porasli apetiti

Airbnb s IPO-om računa na ulagače sklone riziku

Kompanija koja je promijenila uobičajene modele putovanja, smještaja i iznajmljivanja predala je 16. studenog zahtjev za izlistavanje dionica
Ilustracija

Airbnb, američka internetska platforma za iznajmljivanje smještaja, u četvrtak će izaći na financijska tržišta. Ne bez iznenađenja. Tvrtka je odlučila doslovce u posljednji trenutak podići cijenu dionica: inicijalno je bilo navedeno da će ciljana cijena biti u rasponu od 44 do 55 dolara. No, The Wall Street Journal u nedjelju je navečer objavio da će ciljana cijena biti 56 do 60 dolara. U prvoj bi varijanti ciljana tržišna vrijednost bila 35 milijardi dolara, a s povećanjem cijene Airbnb bi mogao biti težak 42 milijarde. U svibnju mu se vrijednost procjenjivala na 18 milijardi.

Kompanija koja je promijenila uobičajene modele putovanja, smještaja i iznajmljivanja predala je 16. studenog zahtjev za inicijalnom ponudom dionica. U listopadu je Reuters izvijestio da kompanija ima za cilj tržišnu kapitalizaciju od oko 30 milijardi dolara.

Apetiti su, očito, porasli. I Airbnb nije jedini koji je odlučio podići cijenu. DoorDash Inc., tvrtka za dostavu hrane koja ima IPO sutra, podigla je ciljanu cijenu dionica s raspona od 75 do 85 dolara na 90 do 95 dolara.

Financijska tržišta rastu

Takav se razvoj događaja mogao očekivati jer su posljednjih tjedana svjetska financijska tržišta snažno rasla, zahvaljujući nadi ulagača da će se zbog cjepiva ekonomske aktivnosti u svijetu normalizirati. Među tvrtkama koje su rasle našle su se i one koje se bave prijevozom, ali i turističke.

Iako je Christine Lagarde, predsjednica Europske središnje banke, prošli tjedan rekla da turistička industrija treba posebnu pozornost kad se dodjeljuju fiskalni poticaji. "Cjepivo će prekinuti vezu između mobilnosti i stope infekcije, što bi iduće godine moglo omogućiti rast svjetskog gospodarstva za 4,7 posto, najviše u više od dva desetljeća", pišu analitičari JPMorgana u osvrtu na situaciju na tržištima, a prenosi Reuters.

Airbnb je bio snažno pogođen krizom - u travnju je pad zahtjeva za iznajmljivanjem bio 70 posto na globalnoj razini i tvrtka je u svibnju morala otpustiti 1900 zaposlenika, oko četvrtine ukupnog broja.

Za Airbnb ključno je pitanje glasilo: je li javnozdravstvena kriza promijenila pravila igre, pa će putovanja, a time i potreba za kratkotrajnim smještajem, ostati u minusu u odnosu na razdoblje prije pandemije? "To je bio trenutak kada smo shvatili da će se svijet promijeniti", rekao je Brian Chesky, uz Joea Gebbiju i Nathana Blecharczyka jedan od osnivača internetske platforme, za The Financial Times.

Privlačnost turizma

"Putovanja će se promijeniti i vjerojatno nikada neće biti posve onakva kakva su bila prije", dodao je. Tada je kompanija osigurala dvije milijarde dolara kroz zaduživanje i vlasnički kapital od privatnih investitora koji su rekli da su se na taj potez odlučili, iako je tada budućnost tvrtke djelovala vrlo upitno, zbog "temeljne i trajne" privlačnosti turističke industrije.

I pokazalo se da nisu pogriješili. Airbnb je treće tromjesečje zaključio s neto dobiti, od 219 milijuna dolara. Primarni je razlog za to smanjenje troškova, ali se kompanija u priopćenju pohvalila da je oporavak i rezultat "obnovljene mogućnosti i spremnosti gostiju da putuju, otpornosti naših iznajmljivača i relativne snage ​​našeg poslovnog modela". Ipak, u razdoblju od srpnja do rujna zabilježili su 18 posto niže prihode nego u istom prošlogodišnjem razdoblju.

image
Lionel Bonaventure/AFP

U prvih devet mjeseci prihodi su im potonuli 32 posto. Razdoblje su zaključili s neto gubitkom od 697 milijuna dolara, više nego dvostruko većim nego u prvih devet mjeseci 2019. godine.

Fiskalni poticaji

Zaključak FT-a je stoga vrlo jasan: Airbnb će se ufati da su ulagači spremni povjeriti svoj novac njihovu poslovnom modelu u doba krize. Na ruku im ide trenutna situacija na financijskim tržištima, koja su doslovce preplavljena novcem zahvaljujući fiskalnim poticajima (ovih su dana opet počeli pregovori demokrata i republikanaca u Kongresu o novom paketu pomoći, od gotovo 1000 milijardi dolara, koji bi bio dogovoren prije Božića) i blagom monetarnom politikom.

Ako netko misli da je Airbnb rizičan, mora uzeti u obzir da se i dalje ulaže u kompanije koje organiziraju krstarenja i u zrakoplovne tvrtke. Ulagači računaju da će ljudi i dalje htjeti putovati. Zaštićeni cjepivom.

Osim toga, poznata internetska platforma okrenula se novim poslovnim modelima. Primjerice, iznajmljivanju smještaja izvan velikih gradova, slijedeći promijenjene želje klijenata u pandemiji koronavirusa. Riječ je o modelu u kojem gosti ostaju najmanje mjesec dana, što donosi i dodatnu korist iznajmljivačima koji im mogu naplatiti veću cijenu.

Airbnb navodi da se njegovo iskustvo replicira diljem svijeta: putnici po nekoliko tjedana bježe na odredišta do kojih je moguće doći automobilom.

U svibnju su tako dramatično padale kratkoročne rezervacije, ali su se povećali zahtjevi za dugoročnim boravcima u usporedbi s istim mjesecom prošle godine. A pojavili su se i poslovni nomadi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. ožujak 2024 12:02