STUDENT DIGI AWARDS

Studenti iz Siska osmislili su aplikaciju s kojom parking u gradu više nije problem

Sustav za nalaženje slobodnog parkinga temeljen je na kombinaciji umjetne inteligencije i videotehnologije
Finalisti Digi Awardsa, ekipa AI Parking, Dorian Tepić, Nevio Marjanović.
 Srdjan Vrancic/Cropix

Dovoljno je postaviti 50 kamera da bi se kompletno riješio problem parkinga u Sisku. Ili u bilo kojem gradu. Tako kažu mladići iz tima AI Parking Nevio Marjanović (23) i Dorian Tepić (23), koji su osmislili inovativni parking sustav CityFlow, svojevrsni "Google maps za parking". Ideja je, kažu mladi studenti iz Siska, da sustav umjetne inteligencije analizira snimke kamera i utvrđuje slobodni parking u gradu. Te bi informacije išle u mobilnu aplikaciju vozača koji u svakom trenutku može provjeriti gdje naći slobodni parking u gradu ili, prema trenutačnoj lokaciji, naći najbliže slobodno parkirno mjesto.

- Negdje sam pročitao podatak da je čak 30 posto svih automobila na cesti u potrazi za parkingom u svakom trenutku. To uzrokuje velika zagušenja prometa u svim gradovima, i Zagrebu i Sisku - kaže Marjanović, student održavanja računalnih sustava na Veleučilištu Velika Gorica.

Taj ih je podatak, kažu, ali i činjenica da još uvijek nije razvijen adekvatan i cjenovno prihvatljiv sustav praćenja parkinga u gradu, ponukao da lani u listopadu krenu u razvijanje sustava koji danas nosi ime CityFlow.

- Ideja je spojiti aplikaciju i kamere koje bismo postavili na javnu površinu. Te bi kamere pratile popunjenost parkinga tehnologijom računalnog vida i korisniku u svakom trenutku omogućavale da provjeri slobodni parking za bilo koju od tih površina - tumači Tepić, student posljednje godine Tehničkog veleučilišta u Zagrebu koji upravo piše diplomski rad baš na temu računalnog vida.

Dvije varijante

Ukratko, računalni vid je oblik umjetne inteligencije koji može naučiti kako prepoznati određene objekte na slici. U slučaju aplikacije CityFlow to su automobili. Sustav preko kamera na parkingu prati automobile, računa udaljenost između njih i uzima gabarite parkirnog mjesta, a onda tu informaciju, u obliku broja slobodnih parkirnih mjesta, šalje korisniku. Ta bi informacija, kažu mladi inovatori, bila dostupna na dva mjesta. Prvo, na ulazu u svaki parking stajao bi informativni zaslon s brojem slobodnih parkirnih mjesta što bi generirao sam sustav. To je za vozače koji se tamo zateknu. A bilo bi i na mobilnoj aplikaciji korisnika koji može naći najbliži slobodni parking u sekundi, izvući sliku u realnom vremenu ili potražiti, recimo, cijenu parkinga po satu za tu lokaciju. Sustav koji broji prazna parkirna mjesta već postoji, upućuju nas mladići, ali je puno kompliciraniji i skuplji od njihova. Funkcionira tako da se senzori doslovno ubuše u svako parkirno mjesto, a kada automobil zakloni senzor, javljaju da je to mjesto popunjeno. Trošak ugradnje takvog sustava, pretpostavljaju, mogao bi biti između dvije i tri tisuće kuna po parkirnom mjestu.

- Računajte koliko bi koštao takav sustav za, recimo, parkiralište od 100 mjesta - dodaje Tepić.

Njihov bi sustav, s druge strane, za parking od stotinjak mjesta, četvrtastog oblika i uredno organiziran (iscrtanih linija) trebao tek jedan stup u sredini na koji bi išle tri kamere, svaka u svojem smjeru. Položaj i visina kamere određuju se za svaki parking posebno. Uglavnom, takva jedna industrijska kamera, koja bi imala mogućnost spajanja na internet, a sliku bi slala njihovu sustavu umjetne inteligencije, stoji oko 2000 kuna. Znači, za parking od 100 mjesta cijena implementacije njihova sustava bila bi ukupno 6000 kuna plus naknada koju bi naplaćivali korisniku za održavanje i vođenje samog sustava.

- Mislim da bismo sa sustavom CityFlow mogli konkurirati na bilo kojem natječaju javne nabave za gradski parking kao najpovoljnija ponuda. Za mali dio cijene senzorskog sustava omogućili bismo istu uslugu - ističe Marjanović.

Suradnja s gradovima

Zato su usmjereni prvenstveno na suradnju s gradovima i gradskim parkingom. Prednost njihova rješenja za grad, osim što se pravodobnim informacijama o slobodnim mjestima ubrzava promet i sprečava zagušenje u centru, bila bi i mogućnost analize goleme količine prometnih podataka, recimo protoka automobila i zasićenja pojedinih parkinga, kao i mogućnost sigurnosnog nadzora parkinga u realnom vremenu.

Na pitanje može li, u kontekstu nadzora kamerama, doći do problema u segmentu privatnosti, mladići odgovaraju da to ne može biti slučaj.

- Prvo, riječ je o javnim površinama koje se uglavnom i inače nadziru kamerama, a drugo, mi ne pregledavamo snimke. Točnije, nitko ne pregledava snimke, osim računala, odnosno sustava umjetne inteligencije koji ih analizira - napominje Marjanović.

Što se samog sustava umjetne inteligencije tiče, kažu, on će s vremenom postajati sve pametniji. Zasad sustav ima kapaciteta za određivanje mjesta za dvije vrste parkinga: divlji i uređeni parking. Što se prvog tiče, parkirno bi se mjesto određivalo tako da sustav mjeri udaljenost između automobila i uspoređuje ga s prosječnim dimenzijama automobila. Za uređeni parking, pak, opet bi se činilo isto, ali bi se udaljenost uspoređivala s gabaritima parkirnog mjesta na tom parkingu. Na pitanje planiraju li u sustav uklopiti i naplatu parkinga, odgovaraju da to planiraju kao dugoročno rješenje ili kao integraciju postojećeg sustava s njihovim.

- CityFlow je fleksibilan sustav i mogu se unutra ugrađivati različita rješenja drugih tvrtki koje imaju razvijene aplikacije za naplatu parkinga. - zaključuju.

image
Student DIGI Award 2021
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. travanj 2024 03:56