U zračnim lukama Zagreba, Splita i Dubrovnika otvorit će se poslovna prilika vrijedna desetak milijuna eura. Naime, Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo objavit će tijekom ovoga mjeseca natječaje za izbor drugog pružatelja zemaljskih usluga u navedenim zračnim lukama. Točan nam datum nisu mogli otkriti, no uvjeravaju nas da će se to sigurno dogoditi tijekom siječnja.
- U zemaljske usluge u zračnim lukama ulazi sve od registracije putnika i brige o njegovoj prtljazi do prihvata i otpreme svih tipova zrakoplova. Biti takozvani ‘handler‘, ozbiljan je, kompleksan, ali i unosan posao - objašnjava Alen Šćuric, zrakoplovni analitičar.
Dok je u Zagrebu dosad taj posao obavljala tvrtka MZLZ Zemaljske usluge, odnosno turski Havas, u Splitu i Dubrovniku zemaljske su usluge pripadale u domenu posla lokalnih zračnih luka.
Turci u Zagrebu
Razlog za raspisivanja natječaja prilično je jasan. U Pravilniku o pružanju zemaljskih usluga stoji da je "potrebno raspisati natječaj za drugog pružatelja zemaljskih usluga nakon što zračna luka prijeđe brojku od 2 milijuna prihvaćenih i otpremljenih putnika u jednoj godini, kako bi se pružio pristup aerodromskoj infrastrukturi neovisnim zainteresiranim pružateljima zemaljskih usluga". Štoviše, Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo kasni s raspisivanjem natječaja budući da su zračne luke u Splitu i Zagrebu još prije nekoliko godina dobrano prešle granicu od 2 milijuna putnika. Kao razlog odgode natječaja navodi se globalna pandemija.
Koliko su financijski vrijedni ugovori koje potpisuju "handleri" u zračnim lukama, najbolje ilustrira slučaj turskog Havasa, pružatelja usluga u Zračnoj luci "Franjo Tuđman". Tvrtka Havas Zemaljske usluge tako je u 2022. ostvarila prihod malo manji od 18 milijuna eura, a dobit joj iznosi oko 500.000 eura. U Zagrebu za njih radi oko 500 zaposlenika, uz potporu 176 motornih vozila.
Tko su igrači?
Čini se da je upravo turski Havas najveći favorit za dobivanje posla drugog pružatelja zemaljskih usluga u Splitu i Dubrovniku.
- Vjerujem da će se Havas javiti na natječaje u splitskoj i dubrovačkoj zračnoj luci. Njegova je prednost što već ima opremu i ljudstvo u Zagrebu, pa bi mogao relativno jednostavno usmjeriti resurse prema Splitu i Dubrovniku. Trebao bi iskoristiti tu sinergiju - smatra Šćuric.
U Hrvatskoj, naime, ne postoje tvrtke koje bi mogle obavljati posao "handlera" na najvećim domaćim zračnim lukama.
- Riječ je o poslu gdje veliki igrači imaju prednost nad lokalnim tvrtkama. Havas, primjerice, pruža usluge u zračnim lukama u Turskoj, ali i u latvijskoj Rigi - dodaje analitičar.
Kada je riječ o usluzi drugog "handlera" u Zračnoj luci "Franjo Tuđman", ali i onih u Splitu i Dubrovniku, Šćuric otkriva koje bi se tvrtke mogle javiti na natječaj.
- Prije svega to su Swissport, Aviapartner, SAS Ground Hendling, Menzies, Dnata, Goldair i SkyPartner. Među tim tvrtkama treba tražiti nove ‘handlere‘ - zaključuje Šćuric.