Ivan Čulo

Predsjednik Uprave Hrvatske pošte: Radnici su temelj, a tehnologija ključ uspjeha u transformaciji poštanskog sektora

U idućoj godini snažno ćemo iskoračiti u smjeru logističkih usluga i prvi ćemo na domaćem tržištu ponuditi uslugu potpuno automatiziranog sustava za komisioniranje robe

Ivan Čulo, predsjednik Uprave Hrvatske pošte

 Tomislav Maric/

Klimatske promjene, pitanje radne snage, intenzivni tržišni trendovi te nagli razvoj novih tehnologija nastavit će intenzivno oblikovati krajolik poštanskog i logističkog sektora u 2025. godini. Iako opsegom i dugoročnošću mogu djelovati nepremostivo, te izazove vidimo kao veliku priliku jer pošta je kroz stoljeća društvenih i civilizacijskih promjena uvijek stvarala nove načine da spaja ljude.

Napredna tehnologija, automatizacija i umjetna inteligencija omogućile su nam da uspješno pratimo velik rast e-trgovine i promjenu kupovnih navika koje nagovješćuju paketno poslovanje i logistiku kao budućnost izvora prihoda za poštanski sektor. To potvrđuju i brojke - ove godine dostavit ćemo oko 16 milijuna paketa, što je milijun više nego 2023. godine.

I budućnost i sadašnjost su prije samo deset godina djelovale nezamislivo. Tada smo mogli sortirati do 12.000 paketa dnevno, a danas je taj broj narastao na više od 100.000. Iz ove usporedbe proizlaze dvije činjenice. E-trgovina je u deset godina postala katalizator tržišnih trendova, a tržišne trendove možemo slijediti samo uz brzu i ozbiljnu transformaciju da bismo osigurali kvalitetnu uslugu i bili konkurentni na dinamičnom tržištu.

Iza 100 milijuna obrađenih pošiljaka godišnje stoji najveći investicijski ciklus u povijesti Pošte, koji uključuje 230 milijuna eura vrijedno ulaganje u suvremenu tehnologiju, digitalizaciju, nove poslovne objekte i radnike. Zahvaljujući ulaganjima i prepoznavanju trendova u povoju, Pošta je danas tržišni lider koji surađuje s brojnim domaćim i međunarodnim brendovima.

Paketno poslovanje oblikuje i krajolik logistike zbog čega su i distribucijski centri postali važna karika za poboljšanje kvalitete usluge. Istovremeno je na domaćem tržištu stvoren velik potencijal zbog nedostatka specijaliziranih skladišta koja se bave isključivo brzim segmentom logistike. Zbog toga ćemo u 2025. snažno iskoračiti u smjeru logističkih usluga s ulaganjem u novo visoko-regalno skladište i strojeve za automatsko sortiranje malih paketa. Prvi ćemo na domaćem tržištu ponuditi uslugu potpuno automatiziranoga sustava za komisioniranje robe i tako proširiti spektar logističkih usluga koje nudimo partnerima i poslovnim korisnicima. Svjesni smo velikog potencijala za rast, stoga ćemo logističke usluge izdvojiti iz Hrvatske pošte pod novu tvrtku kćer Post Logistik da bismo taj potencijal iskoristili u potpunosti.

Tehnologija je bitna i u kontekstu transformacije poslovanja u održivo i zeleno koje će u dolazećim godinama biti jedan od ključnih fokusa poštanskog sektora koji je važnost transformacije prepoznao još 2008. godine. Upravo je održivo poslovanje jedan od temeljnih stupova naše korporativne strategije do kraja desetljeća. Tu predanost potvrdili smo konkretnim potezima poput najvećeg voznog parka električnih vozila u Hrvatskoj, vlastite mreže punionica te energetski učinkovitih poslovnih objekata. Samo prošle godine naši poštari prešli su pet milijuna zelenih kilometara, čime je ostvarena ušteda više od 870 tona CO2.

Usprkos svim benefitima koje nosi za poslovanje, tehnologija ne smije zamijeniti ljude, nego im mora služiti kao oruđe u realizaciji ciljeva tvrtke. Radna snaga bit će ključan izazov za naše gospodarstvo i sljedeće godine, a tvrtke po tom pitanju mogu pokazati koliko su fleksibilne, brze i prilagodljive. Kvalitetan kadar, odnosno zadovoljni radnici, temelj je povećanja produktivnosti, profitabilnosti, kvalitetne usluge i zadovoljstva korisnika. U kontekstu Hrvatske pošte, stvar je jednostavna - bez poštara nema ni e-trgovine. Zbog toga sam ponosan što će tvrtka i sljedeće godine povećati plaću operativnim radnicima, i to za 20 posto. Već je prošle godine svim radnicima plaća povećana za 25 posto, dok je 2022. operativnim radnicima povećanje iznosilo 20 posto.

Sva povećanja materijalnih primanja radili smo uz paralelni rast produktivnosti i profitabilnosti, a krajnji rezultat je činjenica da nas je danas 2000 manje, a radimo više i kvalitetnije.

Tvrtke usprkos svim izazovima ne smiju zaboraviti društveni i socijalni aspekt poslovanja, pogotovo ako imaju direktan kontakt s korisnicima. Hrvatska pošta prisutna je u svim krajevima zemlje i zato u 2025. nastavljamo širiti pozitivan utjecaj u lokalnoj zajednici sa značajnim projektom. Poštanske urede sljedeće godine u suradnji s državom pretvaramo u jedinstvena upravna mjesta na kojima će korisnici u 800 mjesta diljem Hrvatske moći obaviti sve poslove za koje su morali obilaziti razne šaltere te često putovati u veće gradove. Time ćemo omogućiti svim građanima, posebno onima na slabije naseljenim i ruralnim područjima, korištenje usluga države.

Na krize i globalne izazove koji utječu i na naše društvo trebamo gledati hladne glave te detektirati prilike za rast, prilagodbu i stjecanje novog iskustva, zbog kojeg ćemo naposljetku biti jači. Pritom ne smijemo zaboraviti naš utjecaj u zajednici i priliku za postavljanje pozitivnog primjera u društveno odgovornom poslovanju. Izazovi koji nadilaze okvire poslovnog ne smiju nas spriječiti u realizaciji vizije, nego moraju služiti kao poticaj na jačanje otpornosti jer time pridonosimo i boljitku našeg gospodarstva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. prosinac 2024 04:10