OBRAZOVANJE

Preselio se iz Amerike u Hrvatsku i započeo novi poslovni i životni poduhvat

Ova škola radit će po kurikulumu International Baccalaureate (IB), a prvi učenici su iz više od 25 obitelji koje su došle iz desetak zemalja
dr. John Rogošić
 Vojko Basic/Cropix

Dr. John Rogošić rođen je u New Yorku, gdje je završio rano obrazovanje, a diplomirao je i doktorirao na MIT-u (Massachusetts Institute of Technology) u Bostonu. Prošle godine odabrao je Split za život i započeo novi poslovni i životni poduhvat. U novoj školskoj 2021/2022. otvara međunarodnu školu Split International School, svečano otvorenje zakazano je u subotu, 4 rujna.

Njegovi roditelji upoznali su se u Americi, a prije nego što se iselio u SAD njegov otac živio je u Dugopolju. Kao obitelj uvijek su dolazili u Hrvatsku za vrijeme ljetnih mjeseci. Kad je odrastao, on sam je još češće dolazio. A kad je u travnju 2020. stigao u Hrvatsku, u vrijeme kad je svijet zahvatila pandemija koronavirusa, donio je i važnu životnu odluku. Kao i mnoge druge ljude, pandemija ga je potakla da stane i razmisli. Shvatio je da se u Hrvatskoj osjeća kao doma i ostao u kraju svog oca.

Na otvaranje međunarodne škole potaknuo ga je razgovor s hrvatsko-američkim parom koji je upoznao u ljeto 2020., suprug je podrijetlom iz Splita, a supruga iz SAD-a.

Kad smo proljetos prvi put razgovarali, Rogošić nam je kazao kako se taj par odlučio vratiti u Hrvatsku, ali niti jedno od njihove djece nije znalo hrvatski jezik na razini koja bi odgovarala njihovom obrazovanju. U Zagrebu su im bile dostupne međunarodne škole, ali željeli su živjeti u Splitu. I tako su odlučili zajedno raditi na tome, formirali su mali tim kako bi započeli ovaj projekt.

Danas, uoči otvaranja međunarodne škole Split International School, dr. John Rogošić kazuje nam kako su se osnivačkom timu u različitim fazama projekta pridružili brojni roditelji i nastavnici.

-Imamo desetak članova tima od kojih svaki daje svoj doprinos kako bismo zajedno napravili ovaj projekt uspješnim. Većina nas su stranci povezani s Hrvatskom, dijelimo ljubav prema našoj domovini i želju da svatko od nas ovdje primijeni neke od najboljih stvari koje smo vidjeli u inozemstvu – ističe John Rogošić.

Na snimanje za zajedničku fotografiju nisu svi mogli doći, ali oni koji jesu među ključnim suradnicima na projektu su: Filip Elez zadužen za tehnologiju, Rachel Aram vodi marketing i komunikacije dok su Jill Budimir i Hrvoje Budmir iskusni pedagozi. Inače, uz Johna Rogošića, nastavnici-osnivači imaju diplome sa MIT-a i drugih sveučilišta u SAD-u, UK-u i Europi.

Split International School je prva međunarodna škola u Splitu, nalazi se Bihaćkoj ulici, u centru Splita. Ova škola radit će po kurikulumu International Baccalaureate (IB) kako bi ponudili međunarodno priznato obrazovanje na engleskom jeziku učenicima iz cijelog svijeta.

Program IB za učenike u dobi od 3 do 19 godina pokrenut je 1968. godine i prepoznat je u 159 zemalja te se u više od 5500 škola provodi preko 7500 programa. IB nudi četiri obrazovna programa trenutno za više od 1,95 milijuna učenika diljem svijeta. To što se program odvija u mnogim zemljama obiteljima olakšava preseljenje iz jedne zemlje u drugu, bez prekida obrazovanja njihove djece. Krovna organizacija je “International Baccalaureate Organization” (IBO) koja vodi računa o tome da svaka škola u obrazovanju nudi visoke standarde, a naglasak je na visokoj razini znanja i osobnom razvoju učenika.

