SURADNJA S CHEVRONOM

Povijesni iskorak u Rijeci: Hrvatska tvrtka upravo napravila korak koji Europa odavno traži

Riječ je o pilot projektu proizvodnje održivog aviogoriva u kojem je prerađeno 1000 tona sirovine

Preduvjet za proizvodnju održivog aviogoriva bila je modernizacija riječke rafinerije (na slici)

 Damir Skomrlj/Cropix
Riječ je o pilot projektu proizvodnje održivog aviogoriva u kojem je prerađeno 1000 tona sirovine

U obnovljenoj riječkoj rafineriji Ina je po prvi put u povijesti proizvela održivo zrakoplovno gorivo (SAF) u pilot projektu prerade biosirovine u rafinerijskom postrojenju Hidrokreking. Ina će, kako je priopćeno iz naše najveće kompanije, biti spremna za kontinuiranu opskrbu tržišta održivim zrakoplovnim gorivom do 2029..

- Osim SAF-a, uspješno je proizvedena i značajna količina obnovljivog dizelskog goriva HVO-a punog naziva Hydrotreated Vegetable Oil ili hidroobrađeno biljno ulje - izvijestili su iz Ine. Europska unija, podsjećaju iz spomenute kompanije, kroz Direktivu o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora postavlja obvezujuće ciljeve za smanjenje emisija stakleničkih plinova i povećanje udjela obnovljivih izvora u prometu.

Ovo je 10 najvećih ulaganja u hrvatskoj energetici u 2025.: Kreće s radom najveća domaća investicija nakon Pelješkog mosta

- Do 2030. države članice moraju osigurati odgovarajući udio obnovljivih izvora energije u sektoru prometa, uz poseban naglasak na napredna biogoriva i održivo zrakoplovno gorivo čija će primjena igrati ključnu ulogu u dekarbonizaciji avioindustrije - dodaju u našoj najvećoj kompaniji.

Uloga Chevrona

Spomenuti pilot projekt Ina je sprovela u suradnji s licencorom postrojenja, kompanijom Chevron Lummus Global (CLG). Cilj je, ističu u Ini, bio testirati preradu pet posto biosirovine POME ili Palm Oil Mill Effluenta, nusprodukta u proizvodnji palminog ulja u kombinaciji s fosilnim sirovinama. Pilot projekt, prema istome izvoru, realiziran je u razdoblju od 5. do 13. svibnja ove godine, tijekom kojeg je prerađeno 1000 tona biosirovine, a cijeli proces je certificirao neovisni certifikator Bureau Veritas d.o.o., u skladu s ISCC standardom za održiva biogoriva.

image

Logo Chevron-a

/Alastair Balderstone/alamy/profimedia

- Prerada biosirovina u postojećoj infrastrukturi jedan je od najučinkovitijih načina za dekarbonizaciju rafinerijskog poslovanja i povećanje udjela obnovljivih izvora u sektoru prometa. Zahvaljujući angažmanu našeg internog tima, ali i suradnji s partnerima iz MOL Grupe i CLG-a, ostvarili smo sve preduvjete kako bismo spremno odgovorili na nadolazeće potrebe tržišta i naših kupaca -istaknuo je Ivica Jerbić, direktor Razvoja u Ini.

Analiza na Ruđeru

U Ini napominju kako je priprema pilot projekta trajala osam mjeseci zbog složenosti obrade nove vrste sirovine i njezinih specifičnih fizikalno - kemijskih karakteristika. Projekt je, dodaju, uključivao, među ostalim, nabavu posebnih filtera i prilagodbe laboratorijskih metoda, podizanja kapaciteta postrojenja Hidrokreking i Vakuumske destilacije te osiguravanje kontroliranog rukovanja biosirovinom u postojećim uvjetima. Tijekom testiranja prikupljeno je više od 400 uzoraka za potrebe detaljnih analiza koje su provedene u Ininom Centralnom ispitnom laboratoriju (CIL), dok je analiza udjela biogoriva (C14) provedena u vanjskim akreditiranim laboratorijima, Institutu Ruđer Bošković u Zagrebu i Isotoptech Zrt. u Debrecen.

- Zahvaljujući provedbi ovog pilot-projekta stvoreni su preduvjeti za nastavak aktivnosti i uvođenje kontinuirane prerade biosirovine u Rafineriji nafte Rijeka u bliskoj budućnosti. I ovim projektom, INA se inovativno i učinkovito prilagođava zahtjevima novog energetskog doba - naveo je Goran Pleše, operativni direktor Rafinerija i marketinga u Ini. Osim za usklađivanje s europskim propisima o obnovljivim izvorima energije, proizvodnja SAF-a u Rijeci bitna je i za smanjenje ugljičnog otiska Ine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
16. srpanj 2025 16:32