Nedavno je Jadran - Galenski laboratorij izdao novu emisiju obveznica. Eva Usmiani Capobianco, članica Upravnog odbora JGL-a, otkriva nam kakav je bio interes, koliko je upisano obveznica, ciljeve JGL-a i planove vezane uz nove investicije. Usmiani Capobianco otkrila nam je planove najveće farmaceutske kompanije u domaćem vlasništvu vezane uz akvizicije i izlazak na nova tržišta.
JGL je nedavno investitorima predstavio novu emisija obveznica, nominalnog iznosa 60 milijuna eura na rok od pet godina. Možete li nam reći nešto o tome i o ciljevima?
- Financiranje obveznicama način je financiranja koji već dugo koristimo. On je operativno zahtjevniji i malo skuplji u smislu popratnih troškova u ovom trenutku, ali omogućuje optimizaciju strukture duga i ne opterećuje imovinu. To je model financiranja koji može biti zanimljiv zrelim tvrtkama koje žele diverzificirati svoje izvore financiranja. Ciljevi koje smo sebi u sklopu ovog projekta postavili su 70.000 oftalmoloških pregleda namijenjenih javnosti, s ciljem ranog otkrivanja glaukoma, te smanjenje emisije stakleničkih plinova prelaskom na obnovljive izvore energije.
Kakav je interes investitora?
- Interes je bio zaista značajan, upisano je 91,7 milijuna eura obveznica uz prinos do dospijeća od 4,20 posto, fiksnu kamatnu stopu od 4,125 posto te premiju rizika od 143 bps. To je značajno više od alociranog nominalnog iznosa od 60 milijuna eura. S prikupljenim iznosom namjeravamo refinancirati postojeće obveznice, koje sada dospijevaju u visini od 17 milijuna eura, a ostatak ćemo vjerojatno koristiti kao polugu za dodatne investicijske aktivnosti u proširenje kapaciteta ili akviziciju.
Koje je ovo izdavanje obveznica JGL-a i je li točno da je ovo prvo izdavanje obveznica povezano s održivim poslovanjem?
- JGL ima dugu povijest izdavanja vrijednosnih papira na tržištu kapitala. Krenuli smo još 2005. godine s komercijalnim zapisima, a ovo je peto izdanje obveznica. No ovaj smo se put odlučili za SLB (engl. Sustainability-Linked Bond) obveznice, odnosno obveznice povezane s održivošću ili tzv. poluzelene obveznice. Za razliku od zelenih, odnosno održivih dionica, koje su isključivo vezane uz financiranje ekoloških ili zelenih ciljeva, obveznice povezane s održivošću uključuju ciljeve vezane uz ESG, dakle okolišne, društvene i upravljačke teme. S obzirom na njezinu vrijednost, ova emisija predstavlja najveće izdanje obveznica povezanih s održivim poslovanjem u privatnom nefinancijskom sektoru Republike Hrvatske.
Je li JGL spreman za ESG izvještavanja i što ste dosad napravili kako biste ostvarili ESG ciljeve?
- Što se tiče ESG izvještavanja, spremni smo. JGL je od samog osnivanja usmjeren na društveno odgovorno poslovanje i bilo je tu more aktivnosti koje smo kroz svoju povijest realizirali, od ekoloških akcija kao što su čišćenje mora i podmorja, plaža, donacija krvi koje se i dalje kontinuirano rade i mnogih drugih. Odlično smo povezani i s akademskom zajednicom, gdje kontinuirano surađujemo s Fakultetom biotehnologije i razvoja lijekova, aktivno smo surađivali na otvaranju studija Farmacije u Rijeci pri Medicinskom fakultetu, a značajno je i to da smo postali njihova nastavna baza. Također, otvaranje JGL Muzeja farmacije u Rijeci tijekom EPK 2020. u suradnji s Muzejom grada i Gradom jedan su od takvih primjera koji će ostaviti ozbiljan trag u vremenu i prostoru. JGL Muzej farmacije također je dobio status stručne baze za Filozofski fakultet u Rijeci. Zaključno, često smo uključeni u podržavanje i pokretanje zdravstvenih, kulturnih i sportskih projekata i inicijativa koje pridonose razvoju društvenog okruženja. Od 2000. godine, kada smo postali punopravni član Hrvatskog poslovnog savjeta za održivi razvoj, nastojimo biti među kompanijama koje su nositelji promjena i održivog razvoja, a od 2007. redovno objavljujemo izvješća o održivom razvoju. ESG i SLB obveznice samo su prirodna nadogradnja svemu tome, koja potvrđuje našu posvećenost održivosti i pomaže nam da se još jače i još jasnije fokusiramo na sve te važne teme.
