Analiza prodaje

Potrošači tijekom 'koronakrize' prolaze kroz šest faza kupovanja: Evo u kojoj smo sada

AUTOR:

OBJAVLJENO:

3.4.2020. u 15:31

AUTOR:

OBJAVLJENO:

3.4.2020. u 15:31

Zagreb, 120320.
Kaufland, Zagrebacka cesta.
Gradjani kupuju namirnice u Kauflandu.
Na fotografiji: gradjani u Kauflandu.
Foto: CROPIX
CROPIX

Građani kupuju namirnice

Pandemija koronavirusa dovela je do pravog stampeda kupaca na trgovine kako u Hrvatskoj, tako i u svijetu, a potrošačke navike su se već promijenile i nastavit će se dalje mijenjati. Ocjena je to agencije Nielsen, koja je provela analizu prodaje prehrambenih i drogerijskih proizvoda u vodećim trgovačkim lancima u uvjetima koronakrize.

U Nielsenu au analizirali globalne trendove i ponašanje potrošača na početku i tijekom pandemije koronavirusa. Pritom su identificirali šest faza kroz koje potrošači prolaze, a koji su primjenjivi i na Hrvatsku. Pojednostavljeno, može se reći kako je sve krenulo povećanom kupnjom dezinficijensa i zaštitnih maski, a nastavilo se masovnom kupnjom i ostalih namirnica te gomilanjem zaliha.
Prva faza bila je proaktivno kupovanje kako bi potrošači zaštitili vlastito zdravlje. Ta faza 'koronašopinga' počela je već krajem veljače. U Hrvatskoj je, podsjećaju u Nielsenu, 25. veljače potvrđen prvi slučaj zaraze koronavirusom. Već u tom tjednu, od 23. do 29. veljače, zabilježeni su znatni skokovi u prodaji pojedinih kategorija proizvoda, kao što su konzervirana riba, čija je prodaja skočila 159 posto u odnosu na isti tjedan prošle godine, zatim, tjestenina, s godišnjim skokom prodaje od 114 posto, i brašno, s porastom prodaje od 108 posto, te riža, čija je prodaja porasla 97 posto, ističu u Nielsenu.

Druga faza, koja je trajala od 9. do 15. ožujka, bila je vrijeme pripreme zaliha, a u njoj su trgovački lanci zabilježili u prosjeku 65 posto veći promet prehrambenih i drogerijskih proizvoda. U trgovinama je bilo, komentirali su tada pojedinci, "kao na moru usred turisitčke sezone". Veća potražnja dovela je i do rasta cijena, čemu je na kraj stala Vlada Odlukom o iznimnim mjerama kontrole cijena za određene proizvode. Inače, u spomenutom je tjednu prodaja brašna skočila za čak 410 posto u odnosu na isti lanjski tjedan, dok je prodaja riže u sitom razdoblju porasla 301 posto, kvasca i ostalih praškastih proizvoda za pripremu kolača 221 posto i tjestenine 210 posto, a gotovih umaka za 191 posto. Ogroman rast prodaje zabilježen je i u drogerijskom segmentu pa je tako godišnji rast prodaje sapuna iznosio 232 posto, toaletnog papira 162 posto, sredstava za čišćenje 156 posto, a vlažnih maramica 127 posto, pokazuju podaci Nielsena.

U trećem tjednu ožujka, od 16. do 22. ožujka, stope rasta prodaje su smanjene, i to zato što je počelo ograničenje slobode kretanja i rada maloprodajnih objekata. Ipak, ističu u Nielsenu, manje odlazaka u trgovinu nije rezultiralo značajno manjom potrošnjom, već rjeđim, ali većim potrošačkim košaricama. Drugim riječima, nije više bilo potoršačke histerije, ali prodaja je i dalje rasla. U tom tjednu, izračunali su u Nielsenu, košarica prehrambenih i drogerijskih proizvoda porasla je 46 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje. I dalje su se najviše prodavali brašno, prašci, riža, kvasac i sapuni. Tu fazu može se nazvati fazom pripreme za život u karanteni, a u njoj su se pojavili i problemi s opskrbom, što je rezultiralo i praznim policama u dućanima.

Tu negdje počinje i četvrta faza, u kojoj se kupci sve više okreću internetskoj prodaji. Istodobno, maloprodajni lanci i lokalni proizvođači ubrzano nastoje naći kvalitetnije odgovore na potrebe kupaca.

Trenutno, kažu u Nielsenu, živomo u petoj fazi, koju nazivaju fazom ograničenog življenja. Nju će,pokazuju analize, obilježiti online potražnja, u kojoj će sve ovisiti o visokim standardima dostave.
Posljednja, šest faza trebala bi biti faza "svjetlosti na kraju tunela", u kojoj bi se kupci trebali vratiti uobičajenim načinima kupnje. Ipak, nova svakodnevica, poručuju u Nielsenu, bit će drukčija od one prije izbijanja koronakrize jer će u njoj kupci naglasak staviti na vlastito zdravlje i higijenu. Nju će, dodaju, obilježiti i stalne promjene u lancu opskrbe, kao i fokus na online prodaju. Stoga će i rješenje biti u jačanju online prodaje.

"Zabrinutost koju potrošači dijele u Hrvatskoj i širom svijeta, kao i utjecaj novih načina ponašanja s vremenom će se smanjivati, ali neće u potpunosti nestati. One kompanije koje to što prije prepoznaju i prilagode se novim oblicima potreba ostvarit će uspjeh", zaključuju u Nielsenu.