Luksuzne nekretnine

Tko su novi vlasnici 19 vila i hotela na opatijskoj rivijeri

Liburnia Riviera Hoteli, najveći opatijski hotelski lanac, u procesu je dobivanja novog vlasnika, kompanije Gitone Adriatic
Ilustracija, grad Opatija
 Tea Cimas / CROPIX

Bio je 27. lipnja 1875. godine kada je Friedrich Lürssen, tada 24-godišnjak, u Aumundu nedaleko od Bremena otvorio radionicu u kojoj je gradio čamce na vesla. Specijalizirao se za čamce za utrke i klijentelu su mu činili veslači iz Bremena, no kako je njegov proizvod bio iznimno aerodinamičan, građen od vrlo lakih materijala, uskoro su počele pristizati narudžbe iz cijelog Njemačkkog carstva te se otvorila potreba za širenjem. Samo 11 godina poslije Friedrich, po narudžbi Gottlieba Daimlera, inovatora koji je bio pionir motora s unutarnjim sagorijevanjem, gradi šestmetarski model Lürssen REMS, prvi motorni čamac na svijetu.

Nešto južnije, u susjednoj Austro-Ugarskoj, u mjestu Opatija, već je dvije godine postojao hotel. Zvao se Kvarner i imao je najbolju kavanu na Jadranu. U njemu će se, osam godina kasnije susresti carevi Austro Ugarske i Njemačkog carstva, Franjo Josip I. i Viliam II.

Danas, 125 godina kasnije, Nijemci su ponovno u Kvarneru budući da je Liburnia Riviera Hoteli, najveći opatijski hotelski lanac u čijem je sastavu 19 hotela i vila u Opatiji, Lovranu, Mošćeničkoj Dragi i Medveji u procesu je dobivanja novog vlasnika, kompanije Gitone Adriatic. Iza te tvrtke stoji Lürssen Yachts, najpoznatiji svjetski proizvođač luksuznih megajahti s prihodom od 8,3 milijarde eura u 2018., u vlasništvu spomenute obitelji Lürssen čija je povijest prožeta proizvodnjom brzih čamaca, suradnjom s vojnom industrijom, a u novije vrijeme i suradnjom s najbogatijim ljudima na svijetu koji uživaju u plovilima s oznakom Lürssen. Uzlet obitelji počinje početkom 20. stoljeća kada kompanija Lürssen ima ekspanziju na tržište brzih čamaca, preteča glisera, a Friedrichov sin Otto, koji postaje partner, dizajnira Donnerwetter, jurilicu koja dostiže brzinu od 35 čvorova. Njihov gliser Lürssen-Daimler s motorom od 102 konjske snage 1911. postaje neslužbeni svjetski prvak u brzini, a istu titulu godinu dana poslije osvaja novi model Saurer-Lürssen. Nakon izbijanja Prvoga svjetskog rata tvornica obitelji Lürssen, koja se konstantno širi gradeći sve veće i veće modele motornih čamaca, izaziva interes vojne industrije. Suradnja s njemačkom vojskom kulminirat će u Drugom svjetskom ratu u kojem će do izražaja doći njihovi brzi patrolni čamci opremljeni torpedima.

Njemačka vojska

Kompanija 1948. godinu označava kao novi početak kada ju, zajedno s majkom Friedom, preuzimaju braća Gert i Fritz-Otto Lürssen, unuci osnivača Friedricha koji je umro još 1916. godine. I u novoj eri obitelj nastavlja s gradnjom patrolnih čamaca kroz ugovore s vojskom, prezentirajući 1957. novu klasu nazvanu Jaguar. Jedna od ključnih godina za kompaniju je 1979. kada preuzimaju brodogradilište Burmester Werft, šireći paletu svojih proizvoda na jahte, jedrilice i druge brodove posebne namjene.

Danas je Lürssen jedno od vodećih njemačkih malih brodogradilišta na čijem se čelu, tijekom više od 140 godina povijesti, izredalo četiri generacije iste obitelji, a posljednji su izdanci Peter i Friedrich Lürssen. I dalje dominiraju na tržištu vojnih brodova, desantnih, patrolnih i raketnih korveta, imaju i zasebnu kompaniju u Australiji, a jednako su uspješno razvili i proizvodnju za “civilno” tržište koje su krenuli osvajati osamdesetih. Naime, njihov je brend Lürssen Yachts, koji se devedesetih proslavio jahtama Coral Island i Limitless, danas vodeći svjetski proizvođač superluksuznih customiziranih megajahti kao što su Octopus, koja je građena za Paula Allena, suosnivača Microsofta, Rising Star diskografskog mogula Davida Geffena, Pelarus kojom je jedno vrijeme plovio Roman Abramovič (“riješio” je se nakon rastave) i Azzam, najveća privatna jahta na svijetu dužine 180 metara, sagrađena 2013., koju je naručio Khalifa bin Zayed bin Sultan Al Nahyan, predsjednik Ujedinjenih Arapskih Emirata, čija je obitelj “teška” oko 150 milijardi američkih dolara.

Hotelski biznis

Jahte Lürssen glasovite su po sjajnom dizajnu i vrhunskoj kvaliteti te predstavljaju statusni simbol među milijarderima.

