RAZVOJ PROIZVODA

Startupaš koji u telekomu razvija proizvode

Uspješni domaći serijski startup poduzetnik u Telemachu razvija digitalne proizvode i potiče startup kulturu

Možda ste startupe uvijek promatrali prvenstveno kroz proizvod, inovaciju ili tim, ali postoji još jedna perspektiva. Po njoj su startupi oaze odgovornosti.

Damir Vrsajković, serijski startup poduzetnik koji je zadnje dvije godine direktor razvoja proizvoda u Telemachu Hrvatska kaže da startup nije samo inovacija u proizvodu već i odraz specifične organizacijske kulture.

Besplatno preuzmite PDF magazina:
Startup Report No 007

Vrsajković je diplomirao na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu, magistrirao u New Yorku na Rochester Institute of Technology na temu bihevioralnih organizacijskih i potrošačkih aspekta usvajanja inovativnih ICT tehnologija.

Iza sebe ima dva startupa, bogato iskustvo konzultanta u fintechima, a karijeru je započeo u telekomima, kojima se sad i vratio.

- Telemach se transformira u digitalnu kompaniju i stvara okruženje u kojem se svaki član našeg tima može osjećati kao dio startupa, jer startupi nisu samo inovacije, proizvodi već i startup mentalitet, koji znači da svaki član tima preuzima odgovornost za ono što radi - kaže Vrsajković.

Startup mentalitet

Nakon dva i pol desetljeća karijere, naglašava, uvidio je da je upravo to glavna odlika startupa. Zato je danas uvjeren da i velike kompanije, poput telekoma, mogu postići slično, odnosno imati startup menatalitet.

- Odlika svih uspješnih startupa je da imaju jasnu viziju što žele postići, odnosno kako planiraju odgovoriti na potrebe potencijalnih korisnika, te što je njihova kompetitivna prednost u odnosu na konkurenciju. A u svijetu postoji daleko veći broj startupa koji su sa svojim inkrementalnim inovacijama ili specifičnim marketinškim strategijama uspjeli napraviti izrazito uspješne kompanije. Za to je ključan startup mentalitet - kaže Vrsajković.

Navodi da mu je osobno najveće zadovoljstvo stvarati nešto ispočetka. Zato je ostao vezan za startup zajednicu. U posljednjih desetljeće i pol u velikim su se servisnim kompanijama pojavile do tada neslućene prilike za razvoj proizvoda. Telekomi su se, primjerice, počeli ponašati poput startupa.

Danas gotovo da nema telekoma koji ne gradi vlastiti portfelj proizvoda tako da ne stavlja korisnika u centar razvoja. To znači da su proizvodi za krajnje korisnike dizajnirani s dubokim razumijevanjem njihovih potreba.

- Riječ je o dobitnoj kombinaciji za sve, jer upravo su digitalni proizvodi u svojoj srži optimalni kako bi se stvorila maksimalna vrijednost za obje strane - kaže Vrsajković.

Razvoj proizvoda u telekomu i AI

Svjesni smo kako će se u budućnosti prikupljati mnogo više podataka, pri čemu će se sve više koristiti umjetna inteligencija za njihovu obradu, što će omogućiti da se i same usluge bolje prilagode korisničkim potrebama i navikama, kaže Damir Vrsajković. Navodi da je pretpostavka za to modernizacija mobilne mreže. S druge strane, Vrsajković očekuje da će im AI pomoći u boljem razumjevanju potreba korisnika.

- Telemachu će AI pomoći optimizirati procese i donositi odluke, što će doprinijeti kvaliteti korisničkog iskustva i efikasnosti naše mreže - zaključuje Vrsajković.

Direktor razvoja proizvoda u Telemachu navodi da oni stoga svoje proizvode razvijaju tako što ih promatraju kao multidisciplinarno agilno vođene projekte.

Broj ljudi koji su uključeni u razvoj pojedinog proizvoda varira ovisno o vrsti usluge i proizvoda koji se stavlja na tržište. Treba uzeti u obzir da se ovdje razvoj radi u industriji koja je visoko regulirana, a svaki dio procesa isporuke i nadzora telekom usluga izrazito je kompleksan.

- Zato koristimo dobro isprobane agilne metodologije, a ako bi povukao paralelu s DevOps-om kod razvoja softvera možemo reći da nastojimo automatizirati što je moguće više procesa, a sve kako bi isporuka krajnjeg proizvoda bila brza i jednostavna, a proizvod visoko kvalitetan - kaže Vrsajković.

Dodaje da se pri tome na regulaciju ne mora nužno gledati kao na prepreku razvoja inovacija već kao alat koji služi da bi se zaštitio krajnji potrošač.

Prostora za inovacije ima, jer fintechi i payment su više regulirani od telekoma

Damir Vrsajković, direktor razvoja proizvoda u Telemachu Hrvatska

Povlaći paralelu sa startupima. Kaže da najviše iskustva ima u razvoju startupa koji se bave kreiranjem rješenja baziranim na blockchain tehnologiji, te naprednih payment rješenja.

- Kako sam dugi niz godina radio u razvoju ICT proizvoda i rješenja za B2B korisnike, prirodno je da nadogradnja znanja ide kroz, danas po meni, najinovativnije industrije koje još nisu ni blizu pokazale svoj puni potencijal. Ako malo bolje pogledamo fintech i payment možda su i daleko više regulirani od telekoma, a opet nove fintech kompanije niču svakim danom - ističe Vrsajković.

Kreiranje vrijednosti

Zato mu je preuzeti funkciju razvoja proizvoda u velikom telekomu,ističe, bio nov izazov. Trebalo je napraviti mnogo, u kratko vrijeme i uz snažnu konkurenciju.

Telemach se, pojašnjava Vrsajković, u zadnje dvije godine transformirao u snažnog tržišnog igrača, koji svojim korisnicima pruža visokokvalitetne usluge na najmodernijoj fiksnoj i mobilnoj infrastrukturi, te ono najbitnije daje najveću vrijednost za novac.

image

Telemach ima vlastitu 5G i optičku mrežu te se takmiči najvećim brzinama na tržištu

Shutterstock

- Raditi za veći broj korisnika nosi svoje izazove i prednosti. Proizvodi za manji broj korisnika često omogućuju dublju personalizaciju, dok proizvodi za veći broj zahtijevaju skalabilnost i osiguranje stabilnog korisničkog iskustva uz održavanje kvalitete - kaže Vrsajković.

Dodaje da to znači veliku odgovornost da vaš proizvod ispuni svrhu prema korisniku, da bude jednak bez obzira na njihov mobilni ili fiksni broj.

- Svi koji imamo priliku raditi na razvoju takvih proizvoda imamo nevjerojatnu mogućnost utjecaja na pojedince, ali i društvo u cjelini. Imam nevjerojatnu priliku u karijeri biti suočeni sa izazovima koje nosi novo digitalno iskustvo - zaključuje Vrsajković.

image

Naslovnica Startup Report No 007

Tomislav Botic/JL

*Tema je iz magazina Startup Report No 007, kvartalne publikacije Hanza Medie koja izlazi u print izdanju uz Jutarnji list te u obliku PDF-a i na webu Jutarnji.hr. Ovdje možete besplatno preuzeti PDF magazina i doznati teme koje su obilježila hrvatsku startup scenu.

Link na download: Startup Report No 007

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. svibanj 2024 13:44