Bilo je dovoljno da se poremeti jedan sustav u jednom od internetskih čvorova na istočnoj obali SAD-a pa da cijela globalna mreža padne u pretkomatozno stanje.
Naime, svjetsko tržište usluga u cloudu danas u golemom postotku drže samo tri velike kompanije, a jedna od njih je Amazon kroz svoj Amazon Web Services (AWS). AWS je pritom apsolutni lider i zauzima oko 30 posto svih cloud servera - drugim riječima, lokacija na kojima internet živi - pa nije neobično da kada se jedan od njih zakašlje, cijeli planet mora posegnuti za čajem i toplom dekicom.
Upravo to se i dogodilo kada je u Amazonovoj mreži podatkovnih centara US-EAST-1 na istočnoj obali SAD-a došlo do kvara, koji su opisali kao "problem povezan s DNS razrješavanjem krajnje točke DynamoDB API-ja".
Što to točno znači? Sam bog zna, ali ako bismo opis kvara preveli na ljudski jezik, mogli bismo reći da je telefonski imenik na koji se internet oslanja počeo trokirati i nije mogao pronaći precizne adrese za baze podataka koje koriste tisuće i tisuće aplikacija kako bi sigurno pohranjivale i pronalazile podatke.
Srušili se Snapchat, Amazon i brojne druge poznate stranice i aplikacije
Nama običnim korisnicima zapravo to nije ni važno, ono što jest bitno je da su kao muhe počeli padati servisi koji se oslanjaju na Amazonove data centre, a s njima i produktivnost svih nas koji o tome ovisimo.
Kako su za Jutarnji potvrdili mrežni stručnjaci iz A1 Hrvatska, veliki postotak javno dostupnih servisa migrirao je u cloud usluge nekoliko velikih infrastrukturnih igrača poput Amazona, Microsofta ili Googlea, pa kada padne jedan od njih, ne nestaje samo jedna stranica, već cijeli niz aplikacija, servisa i platformi koje na toj infrastrukturi rade.
"Amazon Web Services, primjerice, koristi više od trećine svjetskih internetskih servisa, pa kvar u jednoj njihovoj regiji može pokrenuti lančanu reakciju. Neovisno o garanciji visoke dostupnosti od strane pružatelja cloud usluge, često postoje tzv. single point of failure situacije koje mogu uzrokovati prekide. Iste mogu biti na mrežnoj, sistemskoj ili aplikativnoj razini te posljedice mogu biti regionalne ili globalne. U osnovi, riječ je o centraliziranom sustavu u kojemu mali broj pružatelja usluga nosi veliku količinu digitalnog prometa - navode iz A1.
Kako je objavio servis Downdetector koji prati padove internetskih usluga, među pogođenima su bili, među ostalima, Amazon, Bank of Scotland, Blink Security, BT, Canva, Clash Of Clans, Clash Royale, Coinbase, Duolingo, Epic Games Store, Flickr, Fortnite, IMDB, Lloyds Bank, Peloton, Perplexity AI, Playstation Network, Pokemon Go, Ring, Roblox, Signal, Sky, Slack, Snapchat, Square, Whatsapp, Wordle, Xero, Zoom…
To je samo dio pogođenih stranica i usluga, jer je riječ o lančanom procesu koji se onda počeo prelijevati i na svijet izvan interneta. Što se tiče Hrvatske, na trenutke su ispadali i Hrvatski Telekom, A1, kao i portali Hanza Medije poput jutarnji.hr, a nije se bilo moguće spojiti ni na hrvatske servere NordVPN-a.
Oko 13 sati po hrvatskom vremenu Amazon je objavio da je temeljni problem na Amazon Web Servicesu riješen i da se većina usluga vratila u normalu. Ostao je određeni "zaostatak" s kojim će se sustav morati pozabaviti u sljedećim danima, premda ne treba očekivati veće probleme.
Kako su nam zagovnali internet
"Sve ovisi o vrsti ispada. To se može manifestirati kao gubitak dijela podataka ili gubitak prihoda ako kompanija ovisi o dostupnosti svoje usluge koja se nalazi u cloudu i slično. U tehničkom smislu, većina servisa se oporavi bez trajnih posljedica, ali ovakvi incidenti uvijek potaknu raspravu o prevelikoj ovisnosti o nekoliko globalnih pružatelja infrastrukture", kažu za Jutarnji eksperti iz A1.
Inače, US-EAST-1 je AWS-ova najstarija i najveća cloud regija i vrlo popularan "nervni centar" za online usluge. Zbog toga je to i velika Ahilova peta kompletnog interneta i veliki padovi zabilježeni su 2017., 2021. i 2023. godine. Ovaj najnoviji kolaps pokazuje da mnoge stranice nisu implementirale redundancije koje su potrebne kako bi se brzo prebacile na rezervne položaje na AWS-u ili na druge cloud poslužitelje ako dođe do problema.
Dodatno, ovaj je ispad opet demonstrirao koliko je štetno konsolidirati toliki komad temeljne globalne infrastrukture u jednoj instituciji. Ponovimo da Amazon zapasava oko 30 posto cloud servera na svijetu. Prevedeno - Amazon je odgovoran za funkcioniranje praktički trećine interneta.
Ne pomaže ni to što je dodatnih 20 posto u rukama Microsofta, a još 10 posto drži Google. Dakle, 60 posto cloud servera drže samo tri megakorporacije, što je problematično iz više aspekata nego što mi imamo vremena i prostora.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....