Ako je vjerovati podacima konzultantske tvrtke Ernst&Young, investicijski zamah u domaće hotele do 2022. trebao bi iznositi minimalno 1,2 milijardi eura (8,8 milijardi kuna), a kroz narednih pet godina značajno bi se trebalo promijeniti i podrijetlo investitora, i to u korist dalekih, istočnjačkih tržišta.
Riječ je o podacima iz istraživanja “Investicije u hotelske projekte od 2018. do 2022. godine” autorice i menadžerice u Odjelu za turizam EY Marije Noršić koja je, na temelju dostupnih informacijama o investicijama te najavama investitora, napravila pregled investicijskih aktivnosti hotelijera u narednih pet godina.
Obilati popis
Velik dio investicija koje čine ovih 1,5 milijardi eura tako se odnosi na već dobro znane hotelske projekte - poput, recimo, Kupara, Brizenice bay, rovinjskog hotela Park ili Valamarovih investicija u Rapcu, no popis otkriva i neke dosad nepoznate investicije.
Primjerice, istraživanje otkriva da Jako Andabak, osim već znanih investicija, planira uložiti i 45 milijuna eura u brački hotela Borak, a obnovljeni hotel otvoriti 2020. godine.
Laguna Novigrad dotad namjerava 15 milijuna eura uložiti u gradnju posve novog hotela u Novigradu koji će brojati 200-tinjak soba, a popis obiluje i priličnim brojem nepoznatih investitora koji zasad nisu bili spremni otkrivati previše detalja.
Zna se samo da će anonimni ulagač investirati 15 milijuna eura u izgradnju novog hotela od 65 soba na splitskim Bačvicama, novi hotel od 100-tinjak soba gradit će se i u Zadru, a otok Krk trebao bi do 2022. godine biti bogatiji za dva manja hotela, ukupne investicije od 22 milijuna eura te sve zajedno 84 novih ključeva.
Podaci otkrivaju i da će se najveći dio najavljenih investicija dogoditi tijekom 2018. (točnije, od 83 projekta u ovoj godini planirano je njih 42), no Noršić upozorava kako to nikako ne znači da u Hrvatskoj svjedočimo usporavanju ulaganja.
- Broj projekata koji bi mogli biti aktualni u razdoblju od 2020. do 2022. je daleko veći, no zbog složenosti svakog pojedinačnog projekta i velikih razmjera u investicijskoj vrijednosti jednog ključa unutar hotela, bilo bi nezahvalno procjenjivati vrijednost svih potencijalno aktivnih projekata u tom razdoblju.
6000 novih soba
Navedena aktivnost koja je veća od 1,2 milijarde eura jest kotacija koju su investitori bili spremni podijeliti. U ovom trenutku nipošto ne možemo govoriti o usporavanju rasta tržišta zbog manjeg broja objavljenih projekata u drugom dijelu petogodišnjeg razdoblja, već o volji investitora da objavljuju razvojne planove za razdoblje u kojem još nisu spremni objaviti koncept svojeg projekta, nisu osigurali izvore i sudionike financiranja, ili su u postupku izdavanja dozvola - napominje Noršić.
Istraživanje tako otkriva kako će do 2022. u Hrvatskoj na hotelskom tržištu biti dostupno 6 tisuća potpuno novih i 3700 renoviranih soba.
Noršić procjenjuje da će se do 2022. značajno promijeniti i podrijetlo glavnih investitora u našu zemlju jer će, najavljuje, 42 posto investicija činiti ulaganja azijskih igrača. Ipak, ovdje treba uzeti u obzir da su među njih ubrojani i investitori iz Ruske Federacije i Turske.
- Investitore iz Turske i Ruske Federacije zbog većeg dijela svog teritorija u Aziji tretirali smo kao azijske investitore. Svako od tih tržišta je specifično, kao također i nastup investitora i njihova očekivanja - završava Noršić.
Kako će izgledati hotelsko tržište u brojkama
Prosječno ulaganje u sobu sa 4 zvjezdice: 140 tisuća eura
Prosječno ulaganje u sobu sa 5 zvjezdica: 370 tisuća eura
Podrijetlo investitora iz Azije: 42 posto
Podrijetlo investitora iz Hrvatske: 42 posto
Podrijetlo investitora iz Europe: 13 posto
Podrijetlo investitora iz SAD-a: 3 posto
Brendovi novih hotela: 47 posto brendiranih hotela, od čega 64 posto nacionalnih, a 17 posto internacionalnih
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....