usvojeno izvješće

Zastupnici u Europskom parlamentu pozivaju na etički okvir koji će osigurati da umjetna inteligencija poštuje vrijednosti EU

Smatraju da tehnologije moraju biti regulirane i osposobljene kako bi se zaštitila nediskriminacija, ravnopravnost spolova, pluralizam te kulturna i jezična raznolikost
 Mark Garlick/science Photo Libra
Smatraju da tehnologije moraju biti regulirane i osposobljene kako bi se zaštitila nediskriminacija, ravnopravnost spolova, pluralizam te kulturna i jezična raznolikost

Europski parlament usvojio je Izvješće o umjetnoj inteligenciji u obrazovanju, kulturi i audiovizualnom sektoru sa 623 glasa "za", 12 "protiv" i 61 "suzdržani".

Europarlamentarci su se složili da bi uporaba tehnologije umjetne inteligencije (UI) u obrazovanju, kulturi i audiovizualnom sektoru mogla imati utjecaja na „temeljna prava i vrijednosti našeg društva ” te stoga smatraju da tehnologije moraju biti regulirane i osposobljene kako bi se zaštitila nediskriminacija, ravnopravnost spolova, pluralizam te kulturna i jezična raznolikost.

U plenarnoj raspravi prije glasanja, predsjednica Odbora za kulturu i obrazovanje (CULT) Sabine Verheyen istaknula je važnost rezolucije o UI u područjima obrazovanja i kulture.

"Godinama smo se borili protiv diskriminacije i radili na tome da zadržimo našu kulturnu i jezičnu raznolikost. Te vrijednosti moraju se odraziti u algoritmima i upotrebi UI tehnologije. Umjetnu inteligenciju treba osposobiti da ne replicira diskriminaciju", rekla je Verheyen.

Izvjestitelja je također spomenula važnost borbe protiv dezinformiranja i lažnih vijesti te je govorila o potrebi smanjenja takozvanih "filter mjehurića" i omogućavanja transparentnosti za potrošače, tako da "ljudi mogu dobiti bolju predodžbu o kulturi koja se nudi."

Govoreći o važnosti osiguravanja pristupa tehnologiji koja je usmjerena na čovjeka, Verheyen je rekla: "Ljudsko biće mora biti u centru i ljudi moraju uvijek imati odgovornost i kontrolu kako se koristi umjetna inteligencija".

U rezoluciji usvojenoj u srijedu Europski parlament poziva da se osigura da je tehnologija umjetne inteligencije osposobljena na način koji sprečava rodnu, socijalnu ili kulturnu pristranost i štiti raznolikost.

Baveći se različitim aspektima korištenja UI tehnologije u obrazovanju, europarlamentarci ističu da učitelji uvijek moraju biti u stanju ispraviti odluke koje donosi UI, posebno u vezi s odabirom i ocjenjivanjem učenika.

Istodobno ističu potrebu za unapređenjem digitalnih vještina diljem Europe i osposobljavanje učitelja za upotrebu UI tehnologije u obrazovanju. Učitelji nikada ne smiju biti zamijenjeni tehnologijom UI, upozoravaju europarlamentarci.

"Drago mi je da vidimo da mogućnosti umjetne inteligencije daju sve više prilika u našim životima. Međutim, to predstavlja i probleme. 42 posto europskih građana nemaju osnovna digitalna znanja i vještine. Moramo ih bolje obučiti da budu spremni za digitalno doba i moramo se boriti protiv lažnih vijesti. Korištenje algoritama od strane velikih društvenih mreža može dovesti do cenzure", rekao je zastupnik Angel Dzhambazki iz Kluba desnog centra, Europski konzervativci i reformisti (ECR).

Kako bi spriječili da preporuke za sadržaj temeljene na algoritmima negativno utječu na kulturnu i jezičnu raznolikost EU-a, europarlamentarci traže izradu posebnih pokazatelja za mjerenje raznolikosti i osiguravanje promicanja europskih djela.

Parlament poziva Komisiju da uspostavi jasan etički okvir za upotrebu tehnologije UI u medijima EU-a kako bi se ljudima osigurao pristup kulturno i jezično raznolikim sadržajima. Takav bi se okvir također trebao baviti zlouporabom umjetne inteligencije za širenje lažnih vijesti i dezinformacija.

"Ovim izvješćem tražimo da svi imaju jednak pristup digitalnim tehnologijama. Međutim, tu ima i mnogo izazova. Jedno od njih je dovoljno poznavanje informatike. Također, to područje treba biti dovoljno atraktivno za istraživače u Europi, a isto tako moramo uklopiti i europske vrijednosti slobode mišljenja i informiranja, ravnopravnost spolova.", rekla je zastupnica Laurence Farreng iz grupe Renew Europe, "Umjetna inteligencija ima i tamnu stranu jer može širiti lažne informacije. Stoga, visokorizično područje kao što je obrazovanje trebamo zaštiti i moramo se boriti protiv dezinformiranja."

Korištenje pristranih podataka koji odražavaju već postojeću neravnopravnost spolova ili diskriminaciju trebalo bi spriječiti tijekom obuke o umjetnoj inteligenciji, zahtijevaju europarlamentarci. Umjesto toga, moraju se razviti inkluzivni i etički skupovi podataka, uz pomoć dionika civilnog društva, koji će se koristiti tijekom procesa „dubokog učenja“.

"Ovo je pionirski rad, mi ustvari ovime stvaramo okvir za umjetnu inteligenciju. Fokusirali smo se na vrlo važna područja obrazovanja i kulture, ali moramo ići i onkraj toga kada razmatramo prilike koje pruža umjetna inteligencija. Prava građana moraju biti u središtu kada govorimo o razvoju UI. Ne smijemo ni u kojem slučaju zlorabiti digitalne tehnologije. Zaštita naših temeljnih prava nije nešto o čemu se pregovara. To nas razlikuje od autoritativnih režima i tako mora ostati u budućnosti", zaključila je Svenja Hahn iz grupe zastupnika Renew Europe.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
30. srpanj 2025 18:11