Istraživanje Deloittea

Dva od tri voditelja nabave smatra da je njihova uočljivost slaba ili nikakva

Istraživanje je pokazalo i da će oni ove godine biti fokusirani na upravljanje tržišnim rizikom
Zlatko Bazianec, rukovoditelj hrvatskog ureda i partner u Odjelu poslovnog savjetovanja Deloittea
 Deloitte Hrvatska / Press

Čak 65 posto voditelja nabave smatra kako je njihova uočljivost, izvan najužeg kruga dobavljača, slaba ili nikakva, pokazalo je Deloitteovo globalno Istraživanje stavova voditelja lanca nabave.

Iako je uočljivost organizacije nabave iznimno bitna za ispunjavanje regulatornih zahtjeva i upravljanje rizicima, istraživanje pokazuje da trenutno svega šest posto voditelja nabave smatra da im je nabavni lanac u potpunosti transparentan.

„Otkriće kako dva od tri voditelja nabave smatra da su uočljivi samo najužem krugu dobavljača, istovremeno je i zabrinjavajuće i prilika. Nabava utječe na tvrtke iz različitih industrija, prvenstveno zbog ispunjavanja ciljeva profitabilnost, regulatornih zahtjeva i zahtjeva koje pred njih postavljaju načela društveno odgovornog poslovanja te zbog detektiranja i migracije rizika. Veća transparentnost određivanja cijena, lokacija dobavljača i ključnih međuovisnosti, mogu pomoći voditeljima nabave da daju veću vrijednost svojim tvrtkama i izbjegnu potencijalne regulatorne, reputacijske i operativne rizike”, komentirao je podatke istraživanja Zlatko Bazianec, rukovoditelj hrvatskog ureda i partner u Odjelu poslovnog savjetovanja Deloittea.

Nadalje, upravljanje rizikom predstavlja prioritet za 54 posto voditelja nabave, a osim toga, trećina ispitanika je, kao značajne čimbenike rizika, navela nesigurnost tržišta burzovnih roba te ishoda trgovačkih pregovora, poput EU-SAD, Brexita i NAFTA-e. S druge strane, globalni makroekonomski faktori kao čimbenici rizika, izgubili su na značaju u odnosnu na prethodno istraživanje.

Kako procjene rizika padaju, a u većini regija dolazi i do smanjenja pritiska inflacije, voditelji nabave počinju se više fokusirati na inovacije. U tom smislu, 58% ispitanika Deloitteovog istraživanja navelo je da će im među prioritetima za ovu godinu biti uvođenje novih proizvoda i usluga ili širenje na nova tržišta, dok će petina ispitanika širiti poslovanje akvizicijama.

Općenito, smanjenje troškova (78 posto), razvoj novih proizvoda ili tržišta (58 posto) i upravljanje rizikom (54 posto) i u ovoj godini ostaju u fokusu voditelja nabave.

„Blago poboljšanje ekonomskog sentimenta nije promijenilo ukupnu spremnost tvrtki da preuzmu dodatni rizik. Kao i uvijek, rizik ostaje, od Brexita u Europi, preko protekcionizma SAD-a do kreditnih i kriptovalutnih balona. Pozitivan tržišni sentiment pruža mogućnost voditeljima nabave da dosegnu višu vrijednost kroz inovacije usmjerene na rast te kroz suradnju dobavljača, dok istodobno nastavljaju smanjivati troškove i upravljati rizikom“, rekao je Bazianec.

Iako voditelji nabave pokazuju interes za inovacije, digitalne tehnologije, čini se, usvajaju jako sporo. Čak 17 posto ih nema digitalnu strategiju nabave, a manje od trećine onih koji su je usvojili vjeruje da će ona organizaciji nabave olakšati ostvarenje ciljeva, priopćili su iz Deloittea.

Kamen spoticanja digitalne transformacije u odjelima nabave su zaposlenici. Naime, 51 posto ispitanika ne vjeruje da njihovi postojeći zaposlenici imaju zadovoljavajuću razinu znanja i vještina potrebnih za ostvarivanje ciljeva iz digitalne strategije, dok ih je svega tri posto navelo da su zadovoljni kompetencijama svojih članova tima.

Unatoč tome, ulaganja u edukaciju bilježe pad, a 72 posto voditelja nabave ističe kako su u edukaciju zaposlenika uložili manje od dva posto budžeta nabave, dok je u prošloj godini njihov udio bio manji te je iznosio 68 posto. U skladu s navedenim, pokazalo je istraživanje, svega 16 posto ispitanika je osiguralo svojim zaposlenicima edukaciju s područja digitalnih tehnologija.

Iz Deloittea također ističu da je tijekom prošle godine došlo do smanjenja udjela ispitanika koji smatraju da će tehnologija, osim robotike, utjecati na sve aspekte poslovanja.

Bazianec na osnovu toga zaključuje: „Kako bismo vidjeli stvarni učinak digitalne transformacije i koristi koje ona donosi, voditelji nabave moraju redefinirati svoje nabavne i digitalne strategije, kako bi postale usmjerene na aktivnosti, agilne i mjerljive. Vodstvo je ključ uspjeha, a sami bi lideri morali biti više disruptivni, inovativni i usmjereni na digitalizaciju.“

5 najvažnijih poboljšanja koje voditelji nabave mogu napraviti u 2018. godini

1. Osvježiti/definirati nabavne strategije za top 15 kategorija nabave

2. Ojačati odnose s poslovnim korisnicima unutar tvrtke, pronaći dodatnu vrijednost, poboljšati brzinu i transparentnost procesa planiranja

3. Pripremiti fleksibilne/alternativne dobavljače za nadolazeću sezonu, uslijed učinka post-Agrokor krize

4. Uložiti u razvoj i edukaciju svog šireg nabavnog tima

5. Ubrzati/pokrenuti digitalizaciju nabave

Izvor: Deloitte Hrvatska

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. svibanj 2024 08:19