REALNO STANJE

Još od koronavirusa ne pamti se išta slično. Gledate luku u Antwerpenu, Trumpova naredba izazvala lančanu reakciju

Naglo smanjenje izvoza pogodilo je proizvođače i promijenilo dinamiku trgovine

Parkirani automobili u luci Antwerpen-Bruges

 /Jon Bower/universal Images Group/profimedia
Naglo smanjenje izvoza pogodilo je proizvođače i promijenilo dinamiku trgovine

Antwerpen-Bruges, jedna od najvećih svjetskih čvorišta za automobilski prijevoz, pretrpana je tisućama automobila, kombija, kamiona i traktora koji su trebali završiti u SAD-u, ali su zbog Trumpovih carina njihovi vlasnici ipak na to odlučili pričekati. Podaci luke pokazuju da je u prvoj polovici ove godine čak 16 posto manje automobila i kombija nego u istom razdoblju 2024., a nagli pad dogodio se u svibnju - mjesecu u kojem je američki predsjednik najavio uvođenje carina, piše Guardian. Izvoz kamiona i ostalih “teških vozila” je u istom razdoblju pao za gotovo trećinu (32 posto). Vjeruje se je razlog tome to što cijena takvih vozila često premašuje 100 tisuća dolara pa je carina od 25 posto velik udarac na njihove proizvođače.

„Izgledi za drugu polovicu godine ostaju neizvjesni. Mnogo će ovisiti o tome hoće li se trgovinski sporazum između Europske unije i SAD-a moći postići do 1. kolovoza“, navodi se u priopćenju luke kroz koju je u 2024. prošlo više od tri milijuna vozila. SAD je drugi najveći trgovinski partner luke Antwerpen-Bruges, odmah nakon Ujedinjenog Kraljevstva.

Ovo su zemlje kojima je Trump uveo najviše carine: Među njima je i Srbija s 37 posto, BiH dobila 35 posto

Europski proizvođači automobila nadali su se da će se sporazum postići prošli tjedan, kada istekao Trumpov izvorni rok za carinski sporazum s EU, no to se nije dogodilo. Luke diljem Europe i ranije su se suočavale s prenatrpanošću - najprije zbog Brexita, zatim pandemije koronavirusa kada su se mučile s nedostatkom osoblja, a onda je prošle godine došlo i do nedostatka kontejnera. Za razliku od Brexita, carine su prema riječima Justina Atkina, predstavnika luke Antwerpen-Bruges za Ujedinjeno Kraljevstvo i Irsku, bile “više trenutačni šok”.

„Zbog pandemije smo imali karantenu, zatim smo izašli iz karantene, pa se vratili u karantenu. Iako su u početku bili nepripremljeni, ljudi su se s vremenom navikli nositi s tim. S druge strane, ljudi su pričali o carinama u ‘pripremi’ za Trumpa, ali mislim da nitko nije očekivao razinu i ozbiljnost trenutačnih mjera“, rekao je Atkin za Guardian.

Dodao je da postoji i dokazi o skladištenju kineskih automobila u luci, što bi moglo odražavati preusmjeravanje trgovine iz SAD-a s obzirom na to da se Peking bori s carinskim barijerama. Postoje je i indicije da američki izvoznici šalju robu ranije kako bi izbjegli moguće carine koje bi EU mogla uvesti ako dođe do trgovinskog sukoba.

Financial Times je još početkom mjeseca upozorio da su nepredvidiva carinska politika Donalda Trumpa u kombinaciji s niskim vodostajima rijeka doveli su do najveće gužve u opskrbnom lancu u Europi od pandemije koronavirusa.Teglenice, plovila s ravnim dnom koja prevoze teške robe rijekama i kanalima, danima čekaju na preuzimanje robe, a i kontejnerski brodovi dugo čekaju. Brodarske i logističke tvrtke upozoravaju da će problemi potrajati najmanje nekoliko mjeseci, a najgora situacija očekuje se u lukama Rotterdam, Antwerpen i Hamburg.

image

Kontejneri na terminalu

Ina Fassbender/Afp

Zastoj je samo najnoviji udarac svjetskom logističkom sustavu koji je ranije bio vrlo pouzdan i time mnogim tvrtkama omogućio da u svojim skladištima imaju samo minimalne zalihe jer su se mogli osloniti na to da će stalno pristizati novi brodovi kojima će nadopunjavati zalihe.

Zbog toga je njemačka logistička tvrtka Contargo upozorila na značajna kašnjenja u riječnom kontejnerskom prometu u dvjema najvećim europskim lukama. Prema podacima kompanije, teglenice u prosjeku čekaju čak 66 sati na ukrcaj kontejnera u Antwerpenu, dok su u Rotterdamu prosječna čekanja 77 sati. Teglenicama se inače dodjeljuju fiksni vremenski termini za ukrcaj na kontejnerskim terminalima, čime se omogućava brza i učinkovita manipulacija teretom, ali sada to nije moguće.

image

Luka Antwerpen-Bruges

Nicolas Tucat/Afp

Uz neuobičajeno plitki vodostaj rijeke Rajne, dodatni udarac industriji je to što su švicarska Mediterranean Shipping Company i danski Maersk, dvije najveće kontejnerske linije, prekinule svoj prethodni sporazum o suradnji. Takve promjene mogu dovesti do kratkoročnih poremećaja jer potiču linije na promjenu rasporeda ili prelazak na druge terminale. Osim toga, europske luke se suočavaju s povećanim obujmom uvoza iz Azije jer visoke američke tarife potiču preusmjeravanje robe na druga mjesta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
15. srpanj 2025 19:38