Telekomunikacijske tvrtke danas su puno više od kompanija zahvaljujući kojima možemo obaviti pozive ili surfati na internetu. Najbolje to pokazuje podatak da su za čak 30 posto porasli prihodi od rješenja i usluga Informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT) u A1 Hrvatska prošle godine.
Upravo je to bio povod za razgovor s Danielom Šimićem, glavnim direktorom za poslovne korisnike u A1 Hrvatska.
- Širimo se u dijelu ICT ekspertize i paralelno s time proširujemo portfelj usluga. Ide nam i na ruku trend digitalizacije naših korisnika. Pametna rješenja su potrebna svim granama industrije, ali prvenstveno u gradovima gdje građani imaju niz zahtjeva od vlasti. Na primjer, pametni parking u gradu omogućava da ne lutate, nego vas vodi do slobodnog parkirnog mjesta, a pametni sustavi za otpad mogu pomoći gradovima u održivijem gospodarenju otpadom – objašnjava nam Šimić.
NB-IoT mrežu postavili su još 2019. godine, ona omogućava skupljanje podatka sa senzora pametnih rješenja. Svi podaci s tih uređaja skupljaju se na platformi gdje se obrađuju i serviraju korisnicima u obliku koji su oni definirali.
Nova rješenja
- Mi na ovu mrežu vežemo pametna rješenja iz našeg portfelja. Paralelno s postojećim rješenjima koja kontinuirano unaprjeđujemo, tražimo i potpuno nova rješenja kojih svakim danom ima sve više i više. Odabiremo ona za koja postoji interes korisnika i koja imaju smisla da ih uvrstimo u portfelj. Tako razvijamo ovaj dio našeg poslovanja – govori Šimić.
Čak 120 novih solarnih sustava i 200 naprednih sustava hlađenja bit će postavljeno na baznim stanicama i tako će se smanjiti štetne emisije CO2 za 404 tone. Upravo je to ključno u Life4GreenBroadband, zelenom projektu A1 Hrvatska koji za cilj ima pozitivno utjecati na okoliš, ekonomiju i zaposlenike. Šimić kaže da je njihov glavni cilj održiva tehnologija te upravo zbog toga ulažu u optičku mrežu. U A1 potiču i svoje korisnike na uštede kroz pametna rješenja koja optimiziraju mnogobrojne sustave i smanjuju emisije CO2.
Iako pametna rješenja adresiraju pojedine izazove, ne postoje direktni pokazatelji o smanjenju emisija.
- Doprinos primjene pametnih rješenja u smanjivanju emisija stakleničkih plinova se može dobro pratiti kroz različite izvore, poput Akcijskih planova za energetski održivi razvoj i prilagodbu na klimatske promjene (SECAP). Takvi planovi se moraju redovito usvajati te ciljaju na opće smanjenje emisija od najmanje 40 posto do 2030. godine. Danas u Hrvatskoj preko 50 posto gradova i općina imaju izrađen i usvojen SECAP plan, a kroz različita sredstva poput sredstva FZOEU fonda potiče se rast tog broja – govori Šimić.
Proces koji traje
Objašnjava nam da je hrvatsko društvo sve više svjesno važnosti digitalizacije, no da mora prihvatiti dvije stvari. Prva je, tvrdi, da digitalna transformacija nije vremenski ograničen projekt jednokratne promjene. Druga je vezana uz cilj promicanja digitalnog načina razmišljanja, pri čemu je nužno radikalno unaprijediti poslovanje uz financijska ulaganja u edukaciju zaposlenika, sljedeći najnovije tehnološke trendove.
- Digitalna transformacija je važna jer može osigurati socijalnu i gospodarsku otpornost na ekonomske i okolišne utjecaje. Naravno, kako bi transformacija bila kontinuirana, potrebno je raditi na edukaciji u području novih tehnologija, primjerice, AI-ja koji je u posljednjih nekoliko mjeseci doživio eksplozivni rast – dodatno objašnjava Šimić.
Pomoć koju A1 Hrvatska nudi svojim poslovnim korisnicima je slojevita. Na početku definiraju poslovnu potrebu te pretvaraju njihove poslovne zahtjeve u konkretne funkcionalnosti.
- Kada definiramo ključne stvari na početku, onda pomažemo korisnicima u pronalasku izvora financiranja putem programa i natječaja, ovisno o prirodi projekta. Na kraju korisnika možemo podržati u izradi dijelova poslovnog plana, studije izvedivosti, pripreme cjelokupne projektne dokumentacije do izrade kompletne projektne prijave - govori Šimić i kao primjer navodi prilike za hotelijersku industriju i gradove, kojima se otvaraju brojne mogućnosti kroz EU fondove.
Sigurnost najvažnija
Cyber prijetnje evoluiraju s procesima digitalizacije, no na sreću s njima evoluiraju i sustavi zaštite korisnika. Realno je očekivati da će broj prijetnji samo rasti zbog čega je u interesu svakog korisnika da uloži u svoju sigurnost.
- A1 Hrvatska svojim poslovnim korisnicima nudi razna sigurnosna rješenja. Uz klasičnije firewall i zaštitne usluge, izdvojio bih A1 Automatsko penetracijsko testiranje. Riječ je o usluzi koja s pozicije “hakera” istražuje sve ranjivosti u korisničkom okružju, pokušava se provući i utvrditi moguću štetu. Na kraju testiranja izrađujemo izvještaj koji ukazuje na propuste i, ono najvažnije, opisuje kako te propuste eliminirati – objašnjava Šimić za kraj.
*A1 Hrvatska je partner projekta
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....