ocjenjivanje proizvoda

Dijeljenje četvorki i petica nije problem samo školstva već i internetskog biznisa

Korisnici koji misle su zavedeni ili prevareni, mogu se obratiti Europskom potrošačkom centru i nadležnim ustanovama
 Tetiana Shumbasova/Alamy/Alamy/Profimedia

Novo istraživanje o online recenzijama pokazalo je da previše pozitivnih ocjena stvara problem vjerodostojnosti proizvoda.

Istraživanje objavljeno u časopisu Nature otkrilo je da više od 80% svih ispitanih internetskih recenzija ima visoku ocjenu od četiri ili maksimalnih pet zvjezdica.

To stvara ono što su autori nazvali "problemom pozitivnosti" za potrošače koji se nadaju da će ocjene zvjezdicama koristiti kao vodič za mjesto gdje će jesti ili kupovati.

"Osnovna ideja iza problema pozitivnosti je kako znati što odabrati ako je sve ocijenjeno tako pozitivno? Kako da odaberem restoran s četiri i pol zvjezdice naspram drugog restorana s istom ocjenom? " rekao je Guardianu istraživač Matthew Rocklage.

Za potrošače je stoga važno da pri odabiru proizvoda ili mjesta zanemare zvjezdice i pročitaju kritike.

"Ono što biste stvarno trebali tražiti su osjećaji koje ljudi izražavaju u svom tekstu", kaže Rocklage, "Dakle, pokušati dokučiti da li osoba koja je napisala neku kritiku izražava osjećaje iza svojih riječi?"

Kao primjer Rocklage kaže da u opisima traže riječi poput "nadahnjujuće" ili "očaravajuće", a ne samo "dobro" ili "OK".

Problemom recenziranja bavili su se i zastupnici Europskog parlamenta.

Odbor Europskog parlamenta za unutarnje tržište i zaštitu potrošača (IMCO) izglasao je 22. siječnja 2019. godine ažuriranje pravila o zaštiti potrošača, kao dio "Novog sporazuma za potrošače" koji je predložila Europska komisija.

Prema usvojenom prijedlogu, internetska prodajna mjesta ili web stranice za usporedbu, kao što su Amazon, Yelp, Airbnb i Skyscanner, morat će otkriti parametre za rangiranje svojih ponuda kada korisnici pretražuju na njihovim stranicama.

Te će platforme također morati provjeriti autentičnost recenzija svojih proizvoda.

Europarlamentarci su na popis direktive o nepoštenoj komercijalnoj praksi dodali obmanjujuće kritike koje su stvorili roboti, kao i "dvostruku kvalitetu proizvoda", praksu koja je više puta kritizirana od strane Europske komisije. To uključuje proizvode koji se prodaju pod istim nazivom, ali imaju drugačiji sastav ili karakteristike, ovisno o zemlji u kojoj se prodaju.

Za prekršaje u najmanje tri države članice EU, novčane kazne mogu doseći 10 milijuna eura ili 4% godišnjeg prometa trgovca.

Iako je savjet autora istraživanja objavljenog u Natureu dobroćudan, treba istaknuti kako korisnici trebaju biti na oprezu i pri čitanju opisa recenzija. Jer uvijek postoji mogućnost da se iza njih možda kriju botovi i plaćeni influenceri.

Europski parlament definira obmanjujuću ili lažnu recenziju kao pozitivnu, neutralnu ili negativnu recenziju koja nije stvarno i nepristrano mišljenje potrošača ili koja ne odražava potrošačevo stvarno iskustvo o proizvodu, usluzi ili poduzeću.

Europski parlament savjetuje potrošače da temeljito istraže trgovca i njegov proizvod ili uslugu prije kupnje. Ostale provjere uključuju posjet web mjestu prodavatelja kako bi se osiguralo da pružaju sve kontakt podatke (uključujući telefonski broj, e-mail i zemljopisnu adresu) i obavezno provjeriti opće uvjete i odredbe. Također možete koristiti alat „WHOIS“ da biste saznali više o web mjestu i pokušali pronaći neovisne povratne informacije na internetu.

Korisnici koji misle su zavedeni ili prevareni, mogu se obratiti Europskom potrošačkom centru i nadležnim ustanovama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 12:28