- Nastavni plan i program naše škole temelji se na programu International Baccalaureate za osnovno (PYP) i srednjoškolsko obrazovanje (MYP) . Usredotočeni smo na stvaranje potpunog vertikalnog nastavka međunarodnog obrazovanja u Splitu, kako bismo omogućili stranim obiteljima da nastave školovanje svoje djece. Sada smo otvorili početni dio srednje škole, ali naša će škola rasti i nastaviti se do kraja srednje škole kako odrastuju naši učenici. Trenutno imamo više od 40 upisanih učenika koji dolaze iz više od 25 obitelji iz preko 10 zemalja koje su nam se pridružile prve godine – kazuje osnivač škole John Rogošić.

Prva skupina učenika uključuje obitelji iz Hrvatske, Kanade, SAD-a, UK-a, Njemačke, Francuske, Švicarske, Nizozemske, Rusije, Tajvana, Hong Konga, Mađarske, Rumunjske... Svaki je razred ograničen na maksimalno 16 učenika kako bi osigurali kvalitetno prepoznavanje potreba i sposobnosti svakog od njih.

Odgovarajući na naš upit o iskustvu koje je stekao u pripremi otvaranja škole i što mu je u svemu bilo najvažnije, dr. John Rogošić kaže da mu je najznačajnija bila predanost koju su imali svi uključeni u projekt, kako roditelji tako i učenici.

-Toliko je naših obitelji povezano s Hrvatskom, bilo rođenjem ili brakom, a dio svog života proveli su u inozemstvu. Mnogi od njih su se htjeli vratiti, ali su bili zabrinuti zbog prilagodbe svoje djece. Brinuli su da će učenje hrvatskog jezika kasnije u životu biti preteško, osobito za stariju djecu poput tinejdžera, te da im to može stvoriti teške akademske i društvene probleme. Najvažnije što smo učinili je to što smo stvorili siguran prostor za tu prilagodbu i pomogli obiteljima koje odluče živjeti u Hrvatskoj da su okruženi ljudima koji razumiju kroz što prolaze i mogu im pomoći u tome. Vidjeti da te obitelji grade prijateljstva i veze bilo je zaista korisno i sretan sam što sam pomogao da se to događa – istaknuo je Rogošić.

Što se tiče očekivanja u budućnosti, kaže kako ga je, ako išta, ovaj projekt naučio to da nema mnogo očekivanja.

-Život od preseljenja u Hrvatsku pokazao mi je da stvari mogu biti nepredvidive. Sve istodobno može biti nevjerojatno i iznenađujuće i izazovno i zbunjujuće i divno. Split je tako divan grad, a Hrvatska je tako divna zemlja. Sretan sam što sam se vratio kući. Mogu se samo nadati da će naša škola nastaviti rasti i da ćemo uspjeti stvoriti nešto novo i značajno kako bismo dali svoj doprinos Splitu. To bi mi bila najveća nada i očekivanje – kazuje John Rogošić.

image
Rachel Aram, Jill Budimir, Hrvoje Budimir, Filip Elez, John Rogošić
Vojko Basic/ CROPIX


Učenici će učiti i hrvatski jezik kroz jedan od predmeta kako bi se lakše prilagodili životu ovdje i kako bi jednostavnije mogli komunicirati s lokalnom zajednicom.

Dodajmo i kako je kad je riječ o obrazovnim politikama u Europskoj uniji jedno od prioritetnih područja omogućiti svim učenicima kvalitetno iskustvo učenja, a ulaganje u mlade ljude je među najvažnijim prioritetima. EU podupire države članice u njihovim nastojanjima da građanima pruže najbolje obrazovanje i osposobljavanje. Promiče i višejezičnost u Europi, pomaže u poučavanju i učenju jezika, potiče mobilnost studenata, pripravnika, nastavnika i mladih te olakšava razmjenu informacija i iskustava.

Primarna odgovornost za politike obrazovanja i osposobljavanja, kako je navedeno na portalu Europskog parlamenta, imaju države članice dok Europska unija samo pruža podršku. Međutim, neki su izazovi zajednički svim državama članicama, posebno su to starenje društva, nedostatak kvalificirane radne snage, globalno tržišno natjecanje i obrazovanje u ranom djetinjstvu, i kao takvi zahtijevaju zajedničke odgovore te suradnju i uzajamno učenje među zemljama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. ožujak 2024 15:20