Davor Iljkić
 Zeljko Puhovski/Cropix
Compliance officer

‘Glavni je problem više od 1000 državnih tvrtki koje su prostor za malverzacije‘

Službenik za usklađenost nije druker, on je taj koji štiti sigurnost poslovanja tvrtke i radna mjesta
Piše: Dušan MiljušObjavljeno: 22. listopad 2020. 14:22

U svijetu i Europi oni su dio poslovnog okruženja, a u Hrvatskoj je uvođenje compliance officera tek zaživjelo. Međutim, da se nešto ipak mijenja nabolje svjedoči treća konferencija Instituta za Compliance, Criminal Compliance i Anti-Money Laundering (ICCrA) koja će se održati 22. listopada, a prvi joj je put pokrovitelj i hrvatska Vlada. O važnosti compliancea razgovarali smo s mr. sc. Davorom Iljkićem, predsjednikom Instituta za compliance.

Što je cilj ove konferencije i kakva je uloga compliance officera?

- Cilj je ove konferencije izrada hrvatskih smjernica za compliance. Compliance nema izričit prijevod, može se na hrvatskom reći službenik za usklađenost, ali to je sporedna funkcija. On je savjetnik uprave tvrtke i on bi morao imati priljev svih informacija kako bi savjetovao upravu i imao uvid u strateške odluke, tako da može djelovati na vrijeme. Cilj ICCrA instituta je podizanje svijesti o važnosti compliancea kao instrumenta i jamca urednog gospodarskog poslovanja u Hrvatskoj i široj regiji. Vlada RH donijela je 17. listopada 2019. Odluku o implementaciji compliance officera u trgovačkim društvima u kojima RH ima udjele i dionice.

Uoči li compliance officer nepravilnost uprave tvrtke u kojoj radi, bi li o tome trebao obavijestiti policiju i DORH?

- Nije on druker. On je taj koji treba prevenirati. U tome se sastoji njegova neovisnost da on ne treba strahovati za to hoće li biti otpušten dođe li u sukob s predsjednikom uprave. On je taj koji štiti poslovanje, on je garant gospodarskog poslovanja, on štiti tvrtku da ne ode u stečaj, da ne bude predstečajne nagodbe. U nekim europskim zemljama on se shvaća kao produžena ruka policije. On je prva osoba koja surađuje s policijom. On je garant sigurnog poslovanja tvrtke i čuva radna mjesta. On štiti tvrtku i od napada izvana, on je garant sigurnog poslovanja, kako bi se određeni poslovi javne nabave odvijali po pravilima.

Kao policajac u službi gospodarskog kriminaliteta, koje trendove u tom obliku kriminaliteta zapažate? Kakvo je stanje?

- Glavni problem u Hrvatskoj je da više od tisuću tvrtki u državnom vlasništvu. One su same po sebi prostor za nekakvo uhljebljivanje. Tu su najveće malverzacije, odnosno prostor za zloporabe u gospodarskom poslovanju.

Korupcija se ne može iskorijeniti, može se samo smanjiti. Ipak, porasla je otkrivačka djelatnost policije.

Kakav je odnos Vlade prema complianceu i vašem institutu?

- CCrA institut želi biti strateški partner Vladi. Želimo da compliance officeri budu i u privatnim tvrtkama, jer je to nacionalni interes.

Janaf: Njihova 'officera' treba pitati zašto nije reagirao

Janaf ima compliance officera. Je li on obavio svoju ulogu i ako nije, bi li morao odstupiti sa svog položaja?

- Koliko je meni poznato, oni su od 17. listopada 2019. bili dužni uvesti compliance odjel. No, compliance officer nije jamac da se neće dogoditi zloupotrebe u poslovanju. Nije njegova dužnost da se on sukobljava s predsjednikom uprave, nego da prepoznaje nepravilnosti i alarmira institucije. Compliance officer je prva osoba kojoj treba postaviti pitanje zašto nije reagirala, zašto nije uložila dovoljnu količinu energije. E sad, treba li dati ostavku, to ovisi o zakonskom okviru. Kada compliance officer postane obvezatan, on je prva osoba koju se pita što se dogodilo, koja treba biti na izvoru spoznaje za određene nezakonite aktivnosti. Dokazano da one tvrtke koje imaju sustav compliancea imaju velike uštede.

Linker
26. studeni 2020 20:57