AI AGENTI

Model umjetne inteligencije popularan u Hrvatskoj prikuplja novac za napad na najvećeg diva u industriji interneta

Njihov proizvod Comet trebao bi donijet potpuno novo iskustvo pretraživanja interneta

Osnivač Perplexityja Aravind Srinivas (desno)

 Rodin Eckenroth/getty Images/profimedia

Perplexity, jedna od najvećih AI kompanija na svijetu, finalizira novu rundu financiranja nakon koje bi vrijednost tvrtke trebala porasti na 14 milijardi američkih dolara, što je skok od 5 milijardi u odnosu na valuaciju koju su postigli prije šest mjeseci.

Perplexity je, podsjetimo, i jedan od najpopularnijih AI alata u Hrvatskoj, nakon što je jedan domaći telekom besplatno podijelio više desetaka tisuća licenci za "pro" verziju ovog LLM-a (Large Language Model).

Ovu rundu financiranja predvodi fond rizičnog kapitala Accel, prenosi The Financial Times (FT). U skladu s ekstremno vrućim tržištem za AI tvrtke, radi se o čak petoj rundi prikupljanja kapitala za Perplexity u samo posljednjih 18 mjeseci.

A koliko god ova vijest bila dobra za vlasnike Perplexityja, mogla bi naposljetku biti dobra i za nas obične konzumente interneta. Naime, navedena misija te kompanije jest dokinuti Googleov praktični monopol nad pretraživanjem interneta, što je pozicija koju drže već gotovo dva desetljeća.

Prema podacima ContentGripa, Google je u travnju 2024. godine držao oko 89,7 posto globalnog tržišta internetskog pretraživanja. Iako je to i dalje astronomska brojka, treba je staviti u kontekst: prvi je to put još od 2015. godine da je Google bio ispod 90 posto tijekom više uzastopnih mjeseci.

Put za konkurente, međutim, i dalje je ekstremno dalek. Prvi sljedeći pretraživač interneta po tržišnom udjelu je Bing, Microsoftov proizvod koji vole promovirati na osobnim računalima koje pogoni njihov operativni sustav Windows.

Oko 30 milijuna korisnika

Bingov udjel unatoč tom "pogurancu"? Ravno 4 posto. Iza njega je ruski Yandex sa 2,49 posto.

Ako to više ikoga i zanima, nesretni Yahoo! drži se na 1,33 posto, a prvih pet zaokružuje DuckDuckGo sa 0,79 posto.

Kao što se, dakle, može vidjeti, Perplexity i pretraživanje interneta, a kamoli Perplexity i dominacija nad tim izrazito lukrativnim segmentom tržišta, nisu još ni na vidiku.

Koliko je taj segment važan za Google? Doslovno egzistenzijalno presudan i besramno profitabilan: Google je od svoje divizije "Search & other" u prvom fiskalnom kvartalu 2025. godine uprihodio 50,7 milijardi dolara, a to čini približno 56 posto ukupnih prihoda ne samo Googlea nego njihove čitave majčinske kompanije Alphabet.

Drugim riječima, bilo kakvo dalje klizanje prema dnu na tržištu "searcha" dovelo bi Alphabet i Google u prilično nezgodan položaj.

Perplexity korisnicima nudi AI chatbot za pretraživanje interneta koji bi trebao biti alternativa onome što na tom polju imaju konkurenti kao što su Google ili OpenAI.

Direktor Aravind Srinivas rekao je nedavno za FT kako će Perplexityju trebati dosta novca za financiranje budućih projekata i širenje baze korisnika.

"Služimo oko 30 milijuna korisnika, ali ako želimo biti proizvod koji koristi 100 ili 500 milijuna ljudi, što je razina na kojoj morate biti kako biste upali u sferu Big Techa, onda ćemo trebati još kapitala", rekao je tada Srinivas.

Zamjena za Google Chrome

Drugi krak u koji Perplexity ulaže jesu AI agenti, što je polje na kojemu su im najveći konkurenti OpenAI i Anthropic sa svojim modelom nazvanim Claude.

Čini se da će Perplexity spojiti ta dva polja - internetsko pretraživanje i AI agente - u jedinstven proizvod pod nazivom Comet, koji bi trebao biti "agentic browser", nova vrsta internetskog preglednika.

To su alati koji bi trebali moći samostalno ući u internet i pretraživati ga onako kako bi to radila stvarna osoba prema naredbama korisnika. Trenutačno je moguće predbilježiti se za Comet na Perplexityjevoj web stranici.

Prema onome što je doznao Financial Times od osobe bliske kompaniji, glavni razlog za novu rundu prikupljanja novca bio je upravo razvoj tog internetskog preglednika, koji bi trebao biti zamjena za trenutačno dominantan Googleov Chrome (na globalnoj razini drži tek malo manje od 65 posto tržišta, dok nijedan od konkurenata nije iznad 20 posto).

Perplexity je, sve u svemu, prilično neobična priča. Ne događa se često da kompanija s manje od 200 zaposlenika dosegne toliku tržišnu valuaciju u tako kratkom roku. Trenutačno glavninu prihoda ostvaruju putem premium pretplata i tvrde da su im prilagođeni godišnji prihodi (odnosno projekcija prihoda za cijelu godinu na bazi jednog mjeseca) prošle godine porasli s 5 milijuna dolara u siječnju na 35 milijuna u kolovozu.

Perplexityjeva prethodna runda prikupljanja kapitala bila je zaključena u prosincu s valuacijom od 9 milijardi dolara, a premda su novo financiranje tražili na bazi valuacije od 18 milijardi, ulagači nisu bili skloni u jednom potezu udvostručiti vrijednost kompanije, piše FT.

Prethodni ulagači u kompaniju iz San Francisca su Nvidia, New Enterprise Associates, IVP i SoftBankov fond Vision Fund 2. Svoj su novac u tvrtku uložili i Jeff Bezos, suosnivač OpenAI-a Andrej Karpathy, direktor iz Google AI-a Jeff Dean i Yann LeCun iz Mete.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
16. svibanj 2025 18:25