UNOSAN BIZNIS

U zračnim lukama Zagreba, Splita i Dubrovnika otvorit će se poslovna prilika vrijedna desetak milijuna eura...

Već se spekulira tko ima najviše šansi za dobiti ovaj posao

Zračna luka Franjo Tuđman

 Ranko Suvar/Cropix

U zračnim lukama Zagreba, Splita i Dubrovnika otvorit će se poslovna prilika vrijedna desetak milijuna eura. Naime, Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo objavit će tijekom ovoga mjeseca natječaje za izbor drugog pružatelja zemaljskih usluga u navedenim zračnim lukama. Točan nam datum nisu mogli otkriti, no uvjeravaju nas da će se to sigurno dogoditi tijekom siječnja.

- U zemaljske usluge u zračnim lukama ulazi sve od registracije putnika i brige o njegovoj prtljazi do prihvata i otpreme svih tipova zrakoplova. Biti takozvani ‘handler‘, ozbiljan je, kompleksan, ali i unosan posao - objašnjava Alen Šćuric, zrakoplovni analitičar.

Dok je u Zagrebu dosad taj posao obavljala tvrtka MZLZ Zemaljske usluge, odnosno turski Havas, u Splitu i Dubrovniku zemaljske su usluge pripadale u domenu posla lokalnih zračnih luka.

Turci u Zagrebu

Razlog za raspisivanja natječaja prilično je jasan. U Pravilniku o pružanju zemaljskih usluga stoji da je "potrebno raspisati natječaj za drugog pružatelja zemaljskih usluga nakon što zračna luka prijeđe brojku od 2 milijuna prihvaćenih i otpremljenih putnika u jednoj godini, kako bi se pružio pristup aerodromskoj infrastrukturi neovisnim zainteresiranim pružateljima zemaljskih usluga". Štoviše, Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo kasni s raspisivanjem natječaja budući da su zračne luke u Splitu i Zagrebu još prije nekoliko godina dobrano prešle granicu od 2 milijuna putnika. Kao razlog odgode natječaja navodi se globalna pandemija.

Koliko su financijski vrijedni ugovori koje potpisuju "handleri" u zračnim lukama, najbolje ilustrira slučaj turskog Havasa, pružatelja usluga u Zračnoj luci "Franjo Tuđman". Tvrtka Havas Zemaljske usluge tako je u 2022. ostvarila prihod malo manji od 18 milijuna eura, a dobit joj iznosi oko 500.000 eura. U Zagrebu za njih radi oko 500 zaposlenika, uz potporu 176 motornih vozila.

image

Zračna luka Franjo Tuđman

Ranko Suvar/Cropix

Tko su igrači?

Čini se da je upravo turski Havas najveći favorit za dobivanje posla drugog pružatelja zemaljskih usluga u Splitu i Dubrovniku.

- Vjerujem da će se Havas javiti na natječaje u splitskoj i dubrovačkoj zračnoj luci. Njegova je prednost što već ima opremu i ljudstvo u Zagrebu, pa bi mogao relativno jednostavno usmjeriti resurse prema Splitu i Dubrovniku. Trebao bi iskoristiti tu sinergiju - smatra Šćuric.

U Hrvatskoj, naime, ne postoje tvrtke koje bi mogle obavljati posao "handlera" na najvećim domaćim zračnim lukama.

- Riječ je o poslu gdje veliki igrači imaju prednost nad lokalnim tvrtkama. Havas, primjerice, pruža usluge u zračnim lukama u Turskoj, ali i u latvijskoj Rigi - dodaje analitičar.

Kada je riječ o usluzi drugog "handlera" u Zračnoj luci "Franjo Tuđman", ali i onih u Splitu i Dubrovniku, Šćuric otkriva koje bi se tvrtke mogle javiti na natječaj.

- Prije svega to su Swissport, Aviapartner, SAS Ground Hendling, Menzies, Dnata, Goldair i SkyPartner. Među tim tvrtkama treba tražiti nove ‘handlere‘ - zaključuje Šćuric.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. travanj 2024 19:01