DIV Grupa Tomislava Debeljaka postigla je dogovor s Hurtigrutenom o preuzimanju norveškog brodogradilišta Kleven Verft. Norveško brodogradilište još nije preuzeto, ali je usvojen takozvani term sheet koji definira put do preuzimanja.
Može se reći da je potpisivanje term sheeta novi veliki poslovni potez Tomislava Debeljaka koji je izgradio jednu od najvećih industrijskih grupa u Hrvatskoj preuzimajući redom kompanije pred samim kolapsom. Norveško brodogradilište trebalo bi biti još jedna od takvih kompanija u nizu.
Teški period
Brodogradilište Kleven Verft već je neko vrijeme u financijskim problemima. DIV Grupa, koja u svojem portfelju ima i brodogradilište Brodosplit, vodila je osjetljive pregovore s vjerovnicima koji su preuzeli kontrolu nad Kleven Verftom.
Glavni direktor Kleven Verfta Kjetil Bollestad dao je vrlo optimističnu izjavu. - Nevjerojatno sam sretan zbog naših zaposlenika što ćemo dobiti novog solidnog vlasnika brodogradilišta. Prošli smo teški period i isporučili fantastične brodove te zadržali visoku razinu kompetencija u našem brodogradilištu. S novim vlasnikom imamo dugoročne razvojne planove. Pred nama je nova uzbudljiva era - rekao je Kjetil Bollestad.
Norveški direktor zadovoljan je zbog povezivanja dviju kompanija s dugom brodograditeljskom tradicijom. Naglašava dobru pozicioniranost norveškog brodogradilišta u opremanju kompleksnih brodova, kao i Brodosplitovo iskustvo u gradnji srednjih i polarnih kruzera.
Učinkovitost
Bollestad je istaknuo da će sinergijski učinci Klevena i Brodosplita dovesti do više učinkovitosti, ali i ušteda na troškovima od 5 posto, što će omogućiti više razine profitabilnosti i konkretnosti kad su u pitanju kompleksni brodovi srednje veličine.
Brodogradilište Kleven poznato je po tome što je Hurtigrutenu isporučilo prva dva kruzera u svijetu na hibridni pogon.
S obzirom na opće stanje brodogradnje u Hrvatskoj, zanimljivo je da je stabilnost kapitala DIV Grupe takva da Debeljaku omogućava preuzimanje i spašavanje vrlo ozbiljnog zapadnog navoza.
Debeljak ovime na europskoj razini postaje prepoznatljiv kao poduzetnik koji uspijeva osigurati impresivnu stopu rasta svoje DIV Grupe vrlo rizičnim preuzimanjima kompanija koje su zabilježile velike gubitke te su pritom praktički izgubile tržište ili tehnologiju, pa i druge ključne sastavnice uspješnih biznisa. Komentirajući tezu da time čak nalikuju nekom private equity fondu, a manje industrijskoj kompaniji, Vrdoljak je u nedavnom intervjuu Jutarnjem listu poručio da su toga svjesni te istaknuo da čak razmišljaju o inicijalnoj ponudi dionica na Londonskoj burzi, gdje bi za njihov poslovni koncept značajan interes imali private equity fondovi. U njemu Debeljak je rekao: “Podsjetit ću da nam je prva akvizicija bila kupnja dijela imovine bivšeg TVIK-a d.d. u Kninu. Od potpuno devastiranih pogona i postrojenja, danas je to najveća tvornica standardnih vijčanih elemenata u Europi. Zatim smo na međunarodnom natječaju kupili dio nekadašnje Mašinske industrije Niš u mjestu Svrljig u Srbiji. Tamo smo 2011. sagradili i pustili u rad novu tvornicu betonskih pragova te s oba ta potencijala i ostalim dijelom grupe postali dio hrvatskog konzorcija i glavni izvođač gradnje dvotračne pruge Dugo Selo - Križevci. Možda je javnosti najpoznatija naša kupnja i kasnije restrukturiranje Brodosplita, no ono što je, nažalost, manje poznato je da smo s Brodosplitom, najvećim hrvatskim brodogradilišnim sustavom, danas među najboljim brodograditeljima u Europi u niši kruzera srednje veličine (dužine do 200 metara, op. a.).”
Serija
Hoće li nekad ugledni brodograditelj iz Norveške nastaviti seriju uspjelih preuzimanja propalih kompanija s kojima je Debeljak puno napravio?
Gledajući recentnu povijest Klevena, lako je vidjeti da u tom brodogradilištu grade tehnološki impresivne, a specifične brodove, ali i da su i posljednjih godina imali otužne rezultate. Zadnji među njima je veliki gubitak. Radi konsolidacije u Klevenu su najavili planove daljnjeg smanjivanja broja zaposlenih sa 224 na 140. Sudeći prema prvim izjavama, novi hrvatski vlasnik mogao bi donijeti promjenu sve skromnijih planova koji su, uz daljnje rezanje troškova i broja ljudi, značili i orijentaciju na manje ambiciozne gradnje.
Ironija je sudbine škvera Kleven u tome što ih je upravo gradnja revolucionarnih hibridnih brodova zbog kašnjenja s isporukama stajala golemih gubitaka. Brodarska kompanija Hurtigruten preuzela ih je u dva koraka, 2017. i 2018. godine, uz odobravanje banaka. U 2017. i 2018. novi si vlasnici u Kleven ubrizgali 112 milijuna USD.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....