Rasco

Od obrta u seoskoj garaži do vodećeg europskog proizvođača komunalnih vozila

AUTOR:

  • Jozo Vrdoljak/Privredni.hr

OBJAVLJENO:

2.6.2020. u 9:30

AUTOR:

  • Jozo Vrdoljak/Privredni.hr

OBJAVLJENO:

2.6.2020. u 9:30

Rasco

Osnivači Rascoa, Fran Franičević i Darko Paviša

Darko Paviša i Frane Franičević dugogodišnji su poslovni partneri, prijatelji i vlasnici tvrtke Rasco, koju su zajednički osnovali 1990. Na početku su bili jedini zaposlenici, a radili su u malenom prostoru u dvorištu Darka Paviše u mjestu Kalinovac pored Đurđevca. Vlasnici Rasca su Frane Franičević i Darko Paviša, s jednakim udjelima u vlasništvu. Prihod iz 2019. godine na razini grupacije iznosio je preko 170 milijuna kuna. U ovom trenutku broj zaposlenih u tvornici u Kalinovcu iznosi više od 340 djelatnika, dok u tvornici Rasco-Tamp u Senti u Srbiji zapošljavaju preko 60 djelatnika.

„Naš početak, kao i početak svakog privatnog poslovanja, nije bio jednostavan ni lak. Bili smo zaposleni samo nas dvojica i radili smo „24 sata dnevno, 7 dana u tjednu“. Okolica Đurđevca je većinom poljoprivredno orijentiran kraj i puno ovdašnjih poljoprivrednika u to vrijeme nije imala gdje popraviti svoje strojeve. Tu smo mi prepoznali priliku da tadašnjem tržištu ponudimo svoje znanje i vještine.“, prisjeća se Darko Paviša.

Frane Franičević iznoseći kronologiju rasta i razvoja zajedničkog posla koji rezultirao stvaranjem respektabilne tvrtke Rasco, otkriva da su njih dvojica ubrzo nakon početka rada shvatili da bez vlastitog proizvoda neće doći puno dalje od statusa zanatske radionice. Zato su 1994. napravili kamionski vučni posipač RAS – njihov prvi proizvod za održavanje prometnica. Stroj je bio vrlo uspješan na tržištu, a 1995. je otvorena prva proizvodna hala, na lokaciji gdje se Rasco nalazi i danas. Tada su imali 16 zaposlenih.

„Značajna nam je i 2000. godina, koja je označila je početak izvoza, koji se tada većinom odvijao u državama regije i jugoistočne Europe. Da bi 2004. godine proširili proizvodne kapaciteti novim halama. Tada je u Rascu radilo već 68 zaposlenika. Paralelno sa širenjem kapaciteta, 2006. se u proizvodne procese uvode i robotske tehnologije. S početkom izvoza 2010., otvaraju se Rasco podružnice u Sloveniji, Srbiji, BiH i Makedoniji. U 2011.godini smo imali daljnje proširenje Rasco proizvodnog pogona i preko 200 zaposlenika, dok je 2012. predstavljeno malo univerzalno vozilo MUVO za koje smo 2013. dobili našu prvu Zlatnu kunu u kategoriji Inovacija. Razvoj se nastavio otvaranjem tvornice Rasco-Tamp u Senti 2014. godine.

Prije dvije godine Rasco ulazi u trogodišnji investicijski ciklus vrijedan gotovo 80 milijuna kuna u koji spadaju proširenje proizvodnih kapaciteta, povećanje energetske efikasnosti i razvoj novog proizvoda, dok 2019. započinje s radom naša prva solarna elektrana, otvaramo novu zgradu proizvodnog pogona i na tržište lansiramo kompaktnu čistilicu LYNX. Ove godine slavimo 30 godina postojanja kompanije i izrazito smo sretni i ponosni što nas je naš rad i trud doveo do ovako impresivnih rezultata.“, iznio je kronologiju razvoja Frane Franičević.

