ESKALACIJA RATA

Njemačka je primila novi teški udarac, ekonomisti se hvataju za glavu: ‘Ozbiljno smo ranjeni, a još sada i ovo...‘

SAD je, prema najnovijim podacima Saveznog ureda za statistiku, njemačko najvažnije izvozno tržište

Tvornica Audija u Ingolstadtu

 Christof Stache/Afp

"Sada je ključno da EU pruži odlučan odgovor na carine – mora biti jasno da nećemo popustiti pred SAD-om", kazao je danas njemački ministar gospodarstva Robert Habeck reagirajući na najnoviji Trumpov potez i dodao da uvođenje carina nije nikakvo iznenađenje te da se Europska komisija u suradnji s državama članicama već pripremila na njega. "Istovremeno ćemo podržati Europsku komisiju u pregovorima kako bi se pronašlo rješenje s SAD-om koje će spriječiti carinsku spiralu", rekao je Habeck, kako prenosi Deutsche Welle.

Američki predsjednik Donald Trump najavio je carine od 25 posto na sve uvozne automobile, čime dodatno zaoštrava trgovinski sukob s Europskom unijom. Carina će se primjenjivati i na ključne automobilske dijelove. Prema navodima iz Bijele kuće, odluka stupa na snagu 3. travnja. Trump želi ovim carinama ojačati Sjedinjene Američke Države kao proizvodnu lokaciju i smanjiti trgovinske deficite. Američki uvoz vozila i autodijelova znatno premašuje izvoz. Strane tvrtke koje proizvode u SAD-u neće morati plaćati taj namet.

image

Donald Trump

Mandel Ngan/Afp

Carine na uvoz automobila mogle bi ozbiljno pogoditi njemačku automobilsku industriju. SAD je, prema najnovijim podacima Saveznog ureda za statistiku, njemačko najvažnije izvozno tržište. Nijedna druga zemlja prošle godine nije uvezla toliko novih automobila iz Njemačke kao SAD, s udjelom od 13,1 posto u izvozu, ispred Ujedinjenog Kraljevstva (11,3 posto) i Francuske (7,4 posto). Međutim, njemački proizvođači automobila već u velikoj mjeri proizvode vozila u SAD-u kako bi izbjegli carine.

"Negativne posljedice za potrošače, pa i u SAD-u"

Predsjednica Njemačkog udruženja automobilske industrije (VDA) Hildegard Müller nazvala je ovu najavu carina katastrofalnim signalom za slobodnu trgovinu. Ona je u priopćenju VDA ocijenila da će "carine imati negativne posljedice posebno za potrošače, uključujući i one u Sjevernoj Americi". Njemačka automobilska industrija stoga zahtijeva hitne pregovore između SAD-a i EU-a o bilateralnom sporazumu, naglasila je Müller.

Predsjednik Instituta za gospodarska istraživanja (Ifo) Clemens Fuest je za novinsku agenciju Reuters komentirao da je to "veliko opterećenje za njemačko gospodarstvo" i da prijeti opasnost od "eskalacije trgovinskog rata".

image

Sjedište BMW-a u Munichu

Christof Stache/Afp

"Američke carine pogađaju njemačko gospodarstvo jače nego druge", smatra predsjednik Njemačkog instituta za gospodarska istraživanja (DIW) Marcel Fratzscher. On savjetuje političarima primjenu dvostruke strategije: "Europska unija treba razgovarati sa SAD-om kako bi američku vladu navela na odustajanje od carina. Ali to ne funkcionira bez određenog pritiska. Zato EU mora vjerodostojno zaprijetiti protumjerama."

Nove carine – šansa za Njemačku?

Glavni ekonomist Hambrug Commercial Banke Cyrus de la Rubia ocjenjuje da će ovaj potez američke vlade biti težak udarac za njemačku automobilsku industriju. No on u tome vidi i šansu: "Što se više SAD upušta u trgovinski rat, to će nova njemačka vlada biti pod većim pritiskom da ubrza svoje investicijske planove za infrastrukturu i obranu kako bi nadoknadila pad potražnje."

image

Mercedes, ilustracija

Inna Finkova/alamy/alamy/profimedia/Profimedia

Njegov kolega iz VP Banke Thomas Gitzel smatra da "Trump svojim carinama na automobile raspiruje globalni trgovinski rat" i upozorava da će posljedica biti i rast cijena rabljenih automobila. No istodobno podsjeća da je euro od 2008. godine izgubio više od 30 posto vrijednosti u odnosu na dolar, a oslabio je i meksički pezo. "Ta slabost valuta mogla bi europskim proizvođačima, kao i međunarodnim proizvođačima automobila sa sjedištem u Meksiku, pružiti određenu kalkulacijsku prednost", kaže Gitzel.

EU se nada rješenju kroz pregovore

Reakcije stižu i iz drugih država s jakom automobilskom industrijom. Južna Koreja je najavila da će kontaktirati SAD i pokušati umanjiti negativne posljedice za domaće proizvođače. Tokio pak najavljuje „konzekvence", a japanski premijer Shigeru Ishiba podsjeća da njegova zemlja najviše investira u SAD, pa smatra da bi Washington trebao razmisliti o tome ima li smisla uvoditi istu carinsku stopu za sve države.

Velika Britanija je zasad suzdržana. Njezina ministrica financija Rachel Reeves je izjavila da London neće poduzeti ništa što bi moglo eskalirati trgovinski rat sa SAD-om.

Francuski ministar financija Eric Lombard je uvođenje carina nazvao „vrlo lošom viješću". On kao jedino rješenje vidi u tome da i Europska unija poveća carine.

image

Mercedes, ilustracija

Inna Finkova/alamy/alamy/profimedia/Profimedia

Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen je izjavila da će EU zaštititi europske tvrtke. "Nastojat ćemo pronaći rješenja kroz pregovore", rekla je. "Sada ćemo procijeniti ovu najavu zajedno s drugim mjerama koje SAD razmatra u narednim danima."

U EU-u se također očekuje da će, uz carine na automobile, SAD uvesti i brojne druge nove carine na uvoz. Trump već tjednima govori da će 2. travnja – kada namjerava objaviti veliki paket carinskih mjera – biti „dan oslobođenja“ za SAD.

Prema informacijama Njemačke novinske agencije dpa, Europska komisija obavijestila je države članice u srijedu (26.3.) da bi se trebale pripremiti na te odluke. Mjere bi mogle, primjerice, pogoditi proizvođače lijekova i prehrambene industrije iz EU-a, piše Deutsche Welle.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
30. ožujak 2025 12:12