Možete li nešto reći o ESG strategiji JGL-a?
- Strateška područja ESG strategije JGL-a uključuju klimatske promjene, vodne i morske resurse, vlastitu radnu snagu i poslovno ponašanje. Za 2024. godinu definirali smo inicijative koje postavljaju smjer i kvalitativne ciljeve za svaku od prioritetnih tema. Naš pristup uključivanja ESG principa u poslovanje ne samo da pridonosi smanjenju negativnog utjecaja na okoliš nego i osigurava pozitivne društvene učinke i održivo upravljanje na zadovoljstvo svih dionika. Dobitnik smo Zlatne nagrade i priznanja Regionalni ESG lider za 2023. godinu, u kategoriji pozitivan učinak na društvo, potkategorija velika poduzeća.
Investicije i akvizicije
Pripremate li neke nove investicije?
- Uslijed propulzivnog rasta kompanije trebamo brzo graditi nove kapacitete i biti fleksibilni, tako da je u tijeku već novi projekt ekstenzije postojeće proizvodnje s dvije nove sterilne linije, što će dodatno povećati kapacitete. Postavili smo i novi projekt proizvodnje, ureda i skladišta na Kukuljanovu kao ekstenziju postojeće zgrade, ali ima još puno rada na tome. Postoji mogućnost i potencijalnih akvizicija u Hrvatskoj i drugim zemljama Europske unije.
Možete li nešto konkretnije reći o potencijalnoj akviziciji?
- Fokusirani smo na traženje tvrtke koja posluje unutar naših strateških terapijskih područja, a tu su oko, nos i koža, i s kojom imamo sinergije u portfelju ili tehnologiji. Kontinuirano radimo i na akvizicijama ljekarni u svrhu širenja naše Zdravstvene ustanove Pablo. Više od toga u ovom trenutku ne možemo reći.
Kakva je bila ova poslovna godina za JGL?
- Proteklo je razdoblje karakterizirao rast produktivnosti, inovativnosti i širenja globalne prisutnosti. Prvu polovicu 2024. godine zaključili smo s dvoznamenkastim rastom, u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Ukupni prihodi JGL Grupe iznose 127,6 milijuna eura, a dobit prije oporezivanja 20,1 milijun eura, što čini rekordan polugodišnji rezultat. U usporedbi s istim razdobljem prošle godine, radi se o povećanju od 22,5 posto ukupnih prihoda. To su posljednji službeni rezultati. Narastao je i naš kolektiv. Na dan 30. lipnja 2024. JGL Grupu činilo je 1329 zaposlenika, što je 88 zaposlenika više nego u istom razdoblju prethodne godine i upravo su oni najveća vrijednost ove kompanije. Zbog porasta ljudi u različitim kulturama unutar Grupe i dolaska novih generacija pojavila se potreba definiranja temeljnih vrijednosti i ponašanja JGL Grupe te njihove ugradnje u sadašnjost i budućnost tvrtke. Zbog toga je pokrenut projekt ‘Implementacija temeljnih vrijednosti JGL Grupe‘, koji ja osobno vodim sa sjajnim timom ljudi i koji je svim zaposlenicima predstavljen krajem siječnja 2024. godine. Sviđa mi se jedna definicija temeljnih vrijednosti koju koristim na prezentacijama: ‘Temeljne vrijednosti su najdublji sloj naše osobnosti i to nas spaja… ili razdvaja.‘ Vjerujemo i nadamo se da će nas još više spojiti jer one predstavljaju naš identitet i jedinstven karakter kao tvrtke, a kada se dijele unutar tima, stvaraju zajednički osjećaj svrhe i pripadnosti.
