DCIM\100GOPRO\G0016407.
belupo

U godini poput ove postalo je evidentno da je proizvodnja lijekova strateška industrija svake zemlje

Disruptivna kriza izazvana pandemijom koronavirusa izmijenila je dosadašnju paradigmu ponašanja i poslovanja, ali i još jednom demonstrirala društvenu važnost farmaceutike
Piše: Novac.hrObjavljeno: 05. siječanj 2021. 12:55

Iza sebe ostavljamo godinu nimalo sličnu ijednoj prije, barem ne kad su naši životi u pitanju. Ostavljamo godinu svjetskog preokreta i opasne pandemije koja nije donijela mnogo dobroga, ali je “iznjedrila” kovanicu “novo normalno” najavljujući da ćemo se 2021. zateći u novom svijetu.

Kriza prouzročena pandemijom koronavirusa primjer je disruptivne krize koja je promijenila dosadašnju paradigmu kako društvenog, tako i ekonomskog sustava. Izložila nas je brojnim ograničenjima, ali i ukazala na nove prilike za popravak dotadašnjih paradigmi ponašanja i poslovanja. Otkrili smo koliko smo snažni te što znači inovativnost. Znanost je mobilizirala sve svoje kapacitete, snažnije nego ikad prije u povijesti, pa svjedočimo još nezabilježenoj dinamici razvoja cjepiva protiv SARS-CoV-2. Unatoč svemu, do cjepiva nije jednostavno doći.

U ovom trenutku svi smo složni - najvažnije je dobiti cjepivo koje će pokazati da je sigurno i učinkovito. Usprkos nepoznanicama, budućnost SARS-CoV-2 već je danas određena. Uostalom, tako govore i vodeći svjetski virolozi koji ne dvoje da će SARS-CoV-2 doživjeti jedan od tri moguća scenarija. Prvi je da će virus nestati iz ljudske populacije te da će se zadržati u svom prirodnom životinjskom rezervoaru. Isto tako, moguće je da će virus nestati iz ljudske populacije, ali će se i dalje sporadično pojavljivati u određenim dijelovima svijeta kao što to čini MERS ili ptičja gripa.

Zadnji scenarij predviđa sezonsko pojavljivanje virusa - slično gripi ili blagim prehladama izazvanim drugim koronavirusima - s tendencijom smanjenja virulentnosti. Bez obzira na završni scenarij, svijet i Hrvatska idu dalje. U krizi poput ove postalo je evidentno da je farmaceutska industrija, odnosno industrija pametnog zdravstva, strateška industrija svake zemlje. Na tom je tragu i nužnost definiranja pet ključnih pitanja koja uključuju: sigurnost opskrbe, održive i dostupne proračune za lijekove, usklađivanje propisa o lijekovima s digitalnim dobom, zadržavanje i podržavanje proizvodnih tehnologija od interesa za Europu te u konačnici usklađivanje ciljeva industrije s ciljevima javnog zdravstva.

Iskreno vjerujemo da će nova farmaceutska strategija Europske unije, čije usvajanje očekujemo do kraja godine, pružiti potporu inovacijama u farmaceutskoj industriji EU, zauzeti se za jačanje europske proizvodnje lijekova i aktivnih farmaceutskih supstanci te time omogućiti poboljšanje i ubrzanje pristupa pacijenata sigurnim lijekovima. Snaga farmaceutske industrije proizlazi iz velikog udjela izvoza u ukupnim prihodima, neprekidnih ulaganja u nove tehnologije i kapacitete, kao i značajnih investicija u razvoj i istraživanje te u kompetencije zaposlenika.

Više od 60 posto lijekova koje pacijenti u Hrvatskoj koriste u liječenju dolazi od hrvatskih proizvođača te stoga farmaceutsku strategiju EU vidimo ključnom za ukupnu stabilnost zdravstvenog sustava, ali i za uspješnost gospodarstva u cjelini. Belupo se od početka godine nije znatno suočio s padom prihoda od prodaje, štoviše, u prvih devet mjeseci poslujemo u planiranim veličinama. Ostvarili smo 708,9 milijuna kuna prihoda od prodaje, što predstavlja rast od 20,7 milijuna kuna u odnosu na godinu ranije.

Ipak, jedan od najvećih izazova, koji nam sustavno opterećuje poslovanje na hrvatskom tržištu, naplata je potraživanja, koja je sada već na 125 dana. Kada, pak, govorimo o prihodima s izvoznih tržišta, osobito tržišta Ruske Federacije, na kojima ostvarujemo više od polovice prihoda od izvoza, suočeni smo s nestabilnim tečajem rublje, u odnosu na euro i u odnosu na kunu. Kriza poput ove promijenila je i strukturu potražnje, otežala logističke tokove, ukazala na potrebu/potencijal u proizvodnji nekih drugih terapijskih rješenja.

Promijenila je i logiku upravljanja kompanijom tako da je redefinirala procese - dodatno potakla digitalnu transformaciju, u nekim organizacijskim cjelinama promijenila koncept organizacije rada, usmjerila ga na manje timove, ali i korištenje novih komunikacijskih kanala i alata. Morali smo biti brzi, jer u krizi trenutačna znanja, kompetencije i resursi gube na vrijednosti. U tom kontekstu morali smo mijenjati sebe i svoje poslovne modele jer ne postoje više “najbolje prakse”, jer je promijenjen kontekst u kojem su one vrijedile.

Nastale su nove pretpostavke na kojima treba graditi buduću logiku poslovanja. Ona će u sljedećem razdoblju počivati na organskom, ali i anorganskom rastu, rastu prihoda od prodaje na tržištima srednje, istočne i jugoistočne Europe te prodoru na tržišta zapadne Europe. Kroz optimizaciju postojećih proizvodnih procesa, Belupo će sve svoje potencijale usmjeriti k širenju proizvodnog portfelja u postojećim terapijskim skupinama, u kojima već godinama imamo lidersku poziciju - dermaticima, lijekovima za liječenje bolesti središnjeg živčanog sustava te lijekovima za liječenje kardiovaskularnih bolesti.

I za kraj, iako je prirodno boriti se protiv promjene statusa quo, fokusirati se na oporavak i što brži povratak na “business as usual”, rješenje krize leži u što bržem identificiranju slabosti postojeće paradigme poslovanja i kreiranju nove. Temelj za gradnju snažne organizacije i dobre korporativne kulture, koja se uspješno prilagođava i raste, počiva na jasnoj strategiji, praćenju trendova i potreba tržišta.

Ipak, sve to ne bi bilo moguće bez ljudi kojima posao nije samo radno mjesto, kojima je posao stil življenja. I jedino zajedno stvaraju vrijednost i “proizvode” uspjeh. Punih 50 godina.

Linker
05. siječanj 2021 13:19