Intervju: Marijan Mumdžiev, suosnivač Amoda i direktor CMT-a za Europu

Kako sam prodao svoj startup američkom jednorogu

Razgovarali smo o pozadini jednog od deset najvećih exita u Hrvatskoj

Jedan od deset najvećih startup exita u Hrvatskoj proteklih je pola godine bio obavijen velom tajne. U ožujku je američki startup nastao u akademskom okrilju MIT-a i najveći svjetski igrač u primjeni telematike u osiguranju, Cambridge Mobile Telematics (CMT), preuzeo hrvatski startup Amodo.

Iznos je, navodno, oko 50 milijuna dolara. Cijena je naša procjena, a komentar toga nismo dobili.

Posebnost ovog exita čak nije u iznosu, iako se ubraja među najveće, već u činjenici da to prvi exit koji je vodio hrvatski menadžer koji je domaći startup otkupio i ciljano doveo do faze prodaje.

Besplatno preuzmite PDF magazina:
Startup Report No 007

Marijan Mumdžiev je godine 2015. otkupio Amodo od njegovih osnivača te postao njegov izvršni direktor i predsjedavajući.

Domaći startup, koji je prije točno deset godina prepoznao vrijednost senzora u pametnim mobitelima i podataka koje oni mogu dati o tipu vožnje, u to je vrijeme imao tehnološku viziju ali ne i poslovni uspjeh.

Pola godine od prodaje Mumdžijev je pristao otkriti detalje tog posla.

Kako je došlo do exita Amoda?

U svakom poslu postoji trenutak kad se donose odluke i onda neko vrijeme potrebno da se one provedu. Trenutak je bio lani u veljači, na kavi u Amsterdamu sa suosnivačem i tehničkim direktorom Cambridge Mobile Telematicsa, Harijem Balakrishnanom.

Imam veliko poštovanje za njega. Rodio se u Indiji, postao profesor u SAD-u na MIT-u, izumio jednu od tehnologija koje koristi BitTorrent i niz tehnologija koje koriste današnje BigTech kompanije za cloud usluge. Podjednako je uspješan u biznisu. Suosnovao je i tehnički je direktor CMT-a.

Zato mi je ta kava bila jako važna. Za nju sam bas jako puno pripremao, I u tu pripremu uložio 76 sati. Sjećam se da sam u šest ujutro odletio iz Splita, od devet do 11 i pol imao taj sastanak u Amsterdamu i potom se vratio. Po povratku sam bio jako zadovoljan. Znao da će se akvizicija dogoditi.

image
Zeljko Puhovski/CROPIX

U Hrvatskoj je sa startupom najisplativije napraviti exit, mnogo isplativije nego svake godine isplaćivati profit što je dobro za produktne tvrtke

Marijan Mumdžiev, suosnivač Amoda i direktor CMT-a za Europu

Kako?

Amodo je izgradio jaku ekspertizu u razvoju proizvoda, takozvanom produktnom menadžmentu. Hrvatski startup ekosustav se lijepo i brzo razvio, ali kako je krenuo od nule, ovdje nije bilo prilike da se razviju znanja o razvoju proizvoda. Ovdje su prije bile mahom uslužne tvrtke. Amodo je, po tom pitanju, mnogo učio na vlastitim greškama.

5000

stranica tehničke dokumentacije napisali lani u Amodu

Zato smo fokus stavili na seniore. Istaknuo bih da čak 90 posto od naših 50 zaposlenika su seniori - matematičari, inženjeri i softverski developeri. Zato su plaće ovdje daleko poviše tržišnog prosjeka.

Iako radimo samo jedan proizvod, imamo team od 4-5 produktna menadžera. Imamo mnogo podataka, ali i jako detaljnu dokumentaciju. Samo lani smo napisali više od 5000 stranica dokumentacije o našem proizvodu. Napravili smo puno grešaka na tom putu, ali smo jako puno naučili te to znanje itekako iskoristili pri prodaji proizvoda i tvrtke.

Amodo imao više suvlasnika

Kad ste ušli u Amodo koje ste korake napravili?

Amodo sam kupio da bi napravio exit. Isplatio sam sve osnivače koji su to željeli. U trenutku exita u Amodu je, uz mene, bilo još suvlasnika plus određeni postotak tvrtke je bio u vlasništvu radnika - ESOP-u, i oni su baštinili ovaj uspjeh. Od početka sam vjerovao da Amodo ima dobar proizvod i tehnologiju pa smo zadržali fokus.