Rasco

Uprava: Ivan Franičević, Ružica Petričec Fabijanec i Mario Štefanec

Razvoj vlastitog električnog vozila

Osnivači Rasca dodaju da u razvojnim planovima imaju cijele portfelje novih proizvoda, te razvoj novih generacija postojećih strojeva. Trenutno najveći projekt na kojem Rasco radi je razvoj vlastitog električnog vozila. S obzirom na to da je ono tek u fazi prototipa, nisu željeli govoriti o detaljima.

„Osim značajnih investicija u razvoj proizvoda, koje čine više gotovo polovicu naših ukupnih investicija, kontinuirano ulažemo u razvoj naših proizvodnih kapaciteta i razvoj naših ljudi. Tijekom 2018. godine smo započeli jedan velik investicijski ciklus vrijedan oko 80 milijuna kuna. Investicija obuhvaća tri segmenta – prvi dio odnosi se na razvoj novih proizvoda i edukacije zaposlenika, drugi dio obuhvaća izgradnju tri nova proizvodna objekta, a treći dio na nabavku nove opreme i nove tehnologije za proizvodne procese, te značajna ulaganja u digitalizaciju niza procesa unutar kompanije, pogotovo unutar odjela proizvodnje. Prošle godine smo izgradili i solarnu elektranu snage 442 kilovata tako da sami proizvodimo električnu energiju za svoje potrebe, i jedan od objekata planiranih u sklopu kompletnog investicijskog programa. Trenutno su u tijeku radovi na preostale dvije zgrade s ciljem da uz moderne tehnologije ubrzamo proizvodne procese i povećamo svoje proizvodne kapacitete i konkurentnost na zahtjevnom svjetskom tržištu.“, ističu osnivači tvrtke Rasco iz Kalinovca.

Rasco

Rascov pogon

Uvođenje nasljednika u posao

Frane Franičević ima dvojicu sinova, Ivana i Marina. Ivan je predsjednik uprave kompanije od 2015., dok Marin radi na radnom mjestu voditelja proizvodnje. Darko Paviša također ima dvojicu sinova. Miroslav je zaposlen na radnom mjestu voditelja domaće i regionalne prodaje dok je Tomislav voditelj marketinga kompanije.

„Mi smo se pri odabiru osobe koja će voditi kompaniju u budućnosti vodili prije svega znanjem i sposobnosti te osobe, a ne prezimenom. Mnogi ljudi i danas teško shvaćaju da je samo jedna osoba unutar naše uprave obiteljski povezana s jednim od vlasnika. U upravi su ljudi s ekspertizom i znanjem, pa je tako i predsjednik uprave došao na tu poziciju nakon iskustva u vođenju složenih organizacija poput naše.“, pojašnjava Paviša.

Paviša kaže da je česta greška unutar obiteljskih kompanija forsirati članove obitelji na ključne pozicije, ponekad i bez njihove želje te da nerijetko takvi potezi ne završavaju dobro. „No s druge strane, kao osnivačima nam je jasno da nije jednostavno ne voditi se samo emocijama i vlastitom povezanošću sa svojom kreacijom, ali da je to u odabiru ljudi koji će u budućnosti upravljati njome apsolutno nužno. Dokle god se osnivači vode principom da uvijek rade ono što je najbolje za kompaniju, a ne samo za pojedince unutar vlastite obitelji, teško će pogriješiti. I ne treba bježati od činjenice da postoje osnivači koji nemaju drugu generaciju koja može i želi preuzeti vođenje. Stoga proces treba biti otvoren prema ljudima van kruga obitelji, a čak i kad se donese odluka da kompaniju ili njene dijelove vode osobe iz obitelji, treba se prema njima ponašati kao što bi se ponašali prema bilo kojem manageru – posao je posao.

