Zora Ilić

Članica Uprave i direktorica za korporativne komunikacije, regulatorne i odnose s državnim tijelima Adria klastera: ‘Ako inovacije podrži regulacija, možemo napraviti velik iskorak u smanjenju pušenja‘

Vjerujemo da će i Hrvatska prepoznati potencijal koji pružaju naši proizvodi, po uzoru na uspješne primjere zemalja u EU, da bismo nastavili s investicijama u transformaciju domaće proizvodnje

Članica Uprave i direktorica za korporativne komunikacije, regulatorne i odnose s državnim tijelima Adria klastera Zora Ilić

 Neja Markicevic/Cropix

BAT je jedan od najvećih stranih privatnih investitora u Hrvatskoj i jedini domaći proizvođač duhanskih i nikotinskih proizvoda koji značajno pridonosi gospodarstvu kroz kontinuirana značajna ulaganja u proizvodnju orijentiranu na izvoz i stvaranje novih radnih mjesta. Od preuzimanja TDR-a 2015. godine, BAT je uložio više od 700 milijuna eura u Hrvatsku, velikim dijelom u proizvode novih kategorija, odnosno bezdimne proizvode smanjene štetnosti u odnosu na cigarete.

Investiramo u sve dijelove poslovanja kroz naš jedinstveni lanac vrijednosti diljem Hrvatske, koji obuhvaća poljoprivrednu proizvodnju duhana u Slavoniji i Podravini kroz Hrvatske duhane, tvornicu u Kanfanaru koja proizvodi cigarete, ali i bezdimne proizvode, logistički centar u Rijeci te logistički hub u Pitomači koji prikuplja duhan iz čak 26 zemalja te opskrbljuje tvornice u Poljskoj, Njemačkoj i Mađarskoj, drugi najveći nacionalni lanac kioska iNovine te komercijalni ured u Zagrebu iz kojeg se upravlja s osam tržišta Adria klastera koji obuhvaća osam zemalja - Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Srbiju, Sloveniju, Sjevernu Makedoniju, Kosovo, Crnu Goru i Albaniju.

Adria klaster jedan je od predvodnika globalne transformacije naše grupe koja je u potpunosti usmjerena na stvaranje “Boljeg sutra” (A Better Tomorrow™) te kojoj je cilj izgradnja Bezdimnog svijeta u kojem odrasli pušači migriraju s cigareta na manje štetne alternative. Ponosni smo što u Hrvatskoj i cijelom Adria klasteru nudimo cijeli portfelj novih proizvoda koji se sastoji od tri kategorije: e-cigareta, modernih oralnih proizvoda (nikotinske vrećice) te grijanih duhanskih i bezduhanskih proizvoda.

Strateški cilj BAT grupe je preusmjeravati odrasle pušače s cigareta na bezdimne alternative i postati proizvođač pretežno bezdimnih proizvoda do 2035. godine. Želimo omogućiti odraslim pušačima koji ne uspijevaju prestati pušiti da s cigareta pređu na bezdimne alternative. To je srž pristupa smanjenja štete od pušenja, javnozdravstvene strategije koja prepoznaje važnu ulogu bezdimnih proizvoda koji, iako nisu bez rizika, predstavljaju bolji izbor za odrasle pušače koji inače ne bi odlučili prestati pušiti.

Da bi ta strategija bila učinkovita, industrija mora razviti kvalitetne i prihvatljive proizvode za odrasle pušače, a regulatori oblikovati okruženje koje pušačima omogućuje pristup znanstveno utemeljenim informacijama da bi im osigurali informiranu mogućnost izbora. U posljednje tri godine BAT je uložio više od 1,2 milijarde funti (1,4 milijarde eura) u razvoj, komercijalizaciju i znanost koja stoji iza portfelja duhanskih i nikotinskih proizvoda sa smanjenim rizikom. Do kraja 2023. godine naše bezdimne proizvode koristilo je 23,9 milijuna odraslih korisnika, a cilj nam je doseći 50 milijuna odraslih korisnika do 2030. godine.

Uz velika ulaganja u razvoj manje štetnih alternativa cigaretama, ulažemo značajne napore u smanjenje dostupnosti nikotinskih i duhanskih proizvoda maloljetnicima. Tu smo iznimno strogi. Imamo takozvani RMF (Responsible Marketing Framework) koji nalaže da se svi proizvodi dizajniraju, označavaju i prodaju isključivo odraslim pušačima, a visoke standarde održavamo na svakom tržištu na kojem poslujemo. BAT je predstavio i posebnu platformu Omni™ koja na jednom mjestu sadrži brojne znanstvene studije i analize o potencijalu bezdimnih proizvoda, a zapravo sažeto pokazuje našu transformaciju prema Boljem sutra. Platforma je još jedan način da potaknemo raspravu o ulozi naših proizvoda u smanjenju štete od pušenja, a namijenjena je znanstvenicima, javnozdravstvenim institucijama, regulatorima, investitorima.

Kao kompanija, nastavljamo s fokusom na inovacije da bismo našim potrošačima ponudili najbolje moguće bezdimne proizvode smanjenog rizika, ali na vladama i javnozdravstvenoj zajednici je da otključaju puni potencijal ovih inovacija uz razumnu regulaciju koja mora prepoznati razlike između cigareta i bezdimnih proizvoda.

Jedan od uspješnih primjera je Švedska. To je jedina razvijena zemlja na svijetu i prva u EU koja je ove godine uspjela postići povijesni uspjeh te postala prva bezdimna država, sa svega 4,5 posto pušača u odrasloj populaciji. Taj uspjeh Švedske rezultat je višegodišnje odmjerene regulacije bezdimnih proizvoda i poticanja pušača na prelazak na te proizvode. Švedska je u razdoblju od 2008. do 2024. godine smanjila stopu pušenja za 65 posto. Padom stope pušenja ispod pet posto Švedska je ispunila cilj Europskog plana za borbu protiv raka kojem je cilj da EU do 2040. postane nepušačka nacija, sa stopom pušača ispod pet posto u svim državama, i to 16 godina prije roka.

Hrvatska je, s druge strane, jedna od najrestriktivnijih članica EU u pristupu prema bezdimnim proizvodima, što znači da se bezdimni proizvodi tretiraju jednako kao i cigarete, zabranjujući informiranje odraslih pušača. Dodatno, nemamo jasno definirane sve kategorije bezdimnih proizvoda koje postoje na tržištu, što stvara pravnu nesigurnost.

Vjerujemo da će i Hrvatska u narednom razdoblju prepoznati potencijal koji pružaju naši proizvodi po uzoru na uspješne primjere zemalja u EU, da bismo mi kao kompanija nastavili s investicijama u transformaciju domaće proizvodnje, a odrasli pušači dobili pristup znanstveno utemeljenim informacijama koje će im ukazati prednosti izbora manje štetnih proizvoda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2024 14:19