Znali smo da ćemo teško konkurirati količinama, kaže osnivač Solvisa Stjepan Talan i dodaje: "Istodobno, kontinuirano su se na tržištu tražili europski fotonaponski paneli. Kineska poslovna kultura ponekad zanemaruje postojanu kvalitetu, pouzdanost ‘post sales‘ usluge te fleksibilnost u poslovnom odnosu. Naš smo proizvod deklarirali kao Solvis premium fotonaponski panel, proizveden u Europi, najnaprednijim tehnološkim procesom, certificiran i s garantiranom proizvodnošću i garantiranim vijekom trajanja."
Posljednje dvije godine bile su iznimno teške za industriju jer je tržište preplavljeno jeftinim kineskim panelima. Kako ste u takvom okruženju uspjeli održati stabilnost?
Niz godina Kina je sve više volumenom diktirala uvjete i teško je bilo konkurirati. Solvis je uspio održavati poslovne odnose s europskim partnerima, ali sve teže. Dramatičan pad cijena išao je i Solvisu djelomično u prilog zbog same perspektive fotonaponske industrije, a Europa je istodobno počela tražiti i tzv. specijalne, nestandardne fotonaponske panele. Solvis je uvijek proklamirao praćenje tehnologije i fleksibilnost, tako da smo bili spremni za paralelnu ponudu većih ili manjih serija takvih proizvoda. Zapravo, na vrijeme smo diverzificirali portfelj proizvoda, a istodobno ponudili i uslugu integracije naših proizvoda u gotovu sunčanu elektranu na manjim ili većim krovnim površinama. Sve smo više bili orijentirani prema inovativnim proizvodima i rješenjima.
U sljedećih pet godina planirate u regiji razviti i izgraditi solarne elektrane s ukupno oko 500 MW snage. To je ambiciozno uzmemo li u obzir da to predstavlja otprilike polovicu svih dosad izgrađenih solarnih elektrana u Sloveniji i otprilike onoliko koliko ih je krajem 2023. bilo u cijeloj Hrvatskoj.
Zamisao da Solvis proizvodi i integrira svoje panele u solarne elektrane u strategiji je već nekoliko godina. No, unutar Starog kontinenta, Hrvatska i regija jugoistočne Europe zaostajale su u razvoju tih projekata, vrlo često zbog krutih propisa i dugih procedura. S obzirom na direktive EU i odlučnost da se poveća volumen instalacija te pojednostavi procedura, Solvis ima planove za razvoj i integraciju stotina MW u Hrvatskoj, Sloveniji i regiji. U prilog tome ide niz faktora: povećanje potrebe za električnom energijom, volatilnost i povećanje cijene električne energije, pad cijena opreme, autonomnost proizvodnje i atraktivnost za ulagače. Vidimo priliku u segmentu privatnih obiteljskih kuća, u zgradarstvu, na krovovima industrijskih i komercijalnih objekata, kao i manjim ili većim solarnim poljima (od 3-5 MW pa do 100 i više MW). U razvojnom portfelju imamo oko 250 MW, a još toliko planiramo razviti u iduće dvije, tri godine.
Jeste li i zbog toga tražili partnera koji bi vam pomogao u ostvarenju ovih ambicioznih planova?
Solvis se kontinuirano razvijao niz godina. U pripremu projekata uloženo je mnogo novca, a u isto je vrijeme potrebno kontinuirano ulagati u nove tehnologije. S rastom, povećanjem broja zaposlenih i diverzifikacijom pokazala se nužnost da poduzetnički način poslovanja preraste u moderno korporativno upravljanje. Znači, samo stanje u Solvisu i izazovi postojećeg i nadolazećeg tržišta pokazali su da je perspektiva s ambicioznim, jakim partnerom razumna.
Solvis je jedan najzapaženijih poslova realizirao u SAD-u, gdje je Google koristio vaše integrirane fotonaponske panele na svojem kampusu u Silicijskoj dolini. Kako je došlo do tog posla i pripremate li još neki sličan projekt?
