Dobar posao

Spremila je diplomu pedagoginje u ladicu i otvorila tvrtku koja izrađuje rokovnike

Ivana Vokal vlasnica je tvrtke Paper&Stuff, specijalizirane za personalizirane rokovnike i planere
Ivana Vokal, vlasnica tvrtke Paper and Stuff
 Ranko Šuvar / CROPIX

Želite li da se za vas napravi rokovnik tvrdih korica, zelene boje, s uzorkom cvijeta monstera, može. Želite li rokovnik sa 180 stranica ispunjenih crtama za bilješke, može i to. Možete dodati još i neku motivirajuću poruku na korice ili vlastito ime. Na trenutak zapravo možete postati kreativac, sudjelovati u procesu i osmisliti vlastitu originalnu bilježnicu. Ili za nekog drugog. Recimo, pokloniti kuharicu prijatelju koji voli kuhati, staviti kategorije slanih, slatkih jela, koktela i slično. Možete kreirati planer vjenčanja, podijeljen po kategorijama: koje dokumente treba prikupiti, koji restoran ćete odabrati, kojim budžetom raspolažete, gdje ćete nabaviti vjenčanicu, prstenje… Možete zapravo svašta.

“Personalizacija, personalizacija, personalizacija” je u svijetu Renate i Ivane, majke i kćeri koje stoje iza brenda Paper&Stuff, specijaliziranog za personalizirane rokovnike i planere, ono što je u svijetu nekretnina “lokacija, lokacija, lokacija”. Upravo je personalizacija rokovnika i mogućnost postanka dijela kreativnog tima, ono što Paper&Stuff čini posebnim. No, ne samo to. Govorimo o hrvatskom proizvodu: sav materijal koji je potreban za jednu bilježnicu dolazi iz Hrvatske, od spirala, papira, ljepenke, folije... I govorimo o ručnom radu.

Dobar nos

Brend Paper&Stuff, ili nekima poznati i kao Mašnica, proizvod je jedne lijepe simbioze - nastao je u tiskari još 2013., ali se nedavno od nje odvojio i formalno, tj. na papiru. Renata Vokal je, naime, vlasnica tvrtke D.R.I.M., koja se bavi grafičkom djelatnošću već više od dva desetljeća. A kći Ivana je nedavno registrirala svoj obrt i ona radi kreativni dio, tj. preuzela je dizajnerski dio, dogovore s kupcima, vođenje internetske stranice i web-trgovine, a tiskara, odnosno mama, ostatak. One su tandem i dalje prvi suradnici. Jer, kako napominje Ivana, jedno bez drugoga ne ide.

Zagreb, 121018.
Paper and stuff, paper and stuff, Visosicka ulica.
Ivana Vokal vlasnica tvrtke koja radi personalizirane rokovnike.
Foto: Ranko Suvar / CROPIX
Ranko Šuvar / CROPIX
Paper and Stuff

Mlada kreativna poduzetnica Ivana, koju smo posjetili u njenom showroomu u zagrebačkom kvartu Dubec, dobar je primjer “dobrog nosa” i dobrog posla - pronašla je novu nišu u jednoj vrijednoj sirovini kao što je papir, naglasak stavila na personalizaciju i zapravo, na neki način, proširila obiteljski biznis. Naravno, zasluge pripadaju i mami. Zahvaljujući simbiozi s tiskarom, prva im je prednost pristupačna cijena, a druga vrijeme izvedbe. Da nisu spojeni studio i tiskara, cijene bi bile više, a ni usluga ne bi mogla biti izvršena u roku od najviše sedam dana ili, ako se osobno preuzima, tri radna dana. I da, ono najvažnije, što smo već spomenuli, nude personalizaciju i sudjelovanje u kreativnom procesu. A sve to zvuči kao dobra ideja i dobar posao.

