iluzija transformacije

Opasnosti lažne (digitalne) transformacije poslovanja

Tvrtka koja stvori iluziju vlastite transformacije poslovanja vrlo vjerojatno će se susresti sa tri opasne situacije
Vedran Antoljak
Tvrtka koja stvori iluziju vlastite transformacije poslovanja vrlo vjerojatno će se susresti sa tri opasne situacije

Iluzija (digitalne) transformacije poslovanja javlja se kad Uprava i menadžment vjeruju da njihova tvrtka prolazi kroz (digitalnu) transformaciju poslovanja, a zapravo samo provodi inkrementalna poboljšanja u postojećem poslovanju.

Danas postoji bezbroj tvrtki koje ponosno obavještavaju svoje zaposlenike, vlasnike i javnost o provedbi (digitalne) transformacije poslovanja i hvale se da su vodeće u svojoj industriji u korištenju digitalnih tehnologija i suvremenih poslovnih alata. No u stvarnosti većina tvrtki koje provode neki oblik promjena zapravo ne transformiraju poslovanje već ga pokušavaju osuvremeniti primjenom neke tehnologije, uvođenjem novog ERP/CRM informacijskog sustava, ili pak osnivanjem ureda za (digitalnu) transformaciju poslovanja. Za takve tvrtke se kaže da koriste “digitalni ruž za usne” (eng. digital lipstick) kako bi izvana izgledale kao da se digitalno transformiraju, dok iznutra i nadalje tradicionalno posluju.

Neosporno je da je svako poboljšanje u poslovanju korisno jer tako tvrtka optimira poslovni sustav kroz povećanje učinkovitost, smanjenja troškova ili uklanjanja suvišne birokracije. Ali često takve promjene ne dovode do (digitalne) transformacije poslovanja koju definiramo kao temeljitu promjenu u organizaciji i načinu tradicionalnog poslovanja korištenjem digitalnih tehnologija i primjenom novih poslovnih modela s ciljem poboljšanja performansi organizacije i brže prilagodbe u okruženju koje se stalno i brzo mijenja.

Tri opasne situacije

Tvrtka koja stvori iluziju vlastite transformacije poslovanja vrlo vjerojatno će se susresti sa sljedeće tri opasne situacije. Prvo, tvrtka postaje toliko zaokupljena brzim inkrementalnim poboljšanjima u poslovanju (npr. novi web-shop) tako da nema više resursa i volje za provođenje priprema i provedbe stvarne (digitalne) transformacije poslovanja. Njoj postaju prioritet inicijative za inkrementalne promjene, zanemarujući pritom nužnost stvarne transformacije poslovanja. Time tvrtka postaje osjetljivija na disrupcije jer ih ne može jasno i brzo detektirati. Drugo, tvrtka je uljuljana u lažni osjećaj sigurnosti, jer ima iluziju da provodi stvarnu (digitalnu) transformaciju poslovanja. Možda takvim tvrtkama u kratkoročnom razdoblju poslovanje ide nabolje, ali je upitna njena dugoročna konkurentnost i otpornost na disrupciju. Treće, u tvrtki dolazi do razmimoilaženja članova Uprave, investitora i/li dioničara tvrtke oko podrške stvarne (digitalne) transformacije poslovanja i njenom financiranju, jer ona kratkoročno može dovesti do lošijih poslovnih rezultata, ali dugoročno osigurava održivu konkurentnost u digitalnom dobu. Ako za takvu transformaciju ne postoji razumijevanje i strpljenje svih dionika, onda može doći do nepovjerenja koje često vodi zaustavljanju transformacije na pola puta.

