Nema brzog i jednostavnog rješenja za potrgane dobavne lance danas, jer ljudi zaboravljaju da događaje tako globalnih razmjera kao što su pandemija i rat u Ukrajini nismo vidjeli desetljećima te da ne postoje dobavni lanci koji u takvim uvjetima mogu normalno funkcionirati. Tvrdi to James P. Womack, osnivač i stariji savjetnik Lean Enterprise Instituta te čovjek koji je skovao termin ‘lean‘, danas neizostavnu kovanicu za sve od velikih korporacija do startupa.
Womack je dva dana boravio u Hrvatskoj gdje je posjetio Podravku, Končar PT i Rimca te održao predavanje studentima Fakultet strojarstva i brodogradnje u Zagrebu.
- Termin ‘lean‘ nastao je iz proučavanja poslovanja Toyote. Danas imamo električna vozila - sam vozim Rivian i jako mi se sviđa, sviđa mi se i što radi Tesla pa mi je drago da mogu posjetiti i Rimac Automobile - kaže Womack.
Navodi da su danas sve proizvodne tvrtke u problemu, jer se ne može pronaći brzo rješenje za postojeće stanje. Barem ne na tržištu, tumači Womack.
- Američka vlada je davno prije pandemije zamijetila problem nedostatka respiratora te ga prepoznala kao zdravstveni problem. U Teksasu je zato izgradila skladište s nekoliko desetaka tisuća respiratora, koji su kad je došla pandemija dobro došli - kaže
Ističe da taj primjer oslikava situaciju koju imamo i sada. Pojašnjava da ni tada tržište samo nije moglo riješiti problem.
- Pokušali su Ford, GM i Tesla proizvesti respiratore, ali niti jedan nije upotrebljen jer nije zadovoljavao standarde. Tržište samo bi također značajno poskupilo respiratora zbog čega ne bi bili dostupni najpotrebitijima. A tu je i logistika, jer u uvjetima brzog skoka potražnje treba i brza dostava velikih količina roba. Zato je iz Teksasa respiratore dobrim djelom dostavljala Američka vojska - kaže Womack.
U uvjetima deglobalizacije Womack smatra da gospodarstvima, poput hrvatskog, rješenje nisu primarno AI i roboti.
- Njih mogu kupiti svi, ali ono što je teško je primijeniti znanja i kako kroz to povećati efikasnost - zaključuje Womack.
Komentari
0