PROCJENA HNB-A

Dobra zarada. Pogledajte koliko će Hrvatska zaraditi od turizma ove godine, iznos je znatno veći nego prošle

Na rast nominalnih prihoda i dalje djeluju povišene cijene, ali i rezultati izvan glavne sezone

Turisti, ilustracija

 Sasa Buric/Cropix
Na rast nominalnih prihoda i dalje djeluju povišene cijene, ali i rezultati izvan glavne sezone

Prihodi od turističke potrošnje stranih gostiju u ovoj godini trebali bi porasti 3,6 posto i doseći 15,5 milijardi eura, prema posljednjoj službenoj projekciji Hrvatske narodne banke iz lipnja ove godine. Ako se prognoze ostvare, to bi značilo da će turistički prihodi porasti za oko pola milijarde eura, čak i nešto više nego lani, kada su u odnosu na prethodnu godinu bili uvećani za 388,6 milijuna eura, odnosno 2,7 posto.

Nešto izraženiji rast nego u 2024. godini, objašnjavaju analitičari HNB-a, temelji se "na projekciji postupnog jačanja ekonomske aktivnosti na našim glavnim emitivnim tržištima i posljedičnog rasta potražnje za putovanjima". Osim toga, na rast nominalnih prihoda i dalje djeluje povišeni rast cijena usluga povezanih s turizmom. Kada se gledaju dosad postignuti rezultati, iz podataka o platnoj bilanci proizlazi da su prihodi od turističke potrošnje u prva tri ovogodišnja mjeseca rasli više od šest posto. Također, visokofrekventni podaci za drugo tromjesečje ukazuju na "razmjerno robustan rast potrošnje u predsezoni".

Imamo podatke za lipanj i dio srpnja, rast cijena je dramatičan, a sada je jasno tko najviše ‘dere‘ turiste!

Kada je u pitanju drugi dio godine, osobito dva udarna mjeseca, kao i uvijek, mišljenja su podijeljena, od ocjene da je posrijedi podbačaj do zadovoljstva ostvarenim. U HNB-u očekuju nastavak trenda iz proteklih godina. "Fizički pokazatelji za srpanj, kada je zabilježen pad noćenja i dolazaka stranih turista, upućuju da bi se opet mogao ponoviti obrazac iz prethodnih godina kada su predsezona i posezona ostvarile vidno bolje rezultate nego vrhunac sezone", objašnjavaju.

image

Turisti, ilustracija

Sasa Buric/Cropix

Uspjeh postignut 2023. godine, kada su prihodi skočili za čak 11,4 posto ili 1,5 milijardi eura u odnosu na godinu ranije, teško će se više ikad ponoviti zbog specifičnih okolnosti, poput uvođenja eura i značajnog rasta cijena. Prihodi nastavljaju rasti po mnogo umjerenijim stopama, a turističke rezultate sve više određuju postignuća izvan glavne sezone, a ne oni tijekom srpnja i kolovoza. Iako ljetni kvartal donosi gotovo dvije trećine prihoda, on je već lani bio slabiji nego prethodne godine. Od stranih turista u zemlju se slilo 9,06 milijardi eura, 0,7 posto ili 64,3 milijuna eura manje nego u istom razdoblju 2023. godine.

Konačna računica HNB-a: Strani turisti potrošili skoro 15 milijardi eura, u zadnjem kvartalu rast od 10 posto!

Nakon objave tog pomalo neugodnog podatka o zaustavljanju turističke ekspanzije tijekom vrhunca sezone uslijedilo je svojevrsno otrežnjenje. Nadležni u sektoru turizma su konstatirali da je očito da tijekom glavne sezone, osim na kontinentu, postoji iznimno mali prostor za rast. Imajući u vidu i spoznaju da Hrvatska naglo postaje destinacija prepoznata po skupoći, uslijedili su pozivi o nužnosti racionalnijeg formiranja cijena ako se želi zadržati konkurentnost, ali donesene su i mjere s ciljem obuzdavanja nekontroliranog rasta privatnog smještaja koji se počeo suočavati s problemom slabije popunjenosti.

Ako je suditi po cijenama, očito je da pozivi (još) nisu dali osobite rezultate. Stručnjaci za turizam ocjenjuju da će tijekom srpnja i kolovoza noćenja i dolasci turista biti slični onima lani, ali malo je slabija izvanpansionska potrošnja, prije svega u maloprodaji i ugostiteljskim objektima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
19. kolovoz 2025 09:57