- Meni je ovo jedini izvor prihoda, ali nemam velike troškove jer je studio u kući. Time se želim baviti cijeli život i mislim da ako ne prodaješ maglu, analizirao si tržište, imaš dobar proizvod i vjeruješ da je to nešto što stvarno treba ljudima, onda se potrudiš i nema razloga da ne uspiješ. Pitanje je samo koliko će ti trebati jer, doslovno, ono što ćeš uložiti, neće se vidjeti prvi dan. Nama je ovo peta godina i tek sada je to na onom mjestu kako sam ja to zamišljala u početku. Treba vremena i ulaganja, ali baš da je nemoguće, pa i nije - savjetuje mlada poduzetnica.

Ideja o personaliziranom proizvodu potječe od njene ljubavi prema lijepim bilježnicama. Iako je završila srednju ekonomsku školu, ekonomija joj nije toliko privlačila pa je upisala Filozofski fakultet i završila sociologiju i pedagogiju. Na kraju je život odabrao potpuno drugačiju profesiju za nju, onu koja nema ni veze s ekonomijom niti, pak, sa sociologijom ili pedagogijom. Danas je bliža grafičkom dizajnu nego svojoj struci. Još kao studentica počela je raditi u obiteljskom biznisu pa je zapravo odrasla u poduzetničkom okružju, a ideja o personaliziranih rokovnicima javila se prije pet godina.

- Mama i ja smo došle na ideju napravimo nešto zajedno, neki projekt koji bi uključio i našu tiskaru, a da opet bude nešto drugačije, nešto čega nema. A na lijepe bilježnice sam uvijek bila slaba pa smo se odlučile na to. Jer, imamo papir i sav repromaterijal, pa zašto ne?! Ja sam dizajnirala, a ona proizvodila. Kako sam u međuvremenu završila fakultet i nekako postala odraslija, tako sam otvorila obrt i promijenila ime. Naime, prvotna ideja je bila da svaki proizvod ima mašnicu na sebi i od tuda ime Mašnica, kako se na početku zvao brend. No, ništa se ne događa slučajno, sve je to tako trebalo biti. Novo ime me ne ograničava u širenju izvan granica Hrvatske i izrada proizvoda na engleskom, što mi je neki dugoročan plan - priča o počecima mlada poduzetnica, koja je ove godine u svibnju imala kampanju promjene imena brenda u Paper&Stuff.

Proizvod po mojoj mjeri

Iako nije uvijek lako raditi s obitelji, priznaje da je nije bilo strah jer s mamom, prije svega, ima prijateljski odnos. Čak je u razgovoru češće zove Renata nego mama.

- Ljudi ne vjeruju kad kažem, ali stvarno imamo odnos kao frendice. Zato je i bio plan da zajedno napravimo nešto. Zato smo i nastavile surađivati i poštujemo jedna drugu - govori Ivana, koja inspiraciju za svoje bilježnice crpi svugdje, na društvenim mrežama, YouTube kanalu... Najdraže su joj, kao i njenim klijenticama, nježne boje i pastelne nijanse, a takav je i showroom - prozračan i pastelan.

Zagreb, 121018.
Paper and stuff, paper and stuff, Visosicka ulica.
Ivana Vokal vlasnica tvrtke koja radi personalizirane rokovnike.
Na fotografiji: Ivana Vokal i Jasmina Trstenjak.
Foto: Ranko Suvar / CROPIX
Ranko Šuvar / CROPIX
Ivana Vokal, vlasnica tvrtke Paper and Stuff koja radi personalizirane rokovnike, i novinarka Jasmina Trstenjak

Prvi proizvod bio je studentski planer jer je i ona sama tada bila studentica i htjela je napraviti nešto po svom ukusu, staviti kategorije u taj rokovnik koje njoj trebaju, recimo tablice. To je onda tiskara pretočila u proizvod.

- Ja sam nešto napravila, dala prijateljicama da vide i kad su one rekle da je dobro, znala sam. Ispalo je super jer je upravo tako nešto nedostajalo na tržištu. Nakon studentskog, uslijedio je i klasični rokovnik s crtama za pisanje. To su bili prvi. Nakon toga smo se širili, uslijedila je kuharica, dnevnik putovanja, mamin planer, planer vjenčanja, fotoknjiga za djevojačku... Sve smo pokrili, cijelu godinu. Ideja je bila da se kod nas mogu naručiti rokovnici za sva razdoblja života - govori naša sugovornica.

