SHAPING THE FUTURE

‘U hrvatskoj startup zajednici nedostaje efekt herojskih priča‘

Hrvatski Telekom pokrenuo je koncept čiji je primarni cilj predstaviti ideje i ljude koji Hrvatsku vode naprijed

Hrvatski startupi privukli su ove godine 865 milijuna eura investicija fondova rizičnog kapitala u srednjoj i istočnoj Europi (CEE), stoji u nedavno objavljenom izvještaju o VC financiranju startup kompanija u CEE regiji koji su objavili platforma Dealroom.com i drugi partneri.

» Kliknite i besplatno preuzmite STARTUP REPORT 2022 Q4 «

Spanov poučak: ESOP dvostruko učinkovitiji od ostalih HR mjera | Anita Čavrag: Jesu li talenti postali razmaženi? | Matija Srbić: Može li Hrvatska stvoriti svoje deeptech gigante? | U hrvatske startupe u devet mjeseci uloženo gotovo milijarda dolara | Zašto ne postoji popis kultnih hrvatskih programera? | Startup koji prkosi klimatskim promjenama | Fortenovin AI raspolaže s 50% više podataka od američke Kongresne knjižnice | Hoće li mirovinci krenuti stopama EIF-a i podržati lokalne VC-e? | Slovakinja koja se preselila u Hrvatsku i pokrenula projekt CroCube ^^^O STARTUP REPORTU

Time su zauzeli visoko treće mjesto, odmah iza estonskih i čeških kolega, s time da je za ulaganja ponajviše zaslužna Rimac Grupa u koju se slilo više od 620 milijuna eura. Osim toga, u spomenutom izvješću stoji da su startup industrije u Hrvatskoj, Litvi i Ukrajini najbrže rasle u CEE regiji. Od 2017. godine, Hrvatska je tako porasla za 16,6 puta te danas vrijedi oko 10 milijardi eura.

Unatoč ovim odličnim brojkama, u široj javnosti se o hrvatskoj startup sceni zna malo, pogotovo imajući u obzoru njen potencijal. Kako bi se ispravila ta “nepravda”, Hrvatski Telekom je predstavio koncept “Shaping the Future”, s ciljem da predstave ideje i ljude koji Hrvatsku vode naprijed.

Jedna od glavnih prepreka zbog kojih hrvatska startup scena kaska za zapadom je nedostatak domaćeg rizičnog kapitala

U prvoj epizodi na YouTubeu sudjelovali su Mislav Malenica iz Mindsmithsa, Srđan Kovačević iz Orqe i Marin Bek iz Ascalije te Boris Drilo, član Uprave i glavni direktor za tehniku i informacijske tehnologije Hrvatskog Telekoma. Mindsmiths se bavi umjetnom inteligencijom i dobili su od domaćeg fonda Feelsgood investiciju od 1,2 milijuna eura za AI platformu koja omogućuje izgradnju autonomnih sustava. Orqa je kompanija poznata po izradi video-naočala za upravljanje dronovima, dok je Ascalia startup tvrtka koja uz pomoć IT tehnologije digitalno pomlađuje stare strojeve i čini ih pametnima.

Jedna od tema o kojoj se raspravljalo na panelu bilo je, naravno, aktualno stanje na tržištu. Naime, sami pripadnici industrije su svjesni kako Hrvatska i dalje kaska za Zapadom, ali i konkurentskim zemljama. Jedna od glavnih prepreka na smanjenju tog vakuuma jest, kaže Bek, nedostatak domaćeg rizičnog kapitala (VC).

image

ht native 3

Ht/

» Kliknite i besplatno preuzmite STARTUP REPORT 2022 Q4 «

Spanov poučak: ESOP dvostruko učinkovitiji od ostalih HR mjera | Anita Čavrag: Jesu li talenti postali razmaženi? | Matija Srbić: Može li Hrvatska stvoriti svoje deeptech gigante? | U hrvatske startupe u devet mjeseci uloženo gotovo milijarda dolara | Zašto ne postoji popis kultnih hrvatskih programera? | Startup koji prkosi klimatskim promjenama | Fortenovin AI raspolaže s 50% više podataka od američke Kongresne knjižnice | Hoće li mirovinci krenuti stopama EIF-a i podržati lokalne VC-e? | Slovakinja koja se preselila u Hrvatsku i pokrenula projekt CroCube ^^^O STARTUP REPORTU

- Hrvatska ima svega tri VC-a koji su pritom manji od jednog prosječnog u SAD-u. Na Zapadu u samo jednoj ulici možeš ih pronaći 15 – karikira suosnivač i direktor Ascalije.

Kovačević, pak, vidi ovaj nedostatak kao njihovu snagu jer su hrvatski startupi morali naučiti kako rasti i zarađivati bez pomoći vanjskog kapitala. Kako navodi, na Zapadu je dugo vrijedila mantra da je profitabilan startup koji samostalno rađa novac izuzetak, a ne pravilo. Danas, u doba sveopće krize, sve više investitora traži profitabilnost i tu, kaže, dolazi do izražaja njihova prednost.

