Fortenova grupa

Zacrtani projekti su i realizirani, a rezultati svih tvrtki su iznad plana

Fortenova grupa smanjila je omjer svog duga i operativne dobiti sa 7 puta na oko 4 puta, na kraju ove godine
 Vedran Tolić

Pandemija covida-19 pokazala se kao veliki izazov za hrvatsko društvo, a posebice gospodarstvo. Tvrtke su bile suočene s brojnim promjenama u načinu na koji posluju, a mnogi od njih bili su presedanski.

Očuvanje stabilnog poslovanja u takvim okolnostima bilo je vrlo zahtjevno, a ta zahtjevnost dodatno je multiplicirana u slučaju kompanija koje su paralelno provodile i vrlo kompleksne programe restrukturiranja ili investicijske projekte. Jedna od takvih tvrtki je i Fortenova grupa - najveća hrvatska kompanija - koja je tijekom proteklih godinu dana provela niz strateških projekata - od integracije Mercatora u vlasništvo Fortenova grupe, čemu je prethodilo refinanciranje Mercatorova ukupnog zaduženja preko uspješne prodaje Poslovnog područja zamrznuta hrana i akvizicija pogona, pokretanje proizvodnje i lansiranje novog brenda u osječkoj mljekari Belje do sveobuhvatne organizacijske prilagodbe u svim kompanijama Fortenova grupe.

Svaki je od realiziranih strateških projekata sam za sebe bio vrlo zahtjevan, a u kombinaciji s organizacijom poslovanja u uvjetima krize, pri čemu su sve kompanije uspješno ostvarile i nadmašile svoje operativne poslovne planove, doista je iziskivao veliki angažman. Ipak, rezultat tih napora jest taj da su samo dvije godine od završetka financijskog restrukturiranja visoko zaduženog Agrokora i formiranja Fortenova grupe, svi su zacrtani projekti uspješno realizirani, a kompanija je, usprkos kriznim okolnostima uvjetovanim pandemijom bolesti covid-19, na svim područjima nastavila s uspješnom transformacijom, financijskom stabilizacijom i osiguravanjem dugoročno održivog i uspješnog poslovanja u svim svojim temeljnim djelatnostima.

Operativna uspješnost u tom razdoblju najočitija je u rastu EBITDA za oko 100 milijuna eura od 2017. do 2019. godine, a iako je pandemija utjecala na EBITDA-u, Fortenova grupa je u 2020. uspjela povećati svoj novčani tok za oko 100 milijuna eura.

Upravljanje portfeljem

Jedan od temeljnih preduvjeta za to je bilo uspješno upravljanje portfeljem koje je imalo nekoliko faza. Započelo je prošlogodišnjim preuzimanjem pogona mljekare u Osijeku, čime je ojačana mliječna industrija u Grupi, a nastavilo se provođenjem projekta prodaje Poslovnog područja smrznute hrane, najvećeg proizvođača i distributer sladoleda i zamrznute hrane na tržištima na kojima posluje.

Transakcija između Fortenova grupe i Nomad Foodsa vrijedna 615 milijuna eura već je dobila epitet najvećeg M&A posla u jugoistočnoj Europi u posljednjih deset godina, a njome će Nomad Foods će postati vlasnik vodećeg europskog portfelja kultnih lokalnih brendova zamrznute hrane sa snažnom prepoznatljivošću među potrošačima u Hrvatskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini i nekoliko drugih zemalja jugoistočne Europe.

Ta je transformacijska transakcija Fortenova grupi u konačnici omogućila da refinancira glavni dug Mercatora u iznosu od 385 milijuna eura. Sredstva za refinanciranje osigurana su u suradnji s vjerovnicima Fortenova grupe - HPS Partners i VTB-om te je tako kompanija uspješno zamijenila zajam koji je Mercatoru odobrilo 55 različitih banaka. Time je ispunila i zadnji formalni preduvjet za prebacivanje Mercatora u svoje vlasništvo i ujedno zaključila to fazno redizajniranje portfelja.

Na taj način se kompanija pozicionirala kao vodeća na regionalnim tržištima u četiri ključna poslovna područja - maloprodaji, proizvodnji pića, proizvodnji jestivih ulja, proiz­vodnji prerađenog mesa te kao važan igrač u preradi mliječnih proizvoda, a operativna uspješnost na svim tim područjima se nastavlja, bez obzira na utjecaj pandemije na poslovanje.

Ujedno je zahvaljujući svim poduzetim aktivnostima Fortenova grupa promijenila strukturu kapitala, zadržala financijsku stabilnost i smanjila omjer duga i EBITDA sa 7 puta na oko 4 puta, na kraju ove godine.

Uz sve to, tijekom više od godinu dana koliko traje pandemija, kompanije Fortenova grupe bile su ključne na svojim tržištima u pružanju pouzdane opskrbe potrošačima. Zahvaljujući angažmanu svojih zaposlenika, kao i tisućama malih i velikih partnera, domaćih i svjetskih dobavljača s kojima kompanije imaju dugoročne odnose, opskrba tržišta nijednom nije bila dovedena u pitanje. Široka maloprodajna mreža od oko dvije i pol tisuće prodajnih mjesta s ukupno 39 tisuća zaposlenika koji rade na pet tržišta u regiji s gotovo 20 milijuna stanovnika, bila je jamac zadovoljavanja povećane potražnje, posebno u razdoblju potpunog zaključavanja gospodarstva. Niti u jednom trenutku nije bilo nestašica roba, prekida proizvodnji niti je funkcioniranje dobavnih lanaca bilo dovedeno u pitanje.

Deseci novih proizvoda

Uz trgovine, u pandemiji se posebno se važnim pokazao godinama razvijani višekanalni pristup tržištu, pa se činjenica da maloprodajne kompanije Fortenova grupe, posebno Konzum, imaju vlastitu online trgovinu pokazala velikom konkurentskom prednosti. Pandemija je dodatno pojačala razvojne aktivnosti u online poslovanju pa je i u vrlo kratkom roku realiziran velik iskorak u Konzumovoj online maloprodaji i usluzi dostave robe do krajnjeg kupca (usluga Pokupi), a broj online kupaca povećao se čak 10 puta.

Unatoč poslovanju u uvjetima pandemije, kompanije su nastavile s kontinuiranim razvojem novih proizvoda te je Fortenova grupa na svim tržištima na kojima posluje razvila i marketirala cijeli niz novih proizvoda i usluga. Samo Ledo je tijekom 2020. na tržište pustio 32 nova proizvoda - 12 proizvoda u asortimanu smrznute hrane te 20 proizvoda u sladolednom asortimanu, od kojih su neki osvojili i prestižne međunarodne nagrade. Zvijezda je u Hrvatskoj lansirala tri inovativna proizvoda, a npr. Dijamant u Srbiji cijelu novu liniju s čak 12 novih proizvoda. q

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 17:16