
Američki predsjednik Joe Biden dao je naslutiti kako želi napraviti zaokret u politici prema Big Techu nakon što je oko sebe počeo okupljati zagovornike obuzdavanja širenja internetskih platformi.
Početkom mjeseca angažirao je Tima Wua, protumonopolskog aktivista i oca kovanice "neutralnost mreže", kao ekonomskog savjetnika Bijele kuće.
Potom je Politico prvi objavio da planira predložiti Linu Khan, pravnu stručnjakinju i jednu od najvećih kritičarki Big Techa u Saveznu trgovinsku komisiju (FTC). Bijela kuća je zatim potvrdila njezinu nominaciju.
Khan je izvanredna profesorica prava na Sveučilištu Columbia, a prije toga radila je kao savjetnica u Pododboru za antitrustovsko, trgovačko i upravno pravo Zastupničkog doma gdje je pomogla povjerenstvu u istrazi protiv Googlea.
Khan se "proslavila" u tehnološkim krugovima dok je još bila studentica prava i objavila rad "Amazonov antitrust paradoks" u kojem zagovara modernizaciju pristupa antitrustovskom ponašanju i to tako da se više ne gledaju samo pokazatelji poput outputa, već se ispita organizacija struktura kompanije i kakvu ulogu ona ima na tržištu.
Međutim, ne pripremaju se samo Sjedinjene Američke Države na oštriju regulaciju internetskih divova. I Europska unija priprema dva zakona, to su Zakon o digitalnim uslugama i Zakon o digitalnim tržištima, kojima želi "dovesti u red" ponašanje velikih tehnoloških kompanija.
Zakon o digitalnim uslugama (DSA) će vjerojatno obuhvatiti različita područja, uključujući upravljanje nezakonitim ili štetnim sadržajima, provjeru komercijalnih korisnika, pravnu pozadinu za „ekonomiju dijeljenja" usluga poput Ubera i AirBnB-a i ciljano oglašavanje.
Zakon o digitalnim tržištima (DMA) pokušat će, između ostalog, riješiti problem prevelike tržišne moći Big Techa kompanija uvođenjem koncepta digitalnih "gatekeepera" i donošenjem skupa pravila koji će se primjenjivati samo na te gatekeepere.
Europski parlament posljednjih je godinu dana raspravljao o DSA-u i izradio četiri zasebna izvješća o onome što očekuje vidjeti u prijedlogu Europske komisije.
Primjerice, u listopadu je Europski parlament iznio svoj stav o ciljanom oglašavanju.
Parlament smatra da bi ciljano oglašavanje trebalo „strože regulirati u korist manje nametljivih, kontekstualiziranih oblika oglašavanja“, a zastupnici u Europskom parlamentu pozvali su Komisiju da započne s procjenom mogućnosti za njegovo reguliranje, što bi u konačnici dovelo do zabrane.
Trenutačno je malo vjerojatno da će Europska komisija podržati zabranu.
Iako se još uvijek ne zna će točno izgledati DSA i DMA, jasno je da je lobiranje već počeo.
Primjerice, u Parlamentu je već održano više od 300 sastanka o ovoj temi, a Corporate Europe Observatory piše kako Google trenutačno vodi u broju sastanaka s eurozastupnicima.
Komentari
0