Zbog smanjenja proizvodnih kapaciteta u Europi u toj industriji Solvis je opstao s još samo nekoliko proizvođača. I na vrijeme smo potisnuli serijsku proizvodnju i fokusirali se na inovativne proizvode, integrirane krovne pokrove koji su istodobno funkcionalni i arhitektonski atraktivni. Projekt Google kampus baš je takav primjer. Realiziran je sa švicarskim partnerom. Razvoj proizvoda s vlastitim inženjerskim kadrovima trajao je više od godinu dana. Taj segment nastavili smo razvijati i on raste posljednje dvije, tri godine. U međuvremenu smo realizirali nekoliko sličnih projekata - studentski kampus u Copenhagenu, bolnicu u Švedskoj, hotel u Amsterdamu - a ove godine glavnu upravnu zgradu Hyundaija u SAD-a.
Kako je došlo do partnerstva s Advance Capital Partnersom, koji je ljetos postao 60-postotni vlasnik Solvisa?
U posljednje dvije godine, putem konzultanata, otvorilo se nekoliko prilika za uspostavu partnerstava u raznim modelima. Tako je došlo i do prvih kontakata s Advance Capital Partnersom. Prepoznata je orijentacija Advance Capital Partnersa na energetiku i visokotehnološke targete. Istodobno je njegov menadžment pokazao veliko razumijevanje industrije i trendova. Tijekom pripreme akvizicije kontinuirano su pratili i unapređivali svoje spoznaje o trendovima i tržištima i prezentirali na perspektivnije buduće modele za rast i razvoj Solvisa.
Kakvi su ciljevi za sljedećih pet do šest godina? Gdje vidite Solvis 2030.?
Mislim da je Solvis dobar temelj za daljnji rast i razvoj. Već postoji vertikalna integracija i diverzifikacija koja se može i povećati. Udio obnovljivih izvora energije znatno će rasti, a Solvis bi trebao postati energetska kompanija koja nudi najsigurnija i najbolja rješenja u opskrbi potrošača održivom i najpovoljnijom energijom. Proizvodnja komponenata, integracija postrojenja, proizvodnja energije, pohrana i upravljanje te isporuka energije partnerima trebao bi biti glavni cilj.
Obnovljivi izvori energije bit će u nadolazećim godinama jedna od glavnih tema, kako u Sloveniji tako i u Hrvatskoj. Kakvu će ulogu tu igrati Solvis?
Solvis već sada ima značajnu ulogu na spomenutim tržištima, posebno u Hrvatskoj. Ujednačiti aktivnosti na oba tržišta i povećati tržišni udio, glavni je cilj. Marketinškim i komercijalnim aktivnostima treba se približiti malim i srednjim korisnicima i ponuditi im najracionalnija rješenja opskrbe električnom energijom.
Među Solvisovim projektima u većoj mjeri primjećujemo uglavnom one za poslovne korisnike. Što je s manjim privatnim investitorima? Hoćete li se upustiti u poslove i u tom području?
Cijena struje za poslovne korisnike znatno opterećuje troškove poslovanja proizvodnih i trgovačkih tvrtki. Državno sufinanciranje instalacije također je stimuliralo poslovne subjekte da se odluče upravo za instalacije na krovovima. S druge strane, nereguliranost i kompleksnost procedura demotivirale su vlasnike obiteljskih kuća za instaliranje sunčanih elektrana. To se sada mijenja i u budućnosti će to sigurno biti i Solvisova niša, prije svega u Hrvatskoj, gdje ima jako malo takvih instalacija. Pripremamo se za to i B2C modelom poslovanja te one-stop shop ponudom za opremu s odabranim partnerima možemo osvojiti značajan udio.
Kada jednom postavite solarnu elektranu, završava li na tome vaš posao?
Solvis za svoje fotonaponske panele izdaje garanciju proizvodnosti i garanciju za mehanički dio proizvoda. Osim toga, nudi održavanje elektrane, eventualnu reparaturu ili nadogradnju. Jamstvo se proteže na 30 godina i do sada nije bilo potrebe aktivirati ga.
Hoćete li s Advance Capital Partnersom provesti još neku akviziciju? Možda u srodnoj industriji?
Svakodnevno se i u ostalim industrijama, pa tako i u našoj, tržišta konsolidiraju. S obzirom na naše velike planove za rast i razvoj, kao i diverzifikaciju, siguran sam da će biti prilika za akvizicijama u smislu upotpunjavanja portfelja proizvoda i usluga koje će Solvis nuditi kao energetska kompanija u najširem obimu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....