
Oštar pad potrošnje američkih turista u Europi i kineskih turista u Japanu na luksuzne proizvode usporavaju prodaju u industriji, dodatno otežavajući situaciju u sektoru koji se suočava s krajem višegodišnjeg procvata i posljedicama američkih carina, i to je jedan od razloga pada prodaje luksuznog diva LVMH, kao i Prade i Monclera, piše Financial Times. Doduše, svi oni su na krilima potražnje ranije nabijali prevosoek cijene, zbog čega sad dobro moraju promisliti kako vratiti povjerenje potrošača, ali i promet, kažu analitičari.
A još lani sve je izgledalo puno blistavije. Prodaja u Japanu je jačala zahvaljujući padu jena na najnižu razinu u više od 30 godina, što je izazvalo proljetni nalet potražnje, kad su kineski potrošači pohrlili kupovati dizajnerske torbe i cipele. U isto vrijeme američki turisti su slobodno trošili po europskim buticima jer im je jaka vrijednost dolara povećala kupovnu moć u inozemstvu.
No, ti pozitivni trendovi nestali su ove godine jer se jen oporavlja, a dolar gubi na vrijednosti, čime je industrija izgubila važno uporište dok se suočava s slabijom potražnjom u SAD-u i Kini, dva glavna motora rasta luksuza. Financijska direktorica francuske globalne korporacije LVMH Cécile Cabanis, kao glavni razlog za pad prodaje modne i kožne divizije od 9 posto u drugom kvartalu navela je promjene u obrascima potrošnje turista.
Turisti čine 30 posto prodaje Prade
Potrošnja američkih turista tako je vrlo snažno usporila, a povećana potrošnja lokalnog stanovništva u Aziji nije bila dovoljna da nadoknadi pad prihoda LVMH-a u Japanu. Za grupu koja stoji iza Louis Vuittona i Diora u drugom kvartalu prošle godine prodaja u Japanu porasla je za 57 posto, dok je Kering, vlasnik Guccija imao 27-postotni rast.
Talijanski brend luksuzne odjeće Moncler u svom je financijskom izvještaju prošlog mjeseca pad prodaje od 2 posto pripisao slabijoj potrošnji Amerikanaca u Europi i Kineza u Japanu.
U Pradi, gdje se 30 posto globalne prodaje ostvari od turista, uprava je također pad prodaje od 2 posto u prvoj polovici godine kod brenda Prada pripisala istim čimbenicima.
Što se dogodilo? FT navodi kombinaciju okolnosti. Američki dolar oslabio je više od 10 posto u odnosu na euro u prvoj polovici 2025. godine, jer su zabrinutosti oko inflacije, povezane s carinama koje je uveo američki predsjednik Donald Trump, potaknule rasprodaju američke imovine.
Nastavlja se pad
To je smanjilo poticaj američkim putnicima da ostvare svoje "Emily u Parizu" fantazije trošeći u luksuznim buticima diljem Europe. Analitičari napominju da će čak i švicarski Richemont, čija je prodaja nakita Cartier i Van Cleef & Arpels ponovno ostvarila dvoznamenkasti rast prihoda, tijekom iduće godine doći na red zbog slabije potrošnje turista u Japanu i Europi.
Potrošnja turista tako usporava dok su izgledi za lokalnu potrošnju u dva najvažnija tržišta luksuza i dalje neizvjesni. Povjerenje kineskih potrošača, narušeno padom vrijednosti domaće imovine nakon pandemije, ostaje na rekordno niskim razinama. A potražnja u SAD-u, najvećem tržištu luksuza po prodaji, čini se krhkom jer Trumpove carine prijete pokretanjem novog vala rasta cijena robe proizvedene u inozemstvu, tako da optimizma nema na vidiku.
Analitičari kuće Bernstein predviđaju pad globalnih prihoda od luksuza od 2 posto u 2025. godini, čime poništava svoju prethodnu prognozu rasta od 5 posto, zbog povećane vjerojatnosti globalne recesije.
"Pad turističke potrošnje povezan je s dubljim pitanjima koja se postavljaju pred industriju koja je godinama zarađivala na snažnoj potražnji, provodeći poskupljenja iznad stope inflacije i nabijajući previsoke cijene, i sad moraju odraditi domaću zadaću kako bi ponovno privukli potrošače, osobito srednju klasu, navodi Luca Soca, analitičar Bernsteina.
Komentari
0