
Iako se u nedavno okončanom javnom savjetovanju o izmjenama pravila za taksi-prijevoznike suočilo s brojnim prigovorima i prijedlozima taksista i njihovih udruženja, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture (MMPI) ustraje na isticanju cjenika na vanjskim dijelovima vozila kao ključnoj novini u pripadajućem pravilniku.
Sudeći prema odgovorima koje je MMPI objavilo na sedamdesetak prigovora i prijedloga taksista upućenih u javnoj raspravi, bit će uvažena samo molba da slova na cjeniku istaknutom na vanjskoj strani vozila budu manja kako bi se smanjili troškovi ispunjavanja spomenute obveze. Koje će točno veličine slova pravilnik propisati, bit će jasno kada ga Ministarstvo objavi u Narodnim novinama, na što se još uvijek čeka.
Stavljanje cjenika na bočna vrata taksi-vozila, podsjetimo, uvodi se za prijevoznike koji još rade s taksimetrima i ne koriste aplikaciju. Tako Uberu ili Boltu obveza isticanja cjenika na vanjskoj strani automobila nije propisana u prijedlogu pravilnika koji je prošao spomenuto javno savjetovanje. Takav prijedlog Ministarstva posljedica je izmjena Zakona o prijevozu u cestovnom prometu u kojem je aplikacija praktički izjednačena s taksimetrom.
Brzi uvid u cijene
Budući da putnici koji naručuju taksi korištenjem aplikacije u početku narudžbe imaju uvid u cijenu prijevoza, Ministarstvo ustraje na vanjskom "oglašavanju" cjenika na taksi-vozilima koja ne koriste aplikacije.
- Smatramo nužnim da korisnici koji naručuju prijevoz izravno kod vozača, bez obzira na posjedovanje elektroničkih aplikacija, imaju mogućnost brzog uvida u cijenu usluge te time i odabira prijevoznika putem isticanja cijene u zadanim okvirima i posebnih elemenata tarife - navodi Ministarstvo u prijedlogu izmjena spomenutog pravilnika.
Velik broj prigovora taksista u javnoj raspravi odnosio se na obvezu isticanja maksimalnih cijena, odnosno "najviše tarife koja može biti naplaćena u vozilu", na bočnim stranama automobila. Smatraju da će isticanje pripadajućih iznosa odvraćati putnike od naručivanja vožnje. Stoga su predložili da se maksimalne cijene utvrde u pravilniku, a na istaknutom cjeniku na bočnoj strani vozila stavi QR kod, korištenjem kojeg bi putnik dobio informaciju o maksimalnim cijenama. Iza potonjeg prijedloga stalo je i Udruženje cestovnog prijevoza Hrvatske gospodarske komore. Odgovor Ministarstva je da pravilnik ne utvrđuje cijene već ih, naveli su, slobodno formiraju vozači. Očekuje se da će pravilnik uvesti obvezu da oglašeni cjenik na vozilima sadržava, osim maksimalnih cijena, i elemente cijene starta i vožnje po kilometru i minuti.
Pogodovanje velikima
Osim prigovora i protuprijedloga, javna rasprava o spomenutome pravilniku iznjedrila je i niz komentara o tome hoće li ubuduće putnici biti zaštićeni od naplaćivanja astronomskih iznosa taksista i znače li nova pravila konačno uvođenje reda na tržištu.
- Ovo kako su zamislili opet otvara mogućnosti za manipulacije i opet će ljude derati i pljačkati - jedan je od najčešćih komentara sudionika javne rasprave. Dio sudionika zauzeo se, umjesto "vanjskih" cjenika, za jači nadzor taksi-tržišta i veće kazne za one koji naplaćuju astronomske cijene vožnje. Prevladale su ocjene da ovakva pravila pogoduju Uberu i Boltu kao najvećim "igračima" na tržištu.
- Izmjene tarifa na spomenutim aplikacijama su stvar koja se riješi u par klikova besplatno, što i dalje ostavlja dosta prostora za manipulaciju. Dok mi, koji imamo taksimetar, moramo plaćati svaku promjenu tarifa u taksimetru i svako ovjeravanje u Zavodu za mjeriteljstvo - glasio je jedan od komentara u javnoj raspravi.
U resornom ministarstvu nisu krili da su izmjene pravila za taksi prijevoznike u izravnoj vezi sa stvaranjem dobrog turističkog imidža države. I kritičari predloženih izmjena suglasni su s namjerom države da spriječi pljačkanje turista koji koriste taksi. Drugim riječima, više nitko ne spori da slučajevi drakonskih cijena vožnje taksijem u Hrvatskoj poprilično štete stvaranju imidža poželjne i povoljne destinacije za odmor. Stoga je namjera MPPI-ja bila da se nova pravila uvedu 1. svibnja ove godine, ali taj je rok prekoračen.
Komentari
0