Hrvatski startupi privukli su ove godine 865 milijuna eura investicija fondova rizičnog kapitala u srednjoj i istočnoj Europi (CEE), stoji u nedavno objavljenom izvještaju o VC financiranju startup kompanija u CEE regiji koji su objavili platforma Dealroom.com i drugi partneri.
Time su zauzeli visoko treće mjesto, odmah iza estonskih i čeških kolega, s time da je za ulaganja ponajviše zaslužna Rimac Grupa u koju se slilo više od 620 milijuna eura. Osim toga, u spomenutom izvješću stoji da su startup industrije u Hrvatskoj, Litvi i Ukrajini najbrže rasle u CEE regiji. Od 2017. godine, Hrvatska je tako porasla za 16,6 puta te danas vrijedi oko 10 milijardi eura.
Unatoč ovim odličnim brojkama, u široj javnosti se o hrvatskoj startup sceni zna malo, pogotovo imajući u obzoru njen potencijal. Kako bi se ispravila ta “nepravda”, Hrvatski Telekom je predstavio koncept “Shaping the Future”, s ciljem da predstave ideje i ljude koji Hrvatsku vode naprijed.
U prvoj epizodi na YouTubeu sudjelovali su Mislav Malenica iz Mindsmithsa, Srđan Kovačević iz Orqe i Marin Bek iz Ascalije te Boris Drilo, član Uprave i glavni direktor za tehniku i informacijske tehnologije Hrvatskog Telekoma. Mindsmiths se bavi umjetnom inteligencijom i dobili su od domaćeg fonda Feelsgood investiciju od 1,2 milijuna eura za AI platformu koja omogućuje izgradnju autonomnih sustava. Orqa je kompanija poznata po izradi video-naočala za upravljanje dronovima, dok je Ascalia startup tvrtka koja uz pomoć IT tehnologije digitalno pomlađuje stare strojeve i čini ih pametnima.
Jedna od tema o kojoj se raspravljalo na panelu bilo je, naravno, aktualno stanje na tržištu. Naime, sami pripadnici industrije su svjesni kako Hrvatska i dalje kaska za Zapadom, ali i konkurentskim zemljama. Jedna od glavnih prepreka na smanjenju tog vakuuma jest, kaže Bek, nedostatak domaćeg rizičnog kapitala (VC).
- Hrvatska ima svega tri VC-a koji su pritom manji od jednog prosječnog u SAD-u. Na Zapadu u samo jednoj ulici možeš ih pronaći 15 – karikira suosnivač i direktor Ascalije.
Kovačević, pak, vidi ovaj nedostatak kao njihovu snagu jer su hrvatski startupi morali naučiti kako rasti i zarađivati bez pomoći vanjskog kapitala. Kako navodi, na Zapadu je dugo vrijedila mantra da je profitabilan startup koji samostalno rađa novac izuzetak, a ne pravilo. Danas, u doba sveopće krize, sve više investitora traži profitabilnost i tu, kaže, dolazi do izražaja njihova prednost.
Osnivač i direktor Mindsmithsa ne vidi problem u kapitalu već u općenitoj atmosferi u domaćoj zajednici. Po njemu, nedostaje efekt herojskih priča.
- Prije deset godina kada sam osnovao prvi startup pokušao sam izgraditi okruženje gdje će se pričati o industriji i novim projektima tako da investitori sami prepoznaju da je isplativo uložiti u mladu tvrtku, a ne samo u nekretnine. Ipak, Hrvatska je i dalje zemlja u kojoj moraš sam uspjeti – ističe Malenica te kao primjer navodi Elona Muska. Kako kaže, uspio je oko svoje priče okupiti ljude i uvjeriti ih da on stvara budućnost te im ponudio dvije mogućnosti – stajati sa strane ili skočiti na vlak promjena. S druge strane, kaže, o našim pričama se ne govori dovoljno zbog čega nedostaje taj ključni moment podrške.
- U Hrvatskoj još uvijek educiramo tržište umjesto da klijenti dolaze k nama i pitaju za liste čekanja – navodi Malenica te ističe da se vlasnici startupa trebaju više samopromovirati.
To je lakše reći nego učiniti, iskreno će Bek. Kako kaže, vlasnik startupa svakodnevno mora ‘gasiti požare’ i u takvim uvjetima nema previše vremena za promociju. Ujedno, kaže, čak i kada prikupe određenu svotu novca onda je prije ulože u inženjere i razvoj proizvoda nego u menadžere i PR.
- Cijelo se vrijeme nadaš da ćeš nadoknaditi tu razliku kada krene rast – kaže Bek.
Jedan od načina podizanja prepoznatljivosti u očima zainteresirane javnosti jest i sudjelovanje na različitim takmičenjima i sajmovima. U tom kontekstu možemo istaknuti Idea Knockout, najveće regionalno natjecanje poslovnih ideja koje suorganiziraju Bug i Hrvatski Telekom. Pobjednici spomenutog nadmetanja dobili su ove godine priliku izlagati na najvećem svjetskom sajmu potrošačke elektronike CES te su privukli pažnju potencijalnih investitora, od Applea do Microsofta.
Na CES-u je sudjelovala i Orqa te on navodi da se hrvatski startupi nalaze u tržišnoj utakmici s tvrtkama koje su bolje pozicionirane, ako zbog ničega drugog onda zbog geografskog položaja. No, njegova se firma pritom nalazi u blagoj prednosti pred konkurencijom jer izrađuje hardver, odnosno opipljivi proizvod koji investitori mogu primiti u ruke.
- Hardver je bitno rizičniji od drugih oblika tehnologije. Ipak, ako ovladaš vještinama, izgradiš mrežu nabave i kapacitet proizvodnje, onda imaš prednost koju nije tako lako prestići – objašnjava Kovačević te dodaje da ako sutra mora ponovno otvoriti novu firmu opet bi se opredijelio za proizvodnju hardvera.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....