Završila je MBA na MIT Sloanu i tamo se zaljubila u startupe. Sada je u Hrvatskoj s WESPA Spacesom organizirala Startup Speed Dating.
Između korporativnog svijeta i startupa velika je praznina. Ne samo u Hrvatskoj. Tako je i vani. Startup Report zainteresirao je plan jedne menadžerice da to na praktičan način promijeni, i to u Hrvatskoj. Prvi korak bilo je sponzorstvo i aktivna podrška na Speed Datingu za startupe koji su zajednički organizirali Telemach & WESPA Spaces.
Prije nego je postala aktualna direktorica marketinga u Telemachu Hrvatska, Ana Miličević završila je MBA na MIT Sloanu i tamo se zaljubila u startupe. Jedan od njih, s kojim je radila, poslije je ušao u Y-Combinator, najveći startup inkubator na svijetu. Sad, ističe, želi to znanje prenijeti u Hrvatsku. Telemach je istovremeno prepoznao njezino iskustvo, a u agilnosti same kompanije i Telemachovoj namjeri da Hrvatsku učini što konkurentnijom dovodeći najnapredniju tehnologiju, ona je pronašla pravo mjesto za sebe.
Na naprednim tehnologijama mogu rasti nove ideje i biznisi budućnosti, a neki od njih predstavljeni su na Startup Speed Datingu, strukturiranom događanju ne kojem startupi, investitori i mentori pitchaju što rade i što bi željeli, a potom se, prema interesu koji su iskazali, međusobno povezuju. Prvi takav event u WESPA Spacesu okupio je stotinjak startupa, VC-a i predstavnika tvrtki.
Zašto ste prvo podržali Startup Speed Dating?
Za ovakvo događanje je dobar trenutak. Investitori uvijek traže dobre prilike, ali startupima je u vrijeme kad svi upozoravaju na promjene u gospodarskim kretanjima dobro da ostvare što više izravnih kontakata s potencijalnim ulagačima. Da imaju priliku predstaviti im se. K tome, dobro je i za kompanije da steknu uvid u to što ‘kuhaju‘ oni najinovativniji. Možda dobiju ideju za neku dobru suradnju u idućem razdoblju. Ovakvih evenata ima i vani i oni pomažu graditi lokalni startup ekosustav.
Kakav vam je utisak s ovog događanja u WESPA Spacesu?
Drago mi je da smo ga podržali, kao Telemach Hrvatska, jer se moglo vidjeti da je događanje nastalo kao odraz autentičnog, organskog razvoja zajednice u ovom coworkingu. Presjek startupa koji su sudjelovali je fenomenalan. Od onih koji promišljaju budućnost glazbe preko onih koji promišljaju budućnost prometa do onih koji traže neka nova i bolja rješenja u poljoprivredi. Zanimljiv je i pogled na tehnologije na koje je bio stavljen naglasak. Tu govorimo o umjetnoj inteligenciji, blockchainu itd. Hoću reći da sam na trenutak imala dojam da sam u Bostonu. Možda neki nemaju taj dojam, ali meni se čini da su problemi koje kroz svoje startupe žele rješavati hrvatski osnivači isti kao i oni koje promišljaju osnivači u SAD-u. Energija je također ista. Neki drugi uvjeti možda ne, ali zato se i trudimo pomoći.
Ali zašto podržati ovakav event, a ne recimo uložiti u reklamu za brži internet?
Važno je pokazati da Telemach ima najbrži internet, kako mobilni 5G tako i fiksni 10 GIGA. Ali stvari treba promatrati i šire. Ključno je razumjeti što najbrži 5G, odnosno najbrža 10 GIGA fiksna mreža uistinu znače građanima i tvrtkama koje ih koriste. Činjenica je da smo u Hrvatsku doveli najnapredniju tehnologiju što nas je u vrlo kratkom roku pozicioniralo kao tehnološkog lidera. Telemach je danas s dokazano najbržom 5G mrežom prisutan na području cijele države. S druge strane, iako smo posljednji pristupili tržištu fiksne telefonije, jedini u Hrvatskoj gradimo 10 Giga mrežu te uvodimo trenutačno najnapredniju optičku tehnologiju na svijetu. Ove tehnologije su preduvjet bez kojeg nema govora o razvoju novih usluga i proizvoda visoke dodane vrijednosti kao niti o razvoju novih poslova i specijalizacija koje bi Hrvatsku činile konkurentnom u europskom i svjetskom kontekstu pa možemo reći da naš cilj nije isključivo graditi infrastrukturu, već pomoći razviti društvo i biznise koji će tu infrastrukturu koristiti za svoj napredak. Temelji koje Telemach stvara preduvjet su za kvalitetniji život u budućnosti i razvoj produktivnijeg i konkurentnijeg biznisa, što će osjetiti svi hrvatski građani kao i cjelokupno gospodarstvo. Taj pristup u Hrvatskoj nije jako prisutan, a u Americi je dio kulture. Nešto potpuno uobičajeno i dio je razloga zašto imaju tako dobro razvijen startup ekosustav.