Koji su vam segmenti više, a koji manje rasli?
Tradicionalno je najveći udio u neto prodaji JGL Pharme segment prehlade i gripe. No, posljednjih godina intenzivno radimo na diverzifikaciji i jačanju prodaje u ostalim područjima, što je i urodilo plodom: u prvoj polovini 2024., a u odnosu na isto razdoblje lani, segment gripe i prehlade u kojem su najpoznatiji brendovi Aqua Maris i Meralys pao je na 37%, što ne znači da prodaja tih brendova pada, ona i dalje raste, ali drugi segmenti rastu brže! Dermatologija iznosi 27% naše neto prodaje, a oftalmologija 15%. To znači da se naša vizija u kojoj smo rekli da želimo biti fokusirani na ta tri terapijska područja i ostvarila, a smanjenjem segmenta gripe i prehlade smanjili smo i sezonalnost naše prodaje, što nam je bio i cilj.
Jeste li izišli na neka nova tržišta?
- Kontinuirano širimo našu prisutnost na inozemnim tržištima kroz otvaranja tržišta s vlastitim operacijama i putem business to business modela, koji je jedan od najvažnijih stupova našeg poslovanja, a ostvaruje 15% ukupne neto prodaje JGL Pharme i raste iz godine u godinu. Ono što je možda u ovoj godini meni bilo najzanimljivije i rekla bih najegzotičnije jest otvaranje našeg predstavništva u Taškentu, glavnom gradu Uzbekistana, gdje trenutačno brojimo 10 zaposlenika. Uzbekistan zajedno sa tržištem Kazahstana, gdje smo već prisutni, broji više od 50 milijuna stanovnika i ima veliki potencijal rasta. Bila sam na cycle meetingu naših stručnih suradnika Kazahstana i Uzbekistana u Taškentu i oduševljena sam zemljom i ljudima koji su vrlo otvoreni i motivirani za rad u JGL-u. Preporučujem svima Uzbekistan i kao turističku destinaciju bogatu zanimljivom poviješću i kulturom, obišli smo četiri grada i vratila sam se zaista oduševljena. Očito je da sam još pod dojmom.
Jeste li izišli na tržište SAD-a?
- Nismo još. Postavili smo projekt, ali smo si odlučili dati vremena jer treba napraviti još mnogo usklađenja. SAD je najrazvijenije farma tržište na svijetu, ali je i znatno drugačije od tržišta na kojima smo već prisutni jer imaju potpuno drugačije regulatorne zahtjeve (prema FDA regulativi), stoga trebamo apgrejdati i uskladiti naše proizvode i njihovu dokumentaciju.
Kako je prošlo lansiranje Aqua Marisa u Kini? Jeste li zadovoljni rezultatima?
Aqua Maris smo nedavno registrirali i lansirali, u studenome, tako da još nemamo neke konkretne rezultate o kojima u ovom trenutku mogu govoriti. Radimo aktivno na promociji i prodaji, a kako je Kina također potpuno drugačija od svih tržišta koje poznajemo i na kojima smo prisutni, proces je trajao dulje nego što smo očekivali. U svakom slučaju, tražimo optimalne načine da komercijaliziramo na najbolji mogući način naš brend, a vrijeme će pokazati rezultate.
Kakva je situacija na vašim ključnim tržištima?
- Na svim našim ključnim tržištima naši ključni brendovi rastu i iznad naših očekivanja i planova, tako da smo na tome zaista zahvalni svim našim menadžerima i zaposlenicima te kontinuirano stvaramo novu vrijednost za kompaniju i dioničare.
Kakva je situacija u Rusiji i Ukrajini?
