STRATEŠKA DILEMA

Portugal prodaje nacionalnog avioprijevoznika: ‘Nemamo izbora, ne mislimo vječno bacati novac u bazen‘

Portugalska Vlada nudi udio od 49,9 posto, ali političke prepreke i dalje prijete cijelom procesu

Zrakoplov TAP Air Portugal-a na aerodromu

 /Jochen Tack/imago Stock&people/profimedia
Portugalska Vlada nudi udio od 49,9 posto, ali političke prepreke i dalje prijete cijelom procesu

Portugalska Vlada objavila je plan privatizacije nacionalnog avioprijevoznika TAP Air Portugal prema kojem će na tržištu ponuditi vlasnički udio kompanije od 49,9 posto i na njegovoj prodaji pokušati zaraditi 3,2 milijarde eura. Kako je pojasnio ministar infrastrukture i stanovanja u portugalskoj Vladi Miguel Pinto Luz, spomenuti iznos tamošnja državna administracija dosad je uložila u TAP.

- Osim povrata uloženog državnog novca, ciljevi privatizacije su i jačanje zrakoplovnih i inženjerskih kapaciteta TAP-a, održanje strateške rute s portugalskim zajednicama i zemljama portugalskog govornog područja te osiguranje kvalificiranog zapošljavanja u zemlji. Želimo održati brend TAP te sjedište i učinkovito upravljanje u Lisabonu - poručio je Pinto Luz. Od očekivanog investitora portugalska Vlada tražit će preuzimanje ključne uloge u TAP-u. Dovršetak privatizacije portugalskog avioprijevoznika planiran je za kraj iduće godine.

Ruše se rekordi, ove dvije kompanije svakoga dana svojim proizvodima pune 88 teretnih aviona! A cijene samo rastu...


Prema informacijama s tržišta avioprijevoza kojima raspolaže agencija Reuters, interes za kupnju 49,9 posto TAP-a postoji kod najvećih europskih avioprijevoznika francusko-nizozemske grupe Air France-KLM, britanskog IAG-a i njemačke Lufthanse čiji je menadžment agenciji odbio komentirati potencijalni interes za TAP.

- Air France-KLM je ponovio svoj interes, navodeći u izjavi da će sudjelovati u ovom procesu nakon što se objave svi detalji. IAG je bio neodređeniji, rekavši kako preispituje uvjete potencijalne prodaje TAP-a te da će pažljivo razmotriti sve detalje i uvjete procesa čim postanu dostupni - piše Reuters.

Blokada šefa države

Agencija skreće pozornost na izjavu portugalskog premijera Luisa Montenegra da je Vlada potrošila već dovoljno novca u TAP-u i da se s tim mora stati.

- Ne želimo nastaviti trošiti novac u bezdan - rekao je Montenegro. Reuters podsjeća da je TAP 2021. tijekom pandemije COVID-19 ostvario rekordni gubitak od 1,6 milijardi eura, što je, dodaje se, dovelo do masovnog restrukturiranja i državne financijske pomoći od 3,2 milijarde eura, ali se u posljednje tri godine vratio u plus.

Privatizacija TAP-a već je pokušana 2023., ali je inicijativu tadašnjeg sastava Vlade socijalističkog premijera Antonija Coste stopirao predsjednik države Marcelo Rebelo de Sousa. Kabinet Antonija Coste planirao je prodaju većinskog udjela u TAP-u počevši od 51 posto s mogućnošću prodaje cjelokupnog udjela države ako se postigne dobra cijena.

image

Bivši portugalski premijer Antonio Costa prvi je pokrenuo privatizaciju TAP-a, ali ga je u toj namjeri onemogućio šef države Sousa.

Jean-christophe Verhaegen/Afp

Zajedničko tadašnjoj i aktualnoj prodaji TAP-a je ponuda pet posto dionica zaposlenicima tog avioprijevoznika. Ako potonjeg interesa bude, strateški partner kupio bi 44,9 posto kompanije. Predsjednik Sousa blokirao je u listopadu 2023. prodaju TAP-a s obrazloženjem da iz modela privatizacije nije jasno kako država planira zadržati sposobnost praćenja i interveniranja u strateškoj tvrtki poput TAP-a.

Profitabilne linije

Sousa i sada ima ovlast ne potvrditi odluku Vlade o prodaji TAP-a, a u slučaju da šef države potvrdi privatizaciju TAP-a, počinje teći rok od 60 dana u kojem Vlada planira otvoriti postupak zaprimanja ponuda zainteresiranih kupaca za avioprijevoznika čiji su najveći kapital, prema ocjeni Reutersa, linije za Brazil, afričke zemlje portugalskog govornog područja i SAD. U prošloj godini TAP, koji zapošljava oko 8000 ljudi, prevezao je više od 16 milijuna putnika sa svojom glavnom flotom od 99 zrakoplova i 19 zrakoplova svoje podružnice TAP Express, koja se fokusira na kratke i srednje letove.

image

Airbus TAP Air Portugal-a

Urbanandsport/Nurphoto Via Afp

Nije samo ustavna podjela ovlasti nositelja državne vlasti u Portugalu politička otegotna okolnost za privatizaciju TAP-a. Vlada premijera Montenegra, kako upozorava Reuters, još uvijek je nakon svibanjskih parlamentarnih izbora bez većine u parlamentu, što bi, procjenjuje isti izvor, moglo blokirati prodaju TAP-a.

U svakom slučaju, odluka o privatizaciji portugalske zrakoplovne tvrtke otvara put većoj konsolidaciji u europskoj zrakoplovnoj industriji, nakon što je njemačka Deutsche Lufthansa kupila 41 posto udjela u ITA Airwaysu, talijanskom prijevozniku ranije poznatom kao Alitalia.

Portal Aviation-Direct, komentirajući odluku portugalske Vlade, upozorava kako premijer Montenegro nije ni imao izbora jer je Europska komisija, odobravajući državnu pomoć TAP-u, obvezala Lisabon da nakon konsolidacije spomenute kompanije pristupi njezinoj privatizaciji. Kao izazov za potencijalne investitore u TAP isti izvor navodi skrivene gubitke u poslovanju portugalskog avioprijevoznika i status njezinih prava polijetanja s, ističe Aviation-Direct, preopterećene lisabonske zračne luke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
11. srpanj 2025 15:40