Dilemu treba li za glavnog menadžera uzeti osobu izvan obitelji a u kojem slučaju iz obitelji, Paviša kaže da tu dilemu, iako je nije lako riješiti, treba postaviti na nešto drugačiji način. „Ne birate između obitelji i van obitelji, već birate najbolje za kompaniju i njene zaposlenike. Da, svakako možete bolje znati što očekivati s osobom koju poznajete cijeli život. No ta slika može biti iskrivljena, što je prirodno. Prednost je da teško itko drugi može bolje razumjeti motivaciju vlasnika i sam biti više motiviran od nasljednika dok je nedostatak da ona nije dovoljna, već je potrebno neko znanje, iskustvo i svakako sposobnost. No ako unutar same obitelji nema dovoljno volje, želje i znanja, onda niti nema nekog drugog izbora nego odabrati vanjski management. I to je sasvim normalna situacija, s kojom se uvijek susreću i susretat će se obiteljske kompanije. Ne nužno samo nakon prve generacije, odnosno osnivača, nego i kasnije kod prelaska na treću i kasnije generacije.

Rasco

Osnivači Rascoa, Fran Franičević i Darko Paviša

 

Osnivači Rasca Frane Franičević i Darko Paviša su upravljanje kompanijom u cijelosti prenijeli na tročlanu upravu, a danas se većinom bave onim poslovima unutar kompanije gdje mogu najviše doprinijeti svojim iskustvom - Frane Franičević u odjelima proizvodnje i razvoja novih proizvoda, a Darko Paviša u odjelima prodaje, marketinga i financija.

„Međusobno komuniciramo prema potrebi, čak i na dnevnoj bazi, putem kratkih i interaktivnih sastanaka, a predsjednik uprave donosi odluke o svim bitnim pitanjima. Rekli bi da u ovome nema nikakve razlike u odnosu na bilo koju drugu kompaniju. Mi možemo pomoći savjetom, mišljenjem, pa čak i angažmanom, ali svakako ne iz upravljačke pozicije, već iz pozicije vlasnika, odnosno nadzornog tijela. Inače, posvećujemo veliku pažnju internoj komunikaciji. Sve bitne informacije o poslovanju i trenutnoj situaciji u kompaniji prezentirane su svim našim zaposlenicima. Naš je cilj oduvijek bio jasno i transparentno komunicirati - gdje smo i gdje idemo te koje stvari moramo promijeniti kako bi bili bolji.“, otkriva Franičević.

Poslovanje za vrijeme krize

U ovoj krizi osnivači Rasca otkrivaju da su unutar tvrtke vrlo ozbiljno shvatili situaciju od samog početka i poduzimali sve mjere u skladu s preporukama kriznog stožera kako bismo osigurali zdravlje zaposlenika i održali kontinuitet poslovanja koliko je to bilo moguće u datim okolnostima. Neke odluke, poput suspendiranja poslovnih putovanja, donijeli su i prije nego su zatvorene nacionalne granice te donesene mjere ograničenja kretanja stanovnika. Najveći dio uredskog osoblja radio je do sredine svibnja od kuće, a zaposlenici koji su nastavili raditi u proizvodnim pogonima strogo su se pridržavali mjera socijalnog distanciranja.

S obzirom na to da jedan dio komponenti koje ugrađuju u svoje proizvode dolazi iz država koje su bile jako pogođene epidemijom poput Italije i Njemačke, postojala je opasnost da dođe do prekida u vlastitoj proizvodnji. To su, kažu, na sreću izbjegli jer su reagirali dovoljno brzo i od dobavljača povukli veće količine repromaterijala prije zatvaranja granica.

„Izvjesno je da nećemo ostvariti ciljeve rasta koje smo postavili na početku godine, no uspjeli smo zadržati stabilnost poslovanja i, što je najbitnije, očuvati sva radna mjesta u kompaniji. Ranije pokrenute investicije u nove zgrade, proizvodne tehnologije i razvoj proizvoda nastavljamo nepromijenjenim tempom jer smatramo da će one biti ključne za budući rast kompanije. O stvarnom učinku krize na naše rezultate je i prerano govoriti. Naime, naš ciklus prodaje i isporuke je dovoljno dugačak da mi u prvim tjednima ove krize nismo osjetili značajan financijski utjecaj na naše poslovanje. No upravo zbog tog dugog ciklusa, u kojem ponekad prođu mjeseci u pregovorima s kupcima, mi u ovom trenutku zapravo još uvijek ne možemo reći koji će biti utjecaj ove krize na našu industriju, a time i na nas.“, pojašnjava Darko Paviša.