Zašto?
Mogu vam to ilustrirati jedino iz osobnog iskustva, jer neku širu podlogu bi mogao dati vjerojatno netko tko studira to područje. Na MBA studiju na MIT-u, gdje sam došla kao menadžerica s određenim iskustvom u marketinškoj industriji, primjerice, nisu mi dali da samo studiram. Tražili su da se uključim u rad startupa. Boston je poznat kao jedan od startup hubova u SAD-u. Tek tada sam spoznala zašto. Njima je cilj bio iskoristiti fakultet kao točku povezivanja startupa, jer oni donose inovacije, i povezati ih s korporativnim sektorom, koji ‘vrti novac‘. To je također prilika i da menadžeri iz korporacija, poput mene, dobiju dojam o tome kako startupi funkcioniraju. I nije to samo kroz fakultet već i kroz niz događanja, poput Startup Speed Datinga, koja se organiziraju po Bostonu.
Kada bi vas tražili da izdvojite jednu stvar koju ste tamo naučili što biste istaknuli?
Razmišljanje izvan okvira.
Zašto?
Prije susreta sa startupima imala sam uspješnu korporativnu karijeru jedno 13 do 14 godina. Vodila sam marketing Proctor & Gamblea u Hrvatskoj, a zatim iz Budimpešte i Varšave i marketing P&G-a u srednjoj Europi. Iz Zagreba sam vodila marketing za Carlsberg. Iz Manchestera u New Hampshireu u SAD-u vodila sam marketing Danonea za SAD, a u Bostonu sam bila i globalni brend direktor za proizvođača čipova Analog Devices. U svakoj toj korporaciji naučite pravila, procedure i njih se slijedi. Startupi rade suprotno. Oni stalno razmišljaju izvan okvira i uvijek traže način kako nešto napraviti drugačije. Za profesionalnog menadžera to može biti strašno iskustvo, ali kao čovjek, dakle ljudsko biće u takvim situacijama napunite se nekom novom energijom. Poslije shvatite da ste tako postali i bolji menadžer.
U kojim startupima ste radili?
Kad radite sa startupima to nije isto kao i s korporacijama. Startup AdFabric sam suosnovala i jedno vrijeme vodila. Razvijali smo umjetnu inteligenciju koja radi personalizirano pozicioniranje reklama unutar videa u streaming servisima. Za drugi startup, Gigs Live, platformu koja okuplja kreatore videa te im pomaže u njihovoj monetizaciji, tu sam bila marketinška savjetnica. Taj startup se pokazao mnogo uspješniji i on je ušao i prikupio sredstva od Y-Combinatora.
Vratimo se malo na zagrebački Startup Seed Dating. Ima li nešto što vas je iznenadilo?
U vrijeme kad sam otišla u SAD, prije šest do sedam godina, ovdje se malo pričalo o startupima. Vratila sam se u državu u kojoj su danas dva jednoroga. Sad na Startup Speed Datingu vidim apsolutno iste silnice koje sam vidjela i u Bostonu. Ovdje zajednica prati globalne trendove, radi na novim idejama, ima tu neustrašivost u njihovoj promociji i provedbi. Rekla bi da je mindset isti kao u Bostonu. Dakako, postoje razlike u okruženju, ali zato ćemo kao Telemach Hrvatska raditi na tome da kroz ulaganje u infrastrukturu i kvalitetu mreže stavimo Hrvatsku visoko na digitalnu kartu Europe i time aktivno pomognemo daljnji razvoj startup ekosustava u Hrvatskoj. Da, to je dobro i za nas, jer s naprednijom tehnologijom raste potreba za našim uslugama. No, mislim da je važno da se na tome radi, jer tako se jača cjelokupno hrvatsko gospodarstvo. Dodatno, nadam se da ćemo kroz našu podršku startup ekosustavu u Hrvatskoj potaknuti i druge velike kompanije da surađuju s domaćim startupima. Njihovi uspjesi pokazuju da bi to moglo biti obostrano korisno.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....