Klijente je u početku pronalazila preko Facebooka. U današnje je vrijeme, naime, olakotna okolnost internet i ako želimo nešto brzo i nešto dobro ponuditi, vijest će se brzo proširiti.

- Da, treba nešto ulagati u objave na društvenim mrežama, ali puno manje se ulaže nego u, recimo, letke. Danas realno letke rijetko tko radi, više se ulaže u društvene mreže, pogotovo Facebook i Instagram, a u zadnje vrijeme i u influencere - primjećuje Ivana, koja svima preporučuje oglašavanje putem društvenih mreža.

Klijenti su joj u početku bile najčešće cure i kaže da se nisu oglašavali da mogu raditi i proizvode za dečke pa nikome nije ni palo na pamet da bi naručio nešto za dečke. No, zadnje dvije godine počeli su naglašavati da imaju i muške proizvode. Ipak, kako i pretpostavljamo, Ivana kaže da ako se i proda muški planer, to je zato što najčešće cura naruči za svog dečka. Dogodi se, dodaje, i da dečki naruče studentski planer, ali više za svoje cure nego za sebe. A potencijal je prepoznao i poslovni svijet, što je definitivno u smislu poslovnih poklona veliki potencijal za brend.

Budući da su njime pokrivena sva razdoblja života, pokrivena je i prodaja tijekom cijele godine. No, najprodavaniji proizvod ipak ovisi o razdoblju u godini. Recimo, u kolovozu, rujnu i listopadu najprodavaniji je običan rokovnik s crtama. Nakon toga kreću planeri za iduću godinu i ta sezona traje sve do travnja.

- U svibnju počinje jača prodaja rokovnika za poklon, vjenčanja. Nekad se dnevno naruči 10 bilježnica, nekad 50. Sve ovisi o dobu godine. Recimo, u razdoblju oko Nove godine ide maksimalno i naručuje se i po 50 komada dnevno. Studeni, prosinac i siječanj su udarni. Inače su cijene od 25 kuna, koliko je jedan blokić, pa do 110 kuna, koliko je, recimo, dnevnik vjenčanja u vlastitom dizajnu. Takve cijene ne bismo mogli ponuditi da nemamo vlastitu tiskaru i da moramo autsorsati proizvodnju. Niti bismo mogli proizvesti samo jedan model bilježnice niti bismo je, pak, mogli isporučiti u najkraćem roku. Idemo na to da je pristupačna cijena jer su to rokovnici, to je potrošan materijal. Ja sama ne bih kupila neki rokovnik za 300 kuna. To je zaista previše. Željela sam zato napraviti proizvod koji bih ja kupila - govori Ivana.

Zagreb, 121018.
Paper and stuff, paper and stuff, Visosicka ulica.
Ivana Vokal vlasnica tvrtke koja radi personalizirane rokovnike.
Foto: Ranko Suvar / CROPIX
Ranko Šuvar / CROPIX
Paper and Stuff

Od ideje do realizacije u 24 sata

Kaže da ih cijena jednog rokovnika u proizvodnji, ovisno o količini stranica, boji, koricama, je li tvrdi ili meki uvez, pa i o tome kolika se količina naručuje, košta 25 kuna plus PDV (minimalna cijena za rokovnike) pa na više i treba 24 sata da bi se sve skupa “zavrtjelo”. Dakle, od same ideje do finalnog proizvoda. Nekome bi, nastavlja, trebalo puno više i ne bi mogao ponuditi tako pristupačnu veleprodajnu cijenu jer nema tiskaru i neće moći raditi po narudžbi. Trebao bi to autsorsati, ali onda minimalna količina ne može biti jedna bilježnica, nego barem 50, 100.

- Mi imamo digitalni tisak i zato možemo raditi po jedan komad - konstatira naša poduzetnica.