U Hrvatskoj još uvijek educiramo tržište umjesto da klijenti dolaze k nama i pitaju za liste čekanja

Osnivač i direktor Mindsmithsa ne vidi problem u kapitalu već u općenitoj atmosferi u domaćoj zajednici. Po njemu, nedostaje efekt herojskih priča.

- Prije deset godina kada sam osnovao prvi startup pokušao sam izgraditi okruženje gdje će se pričati o industriji i novim projektima tako da investitori sami prepoznaju da je isplativo uložiti u mladu tvrtku, a ne samo u nekretnine. Ipak, Hrvatska je i dalje zemlja u kojoj moraš sam uspjeti – ističe Malenica te kao primjer navodi Elona Muska. Kako kaže, uspio je oko svoje priče okupiti ljude i uvjeriti ih da on stvara budućnost te im ponudio dvije mogućnosti – stajati sa strane ili skočiti na vlak promjena. S druge strane, kaže, o našim pričama se ne govori dovoljno zbog čega nedostaje taj ključni moment podrške.

- U Hrvatskoj još uvijek educiramo tržište umjesto da klijenti dolaze k nama i pitaju za liste čekanja – navodi Malenica te ističe da se vlasnici startupa trebaju više samopromovirati.

To je lakše reći nego učiniti, iskreno će Bek. Kako kaže, vlasnik startupa svakodnevno mora ‘gasiti požare’ i u takvim uvjetima nema previše vremena za promociju. Ujedno, kaže, čak i kada prikupe određenu svotu novca onda je prije ulože u inženjere i razvoj proizvoda nego u menadžere i PR.

- Cijelo se vrijeme nadaš da ćeš nadoknaditi tu razliku kada krene rast – kaže Bek.

Jedan od načina podizanja prepoznatljivosti u očima zainteresirane javnosti jest i sudjelovanje na različitim takmičenjima i sajmovima. U tom kontekstu možemo istaknuti Idea Knockout, najveće regionalno natjecanje poslovnih ideja koje suorganiziraju Bug i Hrvatski Telekom. Pobjednici spomenutog nadmetanja dobili su ove godine priliku izlagati na najvećem svjetskom sajmu potrošačke elektronike CES te su privukli pažnju potencijalnih investitora, od Applea do Microsofta.

Uloga korporacija u životu startupa

Bek je naveo HT kao dobrog partnera zbog jakog ‘sales forcea’ te sigurne infrastrukture za obrađivanje podataka. Kovačević je istaknuo da im je HT omogućio da izravno rade na implementaciji 5G tehnologija, ali s mogućnošću pogreške, što je veliki luksuz u današnjem svijetu. Malenica se s njim složio te istaknuo važnost uloge prvog klijenta.

- Najveći izazov za svaki startup jest pronalazak prvog klijenta jer nema puno firmi u Hrvatskoj koje su spremne ponuditi svoj novac za proces istraživanja. HT zato ima potencijal da postane taj prvi klijent brojnim startupovima, što će njima, pak, donijeti ogromni inovacijski potencijal - zaključuje Malenica.

Hrvatski Telekom već ide tim putem te su ove godine potpisali partnerski ugovor sa Zagrebačkim inovacijskim centrom o suradnji HT-a sa startup tvrtkama u Ziceru na osiguravanju najnovijih tehnologija i njihovih primjena na inovativan način. Ovaj korak je samo još jedan u niz u namjeri HT-a da se etablira kao najveći startup akcelerator u Hrvatskoj.

Na CES-u je sudjelovala i Orqa te on navodi da se hrvatski startupi nalaze u tržišnoj utakmici s tvrtkama koje su bolje pozicionirane, ako zbog ničega drugog onda zbog geografskog položaja. No, njegova se firma pritom nalazi u blagoj prednosti pred konkurencijom jer izrađuje hardver, odnosno opipljivi proizvod koji investitori mogu primiti u ruke.

- Hardver je bitno rizičniji od drugih oblika tehnologije. Ipak, ako ovladaš vještinama, izgradiš mrežu nabave i kapacitet proizvodnje, onda imaš prednost koju nije tako lako prestići – objašnjava Kovačević te dodaje da ako sutra mora ponovno otvoriti novu firmu opet bi se opredijelio za proizvodnju hardvera.

O STARTUP REPORTU

Preuzmite PDF najnovijeg STARTUP REPORTA 2022 Q4 | Pročitajte prijašnje brojeve i saznajte više o magazinu STARTUP REPORT | Saznajte više o našim meetupima | Pretplatite se na naš besplatni newsletter

image

Prva novinska naslovnica u Hrvatskoj koju je kreirala umjetna inteligencija

Jl/
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2022 09:41