Obitelj je nedavno svoj portfelj krenula širiti na hotelski biznis, zasad u Beču u Austriji, a opatijski LRH prva im je akvizicija u Hrvatskoj.

Darko Ostoja, suvlasnik dosadašnjeg vlasničkog paketa LRH koji se prodaje, medijima je otkrio kako su novi vlasnici nedavno počeli s ulaganjima u turizam u Austriji i Njemačkoj, u namjeri da diverzificiraju svoj vlasnički portfelj. Ostoja ističe kako budući vlasnici imaju puno jači potencijal za ulaganje u LRH nego što su to imali dosadašnji vlasnici te vjeruje da će to imati određeni utjecaj i na cijelu destinaciju. Ipak, za Jutarnji list je rekao kako bi s njegove strane bilo neozbiljno govoriti o tome kakve će poteze u LRH vući novi vlasnici te napominje kako se vlasnička transakcija tek treba realizirati. Svoj blagoslov, što vjerojatno neće biti problem, treba dati i Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja. Tvrtka Gitone Adriatic osnovana je početkom ovog mjeseca i, prema podacima iz sudskog registra, njezin je jedini osnivač austrijska tvrtka Gitone Beteiligungsverwaltungs, a njezine su osnovne djelatnosti povezane s pružanjem usluga, primarno u turizmu.

- Dio mojih partnera bio je za prodaju LRH i u takvoj situaciji najbolje je rješenje, ako ste i bili protiv prodaje, prodati objedinjeni paket. Rascjepkan, taj paket bi svakako vrijedio manje, ovako smo većinskim paketom postigli veću cijenu, a uz to je tvrtka dobila većinskog vlasnika koji će joj omogućiti razvoj. Ne mislim da turizam u Hrvatskoj nema budućnosti i mi zadržavamo ostatak našeg poslovanja u turizmu, u kojem će se događati i bolje i lošije godine, ali ima perspektivu - istaknuo je Ostoja tim povodom,. Naravno, ni nama nije otkrio cijenu po kojem je vlasnički paket prodan, ni pod kojim uvjetima. Stoga se još ne može niti spekulirati o cijeni koju će za otkup dionica od ostalih dioničara ponuditi Gitone Adriatic. Uputili smo i službeni dopis kompaniji Lürssen Yachts o tome stoje li oni iza ove ponude, zbog čega su se odlučili za Liburnia Hotele i kakva se korporativna i investicijska politika može očekivati, ali do zaključenja ovog broja nismo dobili odgovor.

Razvoj destinacije

Ostali veći suvlasnici Liburnia Hotela su tvrtka Nova Liburnija koja upravlja kontrolnim paketom od 25 posto plus jedne dionice LRH, a koje su u vlasništvu Grada Opatije i općina Lovran, Matulji i Mošćenička Draga, zatim AZ obvezni mirovinski fond s osam posto dionica, dok država preko CERP-a i još dvije institucije ima oko 3,5 posto dionica. U društvu Nova Liburnija, osnovanom 2007., Grad Opatija ima 71 posto udjela, a manje udjele drže općine Lovran, Mošćenička Draga i Matulji.

- Interes je Grada Opatije da novi većinski vlasnik svojim djelovanjem podigne kvalitetu smještaja i turističke ponude na Opatijskoj rivijeri - komentirao je dolazak novog vlasnika opatijski gradonačelnik Ivo Dujmić.

Dodao je kako ga nije kontaktirao nitko od predstavnika tvrtke Gitone Adriatic te da su sve saznali iz medija i objava na Zagrebačkoj burzi. Na pitanje hoće li prihvatiti ponudu ako cijena bude povoljna, odgovorio je kako je “dosad Skupština društva Nova Liburnija d.o.o., u razgovoru s prijašnjim potencijalnim kupcima, inzistirala da se razmotre sve pojedinosti”.

- Dakle, prioritet nam je razvoj destinacije, a ne povoljna cijena. Trebamo mu dati priliku da se dokaže i pokaže nam svoje razvojne planove. U svakom slučaju, očekujemo mnogo: dizanje kvalitete destinacije, nove hotelske brendove, osmišljenu sadržajnu ponudu temeljenu na praćenju svjetskih turističkih trendova, kao i to da zaposlenici LRH budu zadovoljni uvjetima rada i adekvatno plaćeni za svoj rad. - naveo je opatijski gradonačelnik. Na Zagrebačkoj burzi kotira svih 302.641 dionica Liburnia Hotela, a prosječna cijena u posljednje tri godine bila je oko 4000 kuna (zadnja cijena iznosi 4460 kuna). Ako bi cijenu od 4000 kuna uzeli kao kriterij za izračun ukupne vrijednosti tvrtke, onda bi to značilo da tržišna kapitalizacija tvrtke iznosi 1,2 milijarde kuna. No, nije javno objavljeno po kojoj je cijeni Gitone Adriatic otkupio 53,94 posto dionica kompanije, pa se zasad tek špekulira da su Ostoja i partneri na osnovi ovih izračuna zaradili su oko pola milijarde kuna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. rujan 2024 08:18