U kratkom periodu nakon kupnje udjela u Amodu, prikupio sam 7 mil. dolara od VC-a predvođenih austrijskim Speedinvestom I mađarskim Lead Venturesom. To je odredilo put po kojem u pet do sedam godina treba ići ili u nove runde ili u exit.

A to što ste se proširili u Aziju te po Latinskoj Americi i Europi?

To je pomoglo. Surađivali smo s American International Groupom (AIG) u Aziji. Ostvarili smo veliki uspjeh u Singapuru, Hong Kongu, Maleziji, Tajlandu, na Novom Zelandu i u konačnici u Japanu.

U Europi smo napravili inovativan posao s Porscheom. Dobili smo i podatkovne poslove za Mercedes Daimler i BMW, ali fokus tih poslova je trenutačno više na servisima a ne na naš fokus - osiguranju.

U Hrvatskoj smo posebno ponosni što naše usluge koristi najveći osiguravatelj Croatia osiguranje koji je našu tehnologiju ugradio u svoj proizvod LAQO.

Ponuda CMT-a bila je jedina?

Još smo 2019. godine odlučili napraviti exit. Do toga se ne dolazi slučajno, to je posao na kojem se radi. Tri godine smo se pripremali za taj proces i na njemu radili. Imali smo još dvije ponude na stolu, ali znajući tko stoji iza CMT-a, baš smo željeli da nas oni kupe.

Što je presudilo za njih?

U svijetu startupa dobro je raditi s najboljima, ne samo u smislu biznisa nego i u smislu stručnosti. MIT je tu na vrhu. Usto, uprava CMT-a je kompaniju gradila također s najvećima.

Da pojasnim, CMT ima jaku bazu u SAD-u. Riječ je o tvrtki koja je nastala kao spinoff s MIT-a, primila 500 milijuna dolara investicija od SoftBanka, slično kao Rimac, i broji 450 zaposlenika danas, od cega 120 u Europi.

Amodo joj je donio tehnologiju i poslovnu bazu u Europi te niz velikih poslova u Aziji i Latinskoj Americi. Zato je nakon akvizicije Zagreb postao sjedište CMT-a za Europu.

Kako ste uspjeli ugovoriti sastanak s CMT?

Na jednoj konferenciji u Minhenu sam zaključio da bi bilo dobro da sponzoriramo “after party”. Bilo je to prije korone. Posvuda je pisalo Amodo. Na baru je sjedio jedan savjetnik. Nisam ga prije znao. Nema ga na Linkedinu, sigurno nitko za njega nije čuo, ali je on bio ključan da bi do sastanka došlo.

Izašli ste iz korporacije da bi radili startup, a onda ste ga prodali. Zašto?

U Hrvatskoj je sa startupom najisplativije napraviti exit, mnogo isplativije nego svake godine isplaćivati profit. U zadnjih nekoliko godina je u nas bilo velikih exita i vjerujem da će tako biti i u buduće. Imamo dobar porezni okvir pogodan za stvaranje produktnih tvrtki orijentiranih izvozu.

Takvi su biznisi dobri za osnivače, a dobri i za gospodarstvo - stvaraju veću vrijednost, odnosno veći potencijal pa ih prati i kapital. Zato me interesiralo izaći iz korporativnog svijeta i ući u startupe i zato sam od početka znao da ću sa svojim startupom napraviti exit. To je takav poslovni model.

Hodogram

2010. Osnovan Cambridge Mobile Telematics

2013. Osnovan Amodo

2015. Mumdžiev kupio Amodo

2016. Investirao Speedinvest u Amodo

2020. Investirao Lead Ventures u Amodo

2023. CMT preuzeo Amodo (exit)

Što slijedi dalje?

CMT je upravo ugovorio posao za vodećeg poljskog osiguravatelja Wartu. Plan nam je u idućih godinu dana povećati broj ljudi u Europi za deset. Vidimo dosta prilika u modernizaciji osiguranja. Ako gledamo Gartnerov hype ciklus, onda smo mi sada na dolu. Slijedi nam ponovni uspon prema saturiranom tržištu.

Mnogo je prilika. Primjerice, CMT radi ne samo s osiguravateljima već i s Uberom i tvrtkama iz drugih industrija.

image

Naslovnica Startup Report No 007

Tomislav Botic/JL

*Tema je iz magazina Startup Report No 007, kvartalne publikacije Hanza Medie koja izlazi u print izdanju uz Jutarnji list te u obliku PDF-a i na webu Jutarnji.hr. Ovdje možete besplatno preuzeti PDF magazina i doznati teme koje su obilježila hrvatsku startup scenu.

Link na download: Startup Report No 007

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. svibanj 2024 22:51