Iako je jedan dio očekivanih narudžbi od kupaca odgođen ili otkazan, u međuvremenu su se, otkriva Paviša, pojavile nove prilike koje daju razloga za, kako kaže, oprezan optimizam. „Tržišta poput Skandinavije, Francuske i Mađarske na kojima već duži niz godina bilježimo dobre rezultate i dalje pokazuju znakove zdrave potražnje. S druge strane, njemački kupci su u prvi mah tijekom ožujka i travnja pokazivali velike razine pesimizma i nesigurnosti, no i dalje nam s tog tržišta dolaze brojni upiti. Isporuke ranije naručenih strojeva uspjeli smo kroz protekla tri mjeseca izvršiti u dogovorenim rokovima ili uz minimalne odgode“, otkriva Paviša.

Izvoze u 40 zemalja

Rasco svoje proizvode izvozi u više od 40 zemalja svijeta na pet kontinenata. To uključuje gotovo sve države Europe, Rusiju, Kinu, Kanadu i Australiju.

„U Njemačkoj autoceste čisti preko 600 naših snježnih plugova, u Francusku smo prošle godine isporučili na desetke naših složenih strojeva za zimsko održavanje, u Mađarskoj, baš kao i u Hrvatskoj, naši strojevi su gotovo standard održavanja kompletnog sustava cesta i autocesta. U Norveškoj, Švedskoj i Finskoj prometnice odleđuje stotine naših posipača. Čak i u Rusiji koja ima snažnu lokalnu proizvodnju ovog tipa opreme imamo velike količine naše opreme koja se koristi u održavanju ključnih prometnica. Odličnu poziciju imamo i na ukrajinskom tržištu, gdje smo uz postojeću opremu, na početku prošle zimske sezone isporučili još 100 strojeva.

Rasco

Uprava Rasco

 

Minhenskom aerodromu smo u studenom prošle godine dostavili nove plugove za čišćenje snijega, čija je specifičnost što su sa svojom širinom od 6,5 metara posebno namijenjeni čišćenju aerodromskih pisti. Naši kupci su i Pariz, Oslo, Helsinki, Frankfurt, Moskva, Madrid i mnogi drugi gradovi, općine i veliki sustavi za održavanje prometnica van urbanih područja. Kada su vam kupci zemlje sa sjevera Europe poput Norveške gdje su navikli na snijeg i led i do 8 mjeseci u godini, kao i Kanade i Rusije, to znači da ste se na vrlo konkurentnom tržištu u protekla tri desetljeća uspjeli dokazati svojom kvalitetom i širokim asortimanom proizvoda.

U cijelom svijetu postoji niz kompanija koje proizvode slične proizvode. No većina njih su, kako otkriva Paviša, manji lokalni igrači, kakav je bio Rasco do prije 15-ak godina. „Svega je nekoliko velikih, globalnih konkurenata našim proizvodima, no sve su te kompanije značajno veće grupacije, većinom bazirane u Švicarskoj i Njemačkoj. Usprkos tome što se borimo s divovima, mi smo jedna od najbrže rastućih kompanija u ovoj industriji, a k tome i jedini značajan igrač koji se probio iz lokalnih okvira na globalno tržište s ovim tipom opreme u zadnjih 30 godina. Danas naš portfelj proizvoda za zimsko održavanje prometnica nema premca u našoj industriji. Mi smo jedini u stanju ponuditi uređaje koji zadovoljavaju potrebe i kupaca u Njemačkoj, i kupaca u Norveškoj, Kanadi i Rusiji. Naša snaga leži u visokoj integriranosti naše proizvodnje i velikim ulaganjima u razvoj. Kompletan proizvodni proces, od ideje do finalnog proizvoda, radimo „in-house“ pa imamo puno šire mogućnosti prilagodbe pojedinim tržištima nego većina naše konkurencije. Mi volimo reći da je naš odjel razvoja i inovacija sam po sebi veći od puno naših konkurentskih kompanija.“, pojašnjava Paviša.