Iluzija transformacije

Kako bi maknuli iluziju transformacije u kojoj nalazi njihova tvrtka, uspješni članovi Uprava i menadžeri prvo moraju biti svjesni da ne postoji sektor, industrija ili tvrtka koja je imuna na disrupciju. Dok to ne učine, bit će zaokupljeni minimalnim promjenama u postojećem poslovanju i ugodnim osjećajem pod iluzijom transformacije, istovremeno zanemarujući potrebu za stvarnom transformacijom. Razlog tomu je jer u prošlim vremenima je najveći rizik dolazio od izravnih konkurenata s boljim ili jeftinijim proizvodom ili uslugom. Obrana tvrtke tada je bila temeljena na eventualnim pojeftinjenjima, poboljšanjem ili proširivanjem asortimana proizvoda i usluga, ili pak učinkovitijim izlaskom na tržište. No, svijet se “digitalizirao”, a današnja je konkurencija često nevidljiva i sve češće dolazi iz drugih sektor ili industrija (npr. Amazon). U tim uvjetima (digitalno) transformirane tvrtke će biti spremne i osposobljene na vrijeme detektirati disrupciju, i time adekvatno odgovoriti i obraniti se od eventualne poslovne katastrofe koja prijeti onim netransformiranim tvrtkama. Ako želite da vaša tvrtka izbjegne iluziju transformacije i tako napravi prvi korak prema boljoj spremnosti na disrupciju, pokušajte primijeniti sljedeće tri preporuke. Prvo, uklonite sve dvosmislenosti koje postoje između transformacije i promjene tako da educirate donosioce odluka i ključnih ljudi u tvrtki. Drugo, izradite jasnu i razumljivu viziju (digitalne) transformacije poslovanja tvrtke, (digitalnu) poslovnu strategiju i plan provedbe, te komunicirajte ih zaposlenicima na vrijeme i višekratno. Treće, krenite u pripremu (digitalne) transformacije poslovanja koristeći pomoć iskusnih stručnjaka u tom području jer time osiguravate bolju uspješnost implementacije.

Na kraju, svaka transformacija se nalazi izvan zone komfora. Uspješni menadžeri znaju da njihov vlastiti osobni uspjeh, a time i uspjeh tvrtke koju vode, uvelike ovisi o njihovom izlasku iz zone komfora. Ako to ne učine, riskiraju zastarjeti u svijetu koji se stalno mijenja te propuštaju prilike koje donose promjene. U svakom slučaju, (digitalna) transformacija poslovanja je nužna za svaku tvrtku, jer u sljedeće 2-3 godine neće postoji industrija ili sektor koji neće biti disruptiran. Pitanje je samo hoće li vaša tvrtka biti spremna odgovoriti na izazove disrupcije.

Kako razlikovati lažnu i stvarnu (digitalnu) transformaciju poslovanja?

Ovo su neki pokazatelji lažne (digitalne) transformacije poslovanja:

1. Uprava odbacuje ideju da treba biti aktivno uključena u (digitalnu) transformaciju poslovanja. Članovi Uprave odbijaju educirati se o novim digitalnim tehnologijama, te izgradnju tih znanja delegiraju na druge.

2. Tehničkim ljudima se kaže da transformiraju posao, ali im se daje samo dopuštenje za obavljanje tehničkih nadogradnji.

3. Uprava odobrava izradu novih web stranica, web shopa, te veću aktivnost na društvenim mrežama i aktivnom provođenju digitalnog marketinga.

4. Dobre ideje i kreativnost se (pogrešno) smatraju inovacijama. Inovacija zahtijeva proces, praksu, resurse (investiciju), stratešku primjenu i strpljivost. Bez toga je to samo slučajnost.

5. Tehnologija se smatra nužnim alatom za uspješno poslovanje. Smatra se domenom IT-a i provodi se sporadično i samo u dokazanim rezultatima.

6. Tvrtka implementira novi ERP i/li CRM softver misleći da je to (digitalna) transformacija poslovanja.

7. Poslovna strategija je odvojena od Digitalne strategije kao zaseban dokument.

8. Tvrtka je sa svog servera premjestila dokumente u Cloud, ali nadalje nastavlja razmjenjivati dokumente na zastarjeli način kao privitke u porukama elektroničke pošte.

9. Zapleten u iluziji digitalne transformacije menadžment tvrtke promovira korištenje Zooma ili Teamsa misleći da to simbolizira (digitalnu) transformaciju poslovanja tvrtke.

10. Menadžment tvrtke zagovara razvoj digitalnog mentalnog sklopa zaposlenika, dok istovremeno kažnjava njihove pogreške koje proizlaze iz eksperimentiranja s novim procesima, digitalnim alatima ili prema korisnicima.

Ovo su neki pokazatelji stvarne (digitalne) transformacije poslovanja:

1. Uprava organizacije razumije snagu donošenja odluka na temelju podataka. Pohađali su tečaj (digitalne) transformacije poslovanja o poslovnim mogućnostima nove tehnologije.

2. Tehnologija se često istražuje i prezentira zaposlenicima s ciljem pronalaska njene primjene u vlastitoj tvrtki ili projektu klijenta za stvaranje novih i uzbudljivih načina rada, dodajući veću vrijednost kupcu i stvarajući dodatnu konkurentsku prednost.

3. Svaka poslovna jedinica izrađuje strategiju digitalne transformacije kako bi promijenila ono što rade s ciljem poboljšanja konkurentske prednosti i korisničkog iskustva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
19. srpanj 2025 11:08