- Radimo na oba tržišta u skladu s međunarodnim zakonodavnim okvirima. Na ukrajinskom se tržištu brinemo o naših 60-ak zaposlenika koji su zasad svi dobro i rad im je velika motivacija koja im pruža osjećaj svrhe u ovim teškim vremenima. Unatoč svemu, vratili su poslovanje na brojke od prije rata. Došla nam je cijela ekipa u Rijeku prije mjesec dana i svečano smo proslavili 20. rođendan ukrajinskog tržišta.
Što se tiče Rusije, izloženost valutnom riziku je velika zbog volatilnosti rublja koja je u prvih šest mjeseci varirala od 85 do 102 rubalja za euro, a ovih je dana dodatno pao na vrijednosti. Dakle, treba stalno biti na oprezu, ali imamo odličnu ekipu na tržištu i u kući koja stalno prati situaciju. Koristimo i instrumente zaštite, npr. osiguranje naplate potraživanja od ruskih kupaca, i paralelno s time trudimo se diverzificirati naše poslovanje ulaganjem u druga tržišta, što je rezultiralo značajnim smanjenjem ovisnosti o Rusiji na 37 posto udjela na razini prodaje Grupe. Potencijalnom akvizicijom u EU udio bi se još značajnije smanjio, što nam je i jedan od glavnih ciljeva.
Imate li novosti u vezi s novim proizvodima?
- Kontinuirano podižemo investicije u istraživanje i razvoj s ciljem razvijanja inovativnih proizvoda koji odgovaraju potrebama korisnika. Samo smo u posljednje tri godine više nego dvostruko povećali ulaganje u R&D. U 2024. završena je prva certifikacija prema novoj regulativi EU za medicinske proizvode za Vizol S Hydro Lipid Balance, proizvod vlastitog razvoja, namijenjen pacijentima i potrošačima koji imaju bolest suhog oka, a pripremljena je i predana i projektna prijava ‘Nova formulacijska platforma za teško topive API-je s potencijalom primjene za bolest suho oko‘ za javni poziv ‘Jačanje strateških partnerstva za inovacije u procesu industrijske tranzicije‘. Do kraja 2024. godine pripremamo dokumentaciju za registracijske postupke za proizvod Vizol S Digi Eye - kapi za oči bez konzervansa, za potrošače koji su značajno izloženi digitalnim ekranima, vlastitu registracijsku dokumentacija za lijek bez konzervansa za liječenje glaukoma i druge. Naša predanost kvaliteti i inovacijama osigurava da JGL ostane predvodnik u svojim područjima djelovanja te da pruža najbolje proizvode za zdravlje i dobrobit korisnika. Pritom se oslanjamo na interna znanja i infrastrukturu u kombinaciji sa specijaliziranim istraživačkim organizacijama u svijetu, domaćim i stranim ekspertima te akademskom zajednicom u Hrvatskoj i šire.
Jeste li zadovoljni realizacijom projekta Integra i ciljevima tog velikog ulaganja?
- Jako smo zadovoljni realizacijom našeg projekta Integra u prošloj godini, čiji je cilj, kako i sama riječ kaže, integrirati sve naše core procese na jednoj lokaciji: nove laboratorije za istraživanje, razvoj i kontrolu kvalitete, pilot-pogon te linije za sterilnu proizvodnju kapi i sprejeva kojom smo povećali proizvodne kapacitete za čak 60 posto, dodatne sadržaje za zaposlenike koji su unaprijedili uvjete rada poput restorana, novih uredskih prostora, konferencijske sale, odnosno višenamjenske dvorane za sastanke i ekstenzije JGL Muzeja farmacije s novim postavom namijenjene zasad isključivo našim zaposlenicima, gostima i partnerima. Realizirali smo i robotizirani logističko-distribucijski centar u riječkoj poslovnoj zoni Kukuljanovo, s kojim smo udvostručili skladišne kapacitete i automatizirali procese.
Ovim projektom stvorili smo preduvjete za daljnji rast kompanije te stvorili jedan mali industrijski grad na 100.000 četvornih metara koji je promijenio vizuru ulaska u Rijeku. No, kako rastemo dvoznamenkastima stopama, već vidimo da za tri godine niti to neće biti dovoljno, stoga već radimo na novim projektima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....