AUTOPILOT

Autonomna vozila pod istragom: Tesle se iz nepoznatog razloga sudaraju s kolima hitnih službi

Vlada zabrinutost zbog očite nesposobnosti Teslinog sustava za autonomnu vožnju da reagira kada naiđe na vozilo zaustavljeno na cesti
Dvoje ozlijeđenih pri nesreći Tesle, SAD, 2021.
 Backgrid/Backgrid Usa/Profimedia
Vlada zabrinutost zbog očite nesposobnosti Teslinog sustava za autonomnu vožnju da reagira kada naiđe na vozilo zaustavljeno na cesti

Američka savezna agencija zadužena za sigurnost cestovnog prometa(NHTSA) otvara službenu istragu o Teslinom sustavu autonomnog vozila "Autopilot".

NHTSA je priopćila kako je odlučila djelovati nakon 11 Tesla padova od 2018. u kojima su sudjelovala vozila hitne pomoći.

U nekim slučajevima, Tesle su se "sudarila izravno u vozila hitnih službi", stoji u priopćenju.

Istraga će obuhvatiti otprilike 765.000 Tesla automobila proizvedenih od 2014. godine, a uključuje modele Y, model X, model S i model 3, stoji u izvješću NHTSA.

Agencija je prvenstveno bila zabrinuta zbog očite nesposobnosti Teslinog sustav za autonomnu vožnju da reagira kada naiđe na vozilo zaustavljeno na cesti - poput primjerice slučaja kada se Tesla zabila u stražnji dio vatrogasnih kola, ili drugi u kojem je udarila u policijski automobil.

Rečeno je da je u 11 nesreća koje su potaknule ovu istragu, neposredno prije sudara, bio uključen sustav Autopilot ili sustav koji se zove Traffic Aware Cruise Control.

Pomoćna tehnologija omogućuje automobilu da automatski upravlja, ubrzava i koči.

No, sustav se našao na udaru kritika jer dovodi u zabludu, budući da on zapravo ne upravlja automatski automobilom, a vozači su u svakom trenutku dužni održavati kontrolu i pažnju.

"Nijedno komercijalno dostupno motorno vozilo danas ne može samostalno upravljati. Svako raspoloživo vozilo zahtijeva da vozač uvijek ima kontrolu", tvrdi u priopćenju glasnogovornik NHTSA.

Dokumenti istrage, međutim, bilježe sumnjive okolnosti uključene u mnoge sudare, kao i ponavljanje obrazaca kako je do njih došlo.

"Većina incidenata dogodila se po noći, a u nesreće bile su najčešće uključena vozila hitna pomoći, vatrogasaca ili policije, ili pak reflektirajuća blještava svjetla koja su pokazivala smjer ili upozoravali na radove na cestama", stoji u priopćenju agencije.

U Europskom parlamentu uvjereni su da ,uz odgovarajuću kontrolu, autonomni automobili imaju svijetlu budućnost.

Slijedeći komunikaciju “Na putu prema automatiziranoj mobilnosti: strategija EU-a za mobilnost budućnosti” Europske komisije, tadašnji zastupnik Wim van de Camp (EPP, Nizozemska) napisao je nacrt izvješća o autonomnoj vožnji. Parlament je nacrt usvojio na plenarnoj sjednici 15. siječnja 2019.

U izvješću se navodi da bi zakoni EU-a o automatiziranom i povezanom prijevozu trebali obuhvaćati sve načine prijevoza, uključujući pomorski promet na kratke relacije, plovila unutarnje plovidbe, bespilotne letjelice za prijevoz robe i sustave lake željeznice. Također je potrebno dodatno koordinirati napore na normizaciji na međunarodnoj razini kako bi se osigurala sigurnost i interoperabilnost vozila preko granica.

Sustavi za snimanje podataka trebali bi biti obvezni u automatiziranim vozilima kako bi se poboljšale istrage u slučaju nesreće i riješilo pitanje odgovornosti. Potrebno je brzo razviti odgovarajuća pravila koja se odnose na zaštitu podataka i etiku u automatiziranom prometnom sektoru, kao i na povećanje povjerenja europskih građana prema vozilima bez vozača. Posebnu pozornost treba posvetiti razvoju automatiziranih vozila dostupnih osobama sa smanjenom pokretljivošću ili invaliditetom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
03. srpanj 2025 14:07