Financijska injekcija

Spas u zadnji čas: Bez 250 milijuna kuna, Croatia Airlines bi otišao u stečaj za 3 mjeseca

U tešku situaciju CA je došlazbog svoje zastarjele flote koja zahtjeva godišnji remont motora
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković
 Vojko Basic / Zvonimir Barisin / CROPIX

Odlukom o dokapitalizaciji Croatia Airlinesa sa 250 milijuna kuna Vlada je jučer spriječila gašenje domaće aviokompanije, stoji u obrazloženju odluke.

- Tvrtka je dokapitalizirana u zadnji čas jer bi u suprotnom morala ići u stečaj. Prema procjenama, bez te financijske injekcije tvrtki je preostalo još oko tri mjeseca - pojasnio je za Jutarnji list dramatičnost cijele situacije sugovornik dobro upoznat s procesom donošenja ove odluke.

Procjena

U Vladinu dokumentu navodi se da je tijekom tog procesa pripremljena procjena vrijednosti CA, analiza negativnih učinaka na stanovništvo i gospodarstvo te prikaz opcija dokapitalizacije kompanije. Analiza je pokazala, piše u dokumentu, da bi u slučaju nedostatka potrebnog kapitala posljedica bila prestanak operacija Croatia Airlinesa, što bi imalo iznimno negativne posljedice za hrvatsko gospodarstvo, a posebno za turistički sektor.

U dokumentu se navodi i kako je evidentno “da bi prestanak poslovanja CA ugrozio uspjeh ključnih infrastrukturnih projekata ukupne vrijednosti gotovo 700 milijuna eura samo u zrakoplovnom sektoru, uz potencijalno preuzimanje zaduženja u iznosu od 200 milijuna eura”.

Svoju odluku o spašavanju CA dokapitalizacijom Vlada tek treba obrazložiti Europskoj komisiji. U Vladi su uvjereni da će ona u Bruxellesu biti odobrena zbog velikog utjecaja Croatia Airlinesa na gospodarstvo. Na isti je način talijanska je vlada spašavala Air Italiju i Bruxelles je to odobrio. Naši izvori tvrde da je premijer Plenković nadležnima u Komisiji proteklih mjeseci objasnio što se događa i najavio takvu odluku.

Teška situacija

Prema riječima naših sugovornika, ova je teška situacija prije svega posljedica zastarjele flote, koja zahtijeva remont motora svake godine. Za jedan motor remont stoji oko 6 milijuna dolara, a zbog zastarjelosti često dolazi i do izvanrednih pregleda i remonta.

U Vladinu se dokumentu navodi da iz analize financijskog stanja CA proizlazi da u iduća 24 mjeseca neće biti dovoljno novca za popravak i generalni remont preostalih dvaju motora zrakoplova, što je trošak procijenjen na 71 milijun kuna, a nedostajat će ga i za plaćanje trenutno dospjelog duga domaćim dobavljačima od 68 milijuna kuna, nužna ulaganja u sljedećih 12 mjeseci od 60 milijuna kuna, kao i za plaćanje 26,3 milijuna kuna kredita. S obzirom na starost flote nužno je imati budžet za izvanredne popravke (što je dodatan trošak od otprilike 4 milijuna USD po motoru).

Dvije rate

Prema planu, 250 milijuna kuna kompaniji će biti uplaćeno u dvije rate. Do kraja godine na njezin će račun sjesti najmanje 100 milijuna kuna, a ostatak u 2020. Iako iz Vlade poručuju da su spasili CA te da proces odabira privatnog strateškog partnera mora započeti najkasnije 1. lipnja iduće godine, bivši ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić smatra da je Vlada debelo zakasnila s time.

- Ova je Vlada još 2015. naslijedila restrukturiran i od dugova očišćen Croatia airlines te završen proces traženja strateškog partnera, za što je bio angažiran Fond Svjetske banke. Javilo se nekoliko zainteresiranih tvrtki i samo je trebalo raspisati javni natječaj. No, HDZ-ova Vlada to je odbacila i četiri se godine bavila kadroviranjima. I sada kad je voda došla do grla reagira s upitnim rezultatom jer je pitanje što će nam Bruxelles reći. Naime, prema direktivi EU, država samo jednom u deset godina može dokapitalizirati svoju tvrtku, a od posljednje dokapitalizacije CA prošlo je 7 godina - naglašava Hajdaš Dončić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 22:22