
Plug-in hibridna vozila (PHEV) ispuštaju gotovo pet puta više stakleničkih plinova nego što pokazuju službeni podaci, pokazalo je novo izvješće.
Ta vozila, koja mogu voziti na električne baterije, ali i na motor s unutarnjim izgaranjem, europski su proizvođači automobila ranije promovirali kao rješenje koje omogućuje dulju vožnju bez zaustavljanja (za razliku od potpuno električnih automobila), uz istodobno smanjenje emisija.
Međutim, prema analizi neprofitne organizacije Transport and Environment, plug-in hibridi u stvarnim uvjetima emitiraju samo 19 posto manje CO₂ od benzinskih i dizelskih automobila, dok se u laboratorijskim testovima pretpostavljalo da zagađuju 75 posto manje.
Istraživači su analizirali podatke s uređaja za mjerenje potrošnje goriva u 800.000 automobila registriranih u Europi između 2021. i 2023. godine. Otkrili su da su stvarne emisije CO₂ iz PHEV-ova u 2023. bile 4,9 puta veće od onih prikazanih u standardiziranim laboratorijskim testovima, a taj je omjer porastao s 3,5 puta u 2021. godini.
Proizvođač hiperautomobila tvrdi: ‘Hibridni modeli su gubljenje vremena, kupce uopće ne zanimaju‘
„Stvarne emisije rastu, dok službene brojke padaju“, rekla je Sofía Navas Gohlke, istraživačica u Transport and Environment i koautorica izvješća, prenosi Guardian. „Taj jaz se sve više produbljuje i to je ozbiljan problem. Zbog njega PHEV-ovi onečišćuju gotovo jednako kao i benzinski automobili.“
Prema istraživačima, najveći razlog za taj nesrazmjer leži u pogrešnim procjenama takozvanog ‘faktora korisnosti’ – omjera između kilometara prijeđenih u električnom modu i ukupne udaljenosti. U praksi je samo 27 posto vožnje obavljeno u električnom načinu rada, dok su službene procjene pretpostavljale 84 posto. Europska komisija najavila je dvije revizije tog omjera, koje bi trebale smanjiti razliku, ali je neće u potpunosti ukloniti, navodi se u analizi.
Drugim riječima, stvarni podaci pokazuju da plug-in hibridi mnogo rjeđe voze na struju nego što se službeno pretpostavlja.
U teoriji, PHEV vozila bi trebala većinu vremena voziti pomoću električne energije, primjerice u gradskim uvjetima, gdje se mogu puniti i koristiti bateriju. No u praksi, vozači ih rijetko pune ili koriste bateriju samo povremeno. Umjesto da rade kao električni automobili s dodatnim motorom, oni češće rade kao obični benzinski ili dizelski automobili s velikom baterijom.
Razmišljate o kupovini hibrida? Ovo je deset najpouzdanijih novih i rabljenih modela na tržištu
Istraživači upozoravaju da je problem i u samom dizajnu vozila. Kod mnogih modela, električni motor nema dovoljno snage da samostalno pokreće automobil u svim uvjetima, primjerice pri većim brzinama ili na uzbrdicama. U takvim slučajevima, motor s unutarnjim izgaranjem automatski se uključuje, pa vozilo i u „električnom načinu rada“ zapravo spaljuje gorivo i stvara emisije.
Zato plug-in hibridi u stvarnom prometu zagađuju gotovo jednako kao i klasični automobili, iako službeni podaci sugeriraju da su znatno čišći. U prijevodu: razlika između laboratorijskih testova i stvarnosti ogromna je, jer se PHEV-ovi testiraju pod idealnim uvjetima koji rijetko odražavaju način na koji se stvarno koriste.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....