
Zastupnici Europskog parlamenta i stručnjaci raspravljali su o implikacijama koje digitalna strategija EU-a ima na temeljna ljudska prava.
Rasprava je podijeljena u tri tematska bloka i bavila se ključnim prijedlozima digitalne regulative – Zakonom o digitalnim tržištima (DMA), Zakonom o digitalnim uslugama (DSA) i Zakonom o upravljanju podacima (DGA).
Tijekom prvog panela, članovi Odbora za građanske slobode, pravosuđe i unutarnje poslove raspravljali su o zaštiti osobnih podataka u sklopu DGA.
Thomas Boué iz interesne skupine Business Software Alliance smatra da tri principa treba imati na umu kad se govori o novoj europskoj digitalnoj regulativi.
"Kamen temeljac je zaštita podataka, a posebno treba istaknuti obradu osobnih podataka i prijenos podataka. Druga komponenta je stvaranje poštenih pravila kako bi se osiguralo da se obaveze i uvjeti ne primjenjuju na različite situacije. Primjerice, društvene platforma u potpunosti se razlikuje od industrijske IOT platforme. Posljednja važna stavka je pravilna raspodjela odgovornosti. Treba se napraviti razliku u odgovornosti između kontrolora i obrađivača osobnih podataka kakva postoji u GDPR-u", smatra Boué.
Gabriela Zanfir-Fortuna, direktorica think-tanka Future of Privacy Forum, također je istaknula potrebu za usklađivanjem DGA s postojećim pravilima o zaštiti osobnih podataka utvrđenim GDPR-om s obzirom na nadležnost nadzornih tijela, obradu osobnih podataka i potrebne zaštitne mjere.
Izvjestitelj Sergej Lagodinsky iz Kluba zelenih/EFA-e rekao je da je Parlament u procesu slanja mišljenja o prijedlogu DGA. U tom smislu, istaknuo je glavne komponente.
"U procesu smo transformacije, ne samo digitalne već i regulativne. Središnja uredba koja utvrđuje zaštitu podataka je važna i nalazit će se u izvještaju izvjestitelja. Kao drugo, vidimo problem u nedovoljnom razlikovanju osobnih i neosobnih podataka i to je jedna od ključnih točaka što se tiče razmjene podataka davatelja usluga. Treće, trebamo odrediti odnos s Direktivom o otvorenim podacima. Posljednje, trebamo utvrditi koncept "podatkovnog altruizma" koji se tiče dva principa – izgradnje povjerenja i poštenih pravila", izjavio je Lagodinsky.
Europarlamentarci su se složili da su potrebna jasna pravila i kompetitivno tržište posebno što se tiče digitalne sfere i gatekeepera.
Tema drugog panela bila je sloboda izražavanja, dezinformacije i nediskriminacija, s naglaskom na uklanjanju online sadržaja.
Zastupnici su pozdravili mjere zaštite Zakona o digitalnim uslugama (DSA), istovremeno pozivajući na prelazak na pristup dezinformiranju i uklanjanju sadržaja temeljenog na dubinskoj analizi. Također su istakli povećanu potrebu za transparentnošću u online svijetu što se tiče uklanjanja sadržaja i oglašavanja.
Direktor javnih politika u agenciji za zaštitu podataka AWO, Mathias Vermeulen, objasnio je da se platforme društvene mreže brzo razvijaju i pritom uništavaju sve pred sobom, i da se ne čini dovoljno da bi se zaštitila javnost od tih posljedica.
"Platforme trenutačno nemaju nikakvu namjeru identificirati potencijalan društveni rizik koji njihovi proizvodi predstavljaju. Ako to usporedimo s drugim industrijama, poput farmaceutskog sektora ili prehrambene industrije, to je vrlo neobično. Možete li zamisliti farmaceutsku kompaniju koja eksperimentira nad stanovništvom i onda nakon što vidi rezultate povuče ili promijeni proizvod? Možete li zamisliti proizvođača automobila koji proizvodi automobile bez sigurnosnih pojaseva? Upravo to dozvoljavamo kompanijama poput Facebooka i YouTubea", rekao je Vermeulen.
Vermeulen je dodao da je potreban mehanizam koji će natjerati velike platforme da naprave odgovarajuće procjene rizika i poduzmu mjere za ublažavanje rizika koji idu iznad pristupa "uzmi ili ostavi". Istaknuo je da su članci 26. i 27. najvažniji dijelovi DSA koji mogu zaštiti temeljna prava, uključujući slobodu mišljenja.
Na trećem panela raspravljalo se o vladavini prava i demokraciji i pitanjima temeljnih prava. Zastupnici su također istaknuli potrebu za pravnim mehanizmima u pogledu nejednakosti spolova i internetskog uznemiravanja.
Jan Penfrat, iz najvećeg europskog kolektiva za zaštitu online prava i sloboda EDRi, rekao je da je veličina važna kad se govorio o moderiranju sadržaja. Objasnio je da je "virtualno nemoguće" da velike tehnološke kompanije poput Facebooka i Twittera poštuju sva pravila kad se radi o moderiranju sadržaja. On, s druge strane, predlaže diverzifikaciju ekonomije platformi kakva danas postoji, s naglaskom na decentralizaciju.
Što se tiče oglašavanja, Penfrat se ne slaže s mišljenjem da je ciljano oglašavanje presudno za opstanak novinarstva, već je to paradigma koju zagovaraju Google i Facebook kako bi opravdali vlastito masovno prikupljanje podataka.
"Google i Facebook uvjeravaju javnost da je potrebno ciljano oglašavanje temeljeno na prikupljanju osobnih podataka jer će u suprotnom novinarstvo propasti. Radi se o toksičnoj praksi. Moguće je koristiti online oglašavanje tako da se korisnici poštuju i istodobno financira novinarstvo. Online oglašavanje može sasvim dobro funkcionirati bez prikupljanja osobnih podataka korisnika ako se ispravno koristi. No, kao što znamo, to nije model poslovanja koje Google i Facebook imaju i zagovaraju", zaključuje Penfrat.
Komentari
0