Kako financirati obrt

Imate ideju i napokon ste odlučili otvoriti vlastiti obrt, ali kako ga financirati?

Osim same ideje, potrebno je imati i sredstva za otvaranje i uspješno poslovanje obrta
Ilustracija
 Joško Ponos / Hanza Media

Imate ideju i odlučili ste otvoriti vlastiti obrt, no ono što Vas muči jest – kako financirati taj obrt? Potreban Vam je novac kako bi mogli obavljati tekuća plaćanja, za materijal, energiju, sirovine, isplaćivanje plaća, za dobavljače, potraživanja kupaca od trenutka pružanja usluge do naplate itd. Osim toga, treba platiti i određene naknade u postupku otvaranja obrta. Te naknade nisu velike, ali ih svakako treba imati na umu.

Primjerice, samo registriranje obrta doći će Vas oko 470 kuna, izrada pečata između 150 i 200 kuna, a otvaranje žiro računa 50 kuna. Nadalje, trebate imati i paket za fiskalizaciju. Tele2 paket za fiskalizaciju stoji 79 kuna mjesečno (+PDV). U njega je uključen uređaj Alcatel Pixi 4 DS s dvogodišnjim jamstvom, Bluetooth printer i aplikaciju za fiskalizaciju te usluga pristupa internetu s 250 MB mjesečno prometa i brzinu prijenosa podataka od 128 kbps putem Tele2 mreže (što Vam je dovoljno za neometani rad blagajne), a možete ga nabaviti u svim Tele2 prodajnim mjestima. Tako da ste ovim mjesečnim izdatkom riješili nekoliko potrebnih stvari.

Ipak, prije razmišljanja o registraciji obrta i fiskalizaciji, treba od negdje krenuti jer se bez odgovarajućih sredstava ne može započeti gospodarska djelatnost. Iz tog razloga postoje razni oblici financiranja malih i srednjih tvrtki u Hrvatskoj, a oni najčešći su krediti poslovnih banaka, državni poticaji te sredstva iz fondova Europske unije. Osim toga, u kreditiranje poduzetništva uključene su i državne institucije poput HBOR-a ili Hrvatske agencije za malo gospodarstvo, investicije i inovacije, koje dodjeljuju poduzetničke kredite, subvencije na kredite, garancije ili sama poticajna sredstva, a postoje i poticajni programi i subvencionirane kreditne linije koji se realiziraju u suradnji s ministarstvima.

Primjerice, Ministarstvo poduzetništva i obrta nudi poticaje kroz program Poduzetnički impuls, a Ministarstvo turizma svojim Programom konkurentnosti turističkog gospodarstva dodjeljuje bespovratna sredstva za ulaganja u turističke djelatnosti. Točnije, Program je usmjeren na unapređenje ponude malih obiteljskih hotela, unapređenje obiteljskog smještaja, održivi razvoj, razvoj posebnih oblika turizma, te podizanje konkurentnosti hrvatskog turizma. Ministarstvo poljoprivrede nudi poticaje u poljoprivredi i ribarstvu i sl. Osim toga, poticaje i subvencionirane kredite dodjeljuju i Hrvatski zavod za zapošljavanje, a i jedinice lokalne uprave i samouprave.

Međutim, da bi došli do određenih sredstava, uvijek je potrebno nekoga uvjeriti da baš Vaš projekt zaslužuje ta sredstva. Točnije, bespovratna sredstva jesu svima dostupna, ali je potrebno određeno znanje kako bi se Vaša projektna ideja prepoznala i odabrala te uklopila u sve uvjete natječaja. Pri tome je potrebno paziti i na sve zahtjeve natječaja u pogledu administracije i dokumentacije koju je potrebno poslati, a po dodjeli potpora i na popratne aktivnosti poput pravdanja sredstava. Iz tog je razloga poželjno prvo napraviti poslovnu skicu i poslovni plan.

Poslovna skica je najbolji način da se utvrdi opravdanost ulaska u određenu poslovnu ideju, odnosno ona služi za definiranje proizvoda ili usluge, utvrđivanje potencijalnih kupaca određenog proizvoda ili usluge te tko su glavni konkurenti. Osim toga, poslovna skica pomaže u tome da razmislite kako ćete ponuditi svoj proizvod na tržištu, da spoznate poznajete li proces proizvodnje, kako ćete pribaviti potreban kapital, te da grubo proračunate svoje troškove i dobit u poslovanju. Pri njenoj izradi morate imati nekoliko stvari na umu. Prvo je postoji li uopće tržište, odnosno potreba za Vašim proizvodom ili uslugom.

Osim toga, taj proizvod ili usluga mora imati neka specifična obilježja, odnosno mora biti konkurentan u odnosu na ostale. Nadalje, trebali bi poznavati proces proizvodnje i može li se taj proizvod proizvesti i, konačno, morate znati tko je Vaša ciljana publika, odnosno tko su kupci Vašeg proizvoda. Ako ostvarujete sve te uvjete, vrijeme je za poslovni plan.

Poslovni plan je ključan za realizaciju poduzetničke ideje i neizostavan je kod potrage za financijskim sredstvima, od državnih poticaja, bankarskih kredita do alternativnih oblika financiranja. Zapravo se radi o dokumentu koji u detalje razrađuje poduzetničku ideju i daje procjenu budućeg poslovanja i financijskih kretanja tijekom trajanja projekta. Na taj se način provjerava sama ideja i smanjuje rizik ulaganja. Pri njegovoj izradi najbitnije je provjeriti i procijeniti prodajnu cijenu proizvoda ili usluga, veličinu tržišta za prodaju proizvoda ili usluge.

Kada napravite poslovnu skicu i plan na jedan ste korak bliže ostvarivanju sredstava dostatnima za otvaranje obrta. Nakon toga, sredstva će cirkulirati poslovnim procesom i lakše ćete plaćati sve što je potrebno za uspješno poslovanje kao što su porezi, doprinosi, troškovi proizvodnje, fiskalizacija i drugi troškovi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 16:19