
Hrvatski telekom predstavio je danas u Zagrebu 5,6 milijuna eura težak projekt privatne 5G mreže za zračne luke Zagreb, Zadar i Pula - "NextGen 5G Airports" - čiji je cilj povećanje učinkovitosti i sigurnosti te poboljšanje korisničkog iskustva za zaposlenike tih aerodroma.
Na projektu surađuju još i tvrtka Markoja te Fakultet prometnih znanosti iz Zagreba, veći dio novca dolazi iz EU fondova, dok će korištenje privatne mreže tijekom prve tri godine za zračne luke biti besplatno. Ključna prednost u implementaciji privatnih 5G mreža trebala bi biti potpuna kontrola nad infrastrukturom - od planiranja do svakodnevnog upravljanja i nadogradnje.
To pak omogućuje bržu digitalizaciju, višu razinu sigurnosti, pouzdanost i prilagodbu specifičnim potrebama svakog zračnog prijevoznika, operatora ili korisnika. Tijekom prošle godine kroz Zračnu luku Zagreb prošlo je oko 4,3 milijuna putnika, Zadar ih je imao 1,5 milijuna, a Pula oko pola milijuna.
"Kako je broj putovanja u porastu, zračne luke moraju se transformirati, a to iziskuje digitalizaciju u raznim pogledima kako bi optimizirali poslovanje i poboljšali korisničko iskustvo", istaknuo je Boris Drilo, član Uprave Hrvatskog Telekoma za tehniku i informacijske tehnologije.
"To je moguće zahvaljujući povezivosti na krilima 5G-a. U kontekstu nužne ubrzane digitalne transformacije zračnih luka, privatne 5G mreže postaju ključan alat za podizanje učinkovitosti, sigurnosti i inovativnosti u svakodnevnim operacijama od čega koristi imaju svi - privatni putnici kojima prva stvar kad slete jest da uključe mobitel, zračne luke i avioprijevoznici koji postaju učinkovitiji, moderniji i poligoni tehnoloških inovacija, pa do lokanih sredina i gospodarstva.
U slučaju odobrenja CEF sufinanciranja, zračne luke Zagreb, Zadar i Pula mogle bi tri godine koristiti privatne 5G mreže bez naknade, što bi im omogućilo pristup najmodernijim 5G SA tehnologijama za razvoj naprednih aerodromskih procesa."
Korištenje dronova
Sa 14 kilometara ograde, 188 tisuća četvornih metara staze i kompleksnim sustavom svjetala i navigacije, korištenje drona s UHD kamerom i analitikom baziranim na umjetnoj inteligenciji znatno će ubrzati inspekcijski proces, omogućiti prepoznavanje nepravilnosti u stvarnom vremenu, povećati točnost podataka i procjena te dati preporuke za djelovanje u Međunarodnoj zračnoj luci Zagreb.
Zračna luka Pula će pak, s obzirom na manji kapacitet i površinu (8200 operacija u 2024., jedna staza od 2946 metara te 10.488 metara sigurnosne ograde) implementirati sustav od 50 UHD kamera i senzora duž ograde, povezanih s AI softverom koji prepoznaje oštećenja, neovlaštene ulaske i daje preporuke u stvarnom vremenu.
Zračna luka Zadar sa 7879 operacija u 2024. godini, dvije staze (od 2000 i 2500 metara) te sa 7,5 kilometara sigurnosne ograde, implementirat će industrijske tablete s AI softverom za inspekciju staza i ograde. To znači da djelatnici više neće morati usmeno ili radio vezom prijavljivati nepravilnosti, već će se podaci automatski slati na obradu i donošenje odluka.
Na panel-diskusiji "Implementacija privatnih 5G mreža u hrvatskim zračnim lukama" koju je vodila Marijana Bačić, članica Uprave Hrvatskog Telekoma za poslovne korisnike i direktorica Combisa, istaknuto je kako privatne 5G mreže omogućuju integriranu razmjenu glasa, podataka i videa između zemaljskih službi, tehničkih timova i operativnog centra.
Za razliku od starijih sustava koji podržavaju isključivo glasovnu komunikaciju i ograničene podatke, privatna 5G mreža omogućuje objedinjavanje više komunikacijskih platformi u jednu, smanjujući potrebu za višestrukim uređajima i pojednostavljujući upravljanje mrežom.
"Naš strateški smjer je razvoj fleksibilnih privatnih 5G rješenja koja omogućuju zračnim lukama digitalizaciju ključnih procesa, od optimizacije rasporeda osoblja do prediktivnog održavanja infrastrukture.
