Pretekli sve konkurente

Polovica vozača zbog starih vozila više neće smjeti voziti taksije

Direktor Bolta pita mogu li vozači zaraditi toliko da bi mogli ući u takav trošak u koji diktira zakon
 Srdjan Vrancic/Cropix

Unatoč pandemiji, koja je posebno snažno pogodila prijevozničku industriju, estonski startup Bolt ove godine u Hrvatskoj bilježi rekordan broj vožnji, za četvrtinu više nego lani. U Boltu tvrde da su time uspjeli preteći Uber i sve taksi konkurente. Rezultat je to inovacija u ponudi taksiranja, pozitivan učinak domaćih turista koji su pojačano koristili Boltove usluge tijekom ljeta, zatim preuzimanja većeg udjela na tržištu i pokretanja usluge dostave hrane.

Tomislav Lukačević, direktor Bolta za Hrvatsku, kaže da su u broju vožnji od siječnja do studenoga skočili za 27,1 posto te napravili oko 22 milijuna kilometara. To je kao da su Boltovi vozači obišli Zemlju više od 550 puta.

"Prema našim podacima, Bolt je sada ispred konkurencije u broju vožnji, kako ispred drugih aplikacija tako i ostalih taksi brendova. Bolt je ujedno i trenutačno najpopularnija iOS i Android aplikacija iz područja prijevoza na zahtjev", kaže Lukačević.

Dodaje pak da je situacija daleko od zadovoljavajuće. Navodi da je broj vožnji u prosincu pao. Ističe da je ovo sad već drugi lockdown u istoj godini i da je svjestan da se ovo sada službeno ne zove lockdown, ali, pojašnjava, učinak je isti. Ljudi su pozvani da ostanu doma i mnogi su to i učinili. Tijekom ljeta, kaže, imali su sreću što su poslovanje održali domaći turisti. Onih stranih bilo je vrlo malo.

Nepovoljan zakon

"Prosinac je inače najjači mjesec u našem biznisu, posebno u Zagrebu koji po prometu nadmašuje sve jadranske gradove zajedno tijekom ljeta, a ove godine će sigurno podbaciti", kaže Lukačević.

Ističe da su zato bili prisiljeni kreirati uslugu Bolt Economy, kojom nude 20 posto jeftinije vožnje. Iako je dio vozača negodovao na taj potez, Lukačević kaže da nikome u Boltu, pa tako ni vozačima, nije cilj da ne reagiraju na poremećaj ponude i potražnje na tržištu.

"Usluga je bila izravan odgovor na krizu i pomogla je i nama i vozačima zadržati dio prometa. Treba biti svjestan da je na globalnoj razini, kada je riječ o usluzi prijevoza na zahtjev, promet zbog korone pao 80 posto, a trend pada značajan je i u Hrvatskoj", kaže Lukačević.

Dodaje da pozitivan učinak te usluge vide i vozači, jer su korisnici prepoznali Bolt Economy, i to se vidi u broju vožnji. No, ističe da bi volio da se situacija s manjom potražnjom brzo završi. Dodatan izazov i borbu za vozače imat će i u 2021. godini, jer će se mnogi naći u situaciji da će zbog zakonskih prepreka potencijalno morati izaći iz biznisa. Naime, utjecaj Zakona o sigurnosti na cestama, kakav je sada, mogao bi biti vrlo nepovoljan za sve taksi prijevoznike.

Trenutačno, vozila koja se koriste u taksi prijevozu moraju biti stara najviše sedam godina, a od 1. siječnja 2022. propisano je da ne smiju biti starija od pet godina. To znači da će svi taksisti kojima su vozila starija od pet godina ili bi mogla uskoro navršiti pet morati u narednoj godini prodati svoja vozila i kupiti znatno novija. U Boltu se pitaju koliko je to s obzirom na situaciju realno očekivati.

"Razumijem potrebu za sigurnosti, ali vozila do deset godina starosti se kod nas uredno prodaju kao rabljena vozila i još uvijek drže cijenu. Treba uzeti u obzir uvjete u Hrvatskoj i vrlo nepovoljan utjecaj koronakrize. Nadamo se dijalogu s nadležnim ministarstvom, jer ispod 10.000 eura nema vozila starog manje od pet godina, a valja se zapitati mogu li uopće vozači zaraditi toliko da bi mogli ući u takav trošak u koji ih se gura ovim zakonom", kaže Lukačević.

Leasing i najam

Navodi da se kupiti novi automobil teško isplati, a mnogi vozači već su sada u leasingu i najmu vozila. Drugim riječima, sama promjena modela kako dolaze do vozila ne bi riješila njihove probleme, čiji su razmjeri iznimno veliki.

"Postojeći zakon penalizirao bi polovicu od nešto više od 4000 tisuće naših partnera vozača. No, ne samo naše vozače, već sve vozače u industriji. Prosječna starost vozila naših partnera je od 5 do 6 godina", kaže Lukačević.

Navodi da Bolt u Hrvatskoj želi ponuditi i električne romobile. No, to nije moguće, jer su zakonski vozači romobila definirani kao pješaci. To dovodi do paradoksalne situacije da u slučaju nesreće policija neće izaći na teren riješiti sudar između dva pješaka.

"Najvažnije je da Vlada planira prilagoditi Zakon o sigurnosti cestovnog prometa novostima kroz mikromobilnost, što je pozitivan smjer razvoja", kaže Lukačević.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. travanj 2024 09:38