Jedan dio u tiskari rade strojevi, a drugi se dio radi ručno pa se može reći da nije samo hrvatski proizvod, nego i ručni rad.

- Reže se ručno, dio koji se tiska stroj napravi, odnosno digitalni printer, vezanje žice je ručno, bušenje rupica ručno. Jedan rokovnik u tiskari prođe minimalno pet puta kroz ruke. Onda ide još i pakiranje. Mi smo jedini koji nudimo izradu jednog jedinog komada po narudžbi. Ako netko želi zelenu bilježnicu, s određenim natpisom, može dobiti jedan komad. Na web-shopu radi lakšeg snalaženja postoje gotovi dizajni na koje je moguće dodati vlastitu ideju i personalizirati rokovnik, dodati ime, promijeniti boju, tekst. Postoji kategorija “Vaš dizajn”, koja se odnosi na potpunu personalizaciju, nečiji dizajn kompletnog rokovnika, što je onda skuplje za 10 do 15 kuna jer se radi potpuno nova priprema. Zato imamo spiralni uvez jer ne bi bilo moguće napraviti jedan komad potpuno jedinstven i da ima lijepljenje. To se financijski ne isplati - napominje Ivana te nastavlja pojašnjavajući proces same proizvodnje:

- Kada dođe narudžba, ja je šaljem u tiskaru i oni izrađuju bilježnicu. Broj stranica ovisi. Običan rokovnik, recimo, ima 180 stranica. Unutrašnjost je uvijek gotova jer su to standardizirani obrasci. Recimo, za planere imamo četiri različita obrasca. Korice se posebno izrađuju i proizvodi se, zapravo, svaki dan, a ne jednom tjedno. Trudimo se da se ne čeka dugo na proizvod - govori.

Svake sezone su neki novi dizajni, a planova i ideja za naredne sezone ima mnoštvo. Želja joj je otvoriti showroom negdje bliže centru grada, a onda i dućan. No, bez obzira na dućan, i dalje bih htjela da ostane fokus na web-shopu upravo zbog personalizacije. Želja je i širenje asortimana.

- Želimo da se kod nas može naručiti doslovno sve što se može napraviti od papira. Krenuli smo s rokovnicima, prešli smo na blokove, a onda i na izradu vrećica. Moja vizija je da pokrijemo i da radimo party rekvizicije, od naljepnica, pozivnica i slično, ali da se i dalje sve vrti oko personalizacije - otkriva naša sugovornica, koja već sada dio proizvoda plasira u jednoj knjižari u Bjelovaru, no cilj je jača prodaja u knjižarama te dizajnerskim ateljeima.

Jedinstveni u Hrvatskoj

Ulazak u velike trgovačke lance nema u planu jer bi se tada, kako kaže, izgubila njihova posebnost. Možda se njihov poslovni model ne može primijeniti baš na svakog kreativca koji se želi baviti sličnim poslom jer nema takvu simbiozu s tiskarom i ne može si priuštiti raditi pojedinačne komade, već mora autsorsati proizvodnju i naručiti veću količinu, ali je prilično rijedak. Zapravo, jedinstven je u Hrvatskoj. Graviranje nečijeg imena na korice rokovnika već postoji u ponudi, ali mogućnost kompletnog vlastitog dizajna na potpuno hrvatskom proizvodu, za jedan komad baš i ne. Baš zato je to dobar posao i dobar potencijal.

Prednosti simbioze tiskare i kreativnog studija

- kraći rok izrade - 24 sata od ideje do finalnog proizvoda

- pristupačne veleprodajne cijene - od 20 kuna pa naviše (ovisno o količini stranica, boji, koricama, uvezu...)

- pristupačne maloprodajne cijene - od 25 kuna pa do 110 kuna

- mogućnost izrade samo jednog komada bilježnice (personalizacija i sudjelovanje klijenata u kreativnom procesu)

- kraći rok isporuke - sedam dana ili ako se osobno preuzima tri radna dana

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. prosinac 2024 12:57