Ulaganja u privatne 5G mreže omogućuju hrvatskim zračnim lukama da se transformiraju i budu spremne za izazove i prilike budućnosti, pritom pružajući vrhunsko iskustvo svim korisnicima i osiguravajući održiv rast i konkurentnost hrvatskog gospodarstva", istaknula je Marijana Bačić.
Implementacija takvih inovacija u izuzetno reguliranom okruženju kakvo su zračne luke zahtijeva detaljno planiranje i blisku suradnju s nadležnim institucijama, istaknuli su sudionici panela.
Privatne 5G mreže odlično surađuju s umjetnom inteligencijom, omogućujući prijenos podataka u stvarnom vremenu između zrakoplova i zemaljskih timova za održavanje. Uz dodatnu upotrebu proširene i virtualne stvarnosti (AR/VR) te umjetne inteligencije, zrakoplovne kompanije mogu predvidjeti moguće kvarove i brže te učinkovitije obaviti popravke.
Zahvaljujući mogućnosti prijenosa podataka u stvarnom vremenu između zrakoplova, kontrola leta i zemaljskih timova, privatne 5G mreže povećavaju i sigurnost letova. Postavljanjem 8K nadzornih kamera i korištenjem dronova moguće je neprekidno i nenametljivo pratiti aktivnosti putnika, a poboljšana povezanost omogućuje pružanje ažurnih vremenskih informacija pilotima.
Digitalizacija prijave i ukrcaja može smanjiti ukupno vrijeme sigurnosne provjere, dok senzori i roboti za upravljanje prtljagom smanjuju broj izgubljenih torbi. Autonomna vozila za podršku na tlu omogućuju bolju kontrolu prometa i lakše ukrcavanje prtljage.
"Za privatne 5G mreže u Hrvatskoj možemo dodijeliti spektar na mikrolokaciji po vrlo povoljnim uvjetima. Uz to, financiranje projekata vezanih za privatne 5G mreže olakšavaju europski financijski instrumenti, dok suradnja s operatorima otvara put do znanja i vještina potrebnih za brzu izgradnju sofisticiranih mreža", istaknuo je Miran Gosta, ravnatelj Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM).
"Implementaciju privatne 5G mreže prepoznajemo kao priliku da zračna luka, a i drugi dionici koji djeluju na prostoru zračne luke, unaprijede svoje procese i kvalitetu svojih usluga na području mobilnosti, sigurnosti i automatizacije, osobito na zračnoj strani svojih operacija. Zadovoljstvo nam je sudjelovati u ovakvim projektima koji su odlična prilika za unaprjeđenja, umrežavanja i ubrzavanja razvojnih ciklusa", dodao je Marin Tica, direktor Službe informatike u Međunarodnoj zračnoj luci Zagreb.
Senzorske tehnologije
"Privatne 5G SA mreže mijenjaju način na koji razmišljamo o infrastrukturi – one više nisu samo oslonac za povezivost, već temelj za digitalizaciju i automatizaciju kompleksnih sustava poput morskih i zračnih luka. Naš cilj je jasan: omogućiti infrastrukturi da postane pametna, prilagodljiva i spremna za budućnost", izjavio je Boris Markoja, direktor i član Uprave tvrtke Markoja.
Matija Bračić, docent Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, kazao je kako je "sigurna i pouzdana komunikacijska infrastruktura temelj zračne luke nove generacije, osobito u kontekstu rastuće primjene autonomnih sustava poput dronova, autonomnih inspekcijskih vozila i različitih senzorskih tehnologija".
"U takvom okruženju privatne 5G mreže pokazuju svoj puni potencijal – zahvaljujući ultra niskoj latenciji, velikoj propusnosti i mogućnosti network slicinga, omogućuju paralelno funkcioniranje različitih aplikacija i sustava, pri čemu se svakom od njih mogu dodijeliti jasno definirani prioriteti, razine pouzdanosti i sigurnosne politike – što je ključno u kompleksnom i visoko reguliranom okruženju poput zračnih luka.
Time se sigurnosno osjetljive operacije mogu provoditi u zasebnom mrežnom segmentu, neovisno o ostalim aplikacijama i komunikacijskim tokovima u zračnoj luci. Ovakav tehnološki okvir ne samo da omogućuje bržu integraciju dronova i autonomnih vozila u svakodnevne operacije, već postavlja i temelje za nove modele upravljanja prometom unutar aerodromskog sustava."
Komentari
0