Zadar. Sad ima još ambicioznije planove, jer će ove godine održati dva Shifta, uz Zadar, i u Miamiju u SAD-u.

image

Silvio Kutić i Ivan Burazin na drugom danu Infobip Shifta lani

Josko Ponos/CROPIX

Ivan Burazin, član uprave Infobipa za developersko iskustvo kaže da ove godine jačaju globalne ambicije svojih DevRel inicijativa.

- Uz Netokraciju, pokrenuli smo ShiftMag, magazin koji gradi globalnu developersku zajednicu - kaže Burazin.

Usto, vode i sve veći globalni startup program, Infobip Startup Tribe, kroz koji startupima nudi posebne mogućnosti korištenja svojih API-ja. Burazin pojašnjava da im DevRel pomaže i za ulazak na nova tržišta, i to tako što potiču razvoj lokalnih developerskih zajednica.

- U SAD-u i Kanadi smo lani organizirali turu meetupa koja je obuhvatila 18 gradova i privukla više od 1300 sudionika. U Africi radimo slično. Lani smo imali dva meetupa, a ove godine smo dosad organizirali četiri meetupa s 360 sudionika i planiramo još. Želimo da postanu samoodrživi, jer ćemo se meetupima širiti i u Aziju i Latinsku Ameriku - zaključuje Burazin.

image

Završnicu Infobip Shifta okrunilo je natjecanje developerskih timova za velike žute patkice, koje su zatim sretno nosili kućama

Zvonko Pavic/CROPIX

*Infobip je partner projekta

++
image

Naslovnica magazina Startup Report No6 koju je napravio art direktor Tomislav Botić pomoću AI alata Midjourney

Jl/

>> PDF magazina možete preuzeti ovdje <<

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. veljača 2024 23:02