Mega-spajanja

Zašto su, unatoč rastućem nacionalizmu u sektoru, partnerstva sve češća u autoindustriji?

AUTOR:

  • Lea Balenović

OBJAVLJENO:

2.4.2019. u 15:32

AUTOR:

  • Lea Balenović

OBJAVLJENO:

2.4.2019. u 15:32

, Image: 281207267, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Eye Ubiquitous
Profimedia, Eye Ubiquitous

Ilustracija, tvornica Forda

Spajanje velikih automobilskih proizvođača sve je češća pojava u tom sektoru. Renault, Nissan Motor i Mitsubishi Motors, primjerice, ponovno će pokrenuti razgovore o njihovom spajanju i to prije nego što se bace na dogovaranje akvizicije Fiat Chrysler Automobilesa. Za tu je kompaniju, pak, zainteresirana i grupacija PSA koja u vlasništvu ima Peugeot. No, iako je izglednije da će, kako piše Bloomberg, rastući nacionalizam u autoindustriji pobijediti (što je viđeno u odnosu između Renaulta i Nissana), sve veća kompetitivnost u sektoru tjera proizvođače automobila na savezništva.

Zahvaljujući padu divova iz Detroita, odnosno General Motorsa, Forda i Fiat Chryslera, kao i rastu kineskih partnerstava te sve većem uspjehu manjih automobilskih kompanija, udjel na tržištu između vodeća četiri proizvođača automobila potonuo je tijekom protekla dva desetljeća. Na prelasku stoljeća, naime, te su kompanije stvarale više od dvije trećine prihoda industrije, dok je u 2017. taj postotak pao na jednu trećinu.

Ipak, treba imati na umu da je prodaja automobila, čak i kada je riječ o globalnim tvrtkama, puno veća na lokalnom tržištu. U Toyoti je, primjerice, samo 11 posto prihoda globalno, no na domaćem tržištu ostvaruje gotovo 50 posto ukupne prodaje u automobila. S druge strane, Volkswagen, najveći proizvođač automobila prema svjetskim isporukama, u SAD-u prodaje manje automobila svog vlastitog brenda nego manjih brendova koje ima u vlasništvu kao što su Kia Motors ili Subaru. Stoga kada kompanije iz ovog sektora i imaju problema, počinju zatvarati jedinice proizvodnje u inozemstvu te se fokusiraju na domaće tržište.

No, istovremeno su proizvođači automobila ipak dio globalne utrke za dominacijom u kojoj im sve veću prijetnju predstavljaju električna vozila, ona autonomna te kompanije koje pružaju usluge tzv. “dijeljenja mobilnosti” kao što su Uber, Bolt, Lyft i sl.

Zbog toga mnogi proizvođači automobila ubrzano povećavaju investicije u istraživanje i razvoj što “zelenijih” proizvoda. Na primjer, BMW, Volkswagen, Jaguar Land Rover u posljednjih su nekoliko godina povećali te troškove na šest posto ili više od ukupne prodaje što je rezultiralo prilično impresivnim inovacijama, no i smanjilo je profit. Stoga je i oduševljenje investitora automobilskom industrijom splasnulo, a time i vrijednost kompanija.

No, tvrtke ne kupuju svoju konkurenciju samo zato što je “jeftina”. Industrija se, naime, treba konsolidirati i smanjiti trenutnu razinu kompeticije, smatra Bloomberg, a rast kompanije prilično je dobar način za to.