Iluzija (digitalne) transformacije poslovanja javlja se kad Uprava i menadžment vjeruju da njihova tvrtka prolazi kroz (digitalnu) transformaciju poslovanja, a zapravo samo provodi inkrementalna poboljšanja u postojećem poslovanju.
Danas postoji bezbroj tvrtki koje ponosno obavještavaju svoje zaposlenike, vlasnike i javnost o provedbi (digitalne) transformacije poslovanja i hvale se da su vodeće u svojoj industriji u korištenju digitalnih tehnologija i suvremenih poslovnih alata. No u stvarnosti većina tvrtki koje provode neki oblik promjena zapravo ne transformiraju poslovanje već ga pokušavaju osuvremeniti primjenom neke tehnologije, uvođenjem novog ERP/CRM informacijskog sustava, ili pak osnivanjem ureda za (digitalnu) transformaciju poslovanja. Za takve tvrtke se kaže da koriste “digitalni ruž za usne” (eng. digital lipstick) kako bi izvana izgledale kao da se digitalno transformiraju, dok iznutra i nadalje tradicionalno posluju.
Neosporno je da je svako poboljšanje u poslovanju korisno jer tako tvrtka optimira poslovni sustav kroz povećanje učinkovitost, smanjenja troškova ili uklanjanja suvišne birokracije. Ali često takve promjene ne dovode do (digitalne) transformacije poslovanja koju definiramo kao temeljitu promjenu u organizaciji i načinu tradicionalnog poslovanja korištenjem digitalnih tehnologija i primjenom novih poslovnih modela s ciljem poboljšanja performansi organizacije i brže prilagodbe u okruženju koje se stalno i brzo mijenja.
Tri opasne situacije
Tvrtka koja stvori iluziju vlastite transformacije poslovanja vrlo vjerojatno će se susresti sa sljedeće tri opasne situacije. Prvo, tvrtka postaje toliko zaokupljena brzim inkrementalnim poboljšanjima u poslovanju (npr. novi web-shop) tako da nema više resursa i volje za provođenje priprema i provedbe stvarne (digitalne) transformacije poslovanja. Njoj postaju prioritet inicijative za inkrementalne promjene, zanemarujući pritom nužnost stvarne transformacije poslovanja. Time tvrtka postaje osjetljivija na disrupcije jer ih ne može jasno i brzo detektirati. Drugo, tvrtka je uljuljana u lažni osjećaj sigurnosti, jer ima iluziju da provodi stvarnu (digitalnu) transformaciju poslovanja. Možda takvim tvrtkama u kratkoročnom razdoblju poslovanje ide nabolje, ali je upitna njena dugoročna konkurentnost i otpornost na disrupciju. Treće, u tvrtki dolazi do razmimoilaženja članova Uprave, investitora i/li dioničara tvrtke oko podrške stvarne (digitalne) transformacije poslovanja i njenom financiranju, jer ona kratkoročno može dovesti do lošijih poslovnih rezultata, ali dugoročno osigurava održivu konkurentnost u digitalnom dobu. Ako za takvu transformaciju ne postoji razumijevanje i strpljenje svih dionika, onda može doći do nepovjerenja koje često vodi zaustavljanju transformacije na pola puta.
Iluzija transformacije
Kako bi maknuli iluziju transformacije u kojoj nalazi njihova tvrtka, uspješni članovi Uprava i menadžeri prvo moraju biti svjesni da ne postoji sektor, industrija ili tvrtka koja je imuna na disrupciju. Dok to ne učine, bit će zaokupljeni minimalnim promjenama u postojećem poslovanju i ugodnim osjećajem pod iluzijom transformacije, istovremeno zanemarujući potrebu za stvarnom transformacijom. Razlog tomu je jer u prošlim vremenima je najveći rizik dolazio od izravnih konkurenata s boljim ili jeftinijim proizvodom ili uslugom. Obrana tvrtke tada je bila temeljena na eventualnim pojeftinjenjima, poboljšanjem ili proširivanjem asortimana proizvoda i usluga, ili pak učinkovitijim izlaskom na tržište. No, svijet se “digitalizirao”, a današnja je konkurencija često nevidljiva i sve češće dolazi iz drugih sektor ili industrija (npr. Amazon). U tim uvjetima (digitalno) transformirane tvrtke će biti spremne i osposobljene na vrijeme detektirati disrupciju, i time adekvatno odgovoriti i obraniti se od eventualne poslovne katastrofe koja prijeti onim netransformiranim tvrtkama. Ako želite da vaša tvrtka izbjegne iluziju transformacije i tako napravi prvi korak prema boljoj spremnosti na disrupciju, pokušajte primijeniti sljedeće tri preporuke. Prvo, uklonite sve dvosmislenosti koje postoje između transformacije i promjene tako da educirate donosioce odluka i ključnih ljudi u tvrtki. Drugo, izradite jasnu i razumljivu viziju (digitalne) transformacije poslovanja tvrtke, (digitalnu) poslovnu strategiju i plan provedbe, te komunicirajte ih zaposlenicima na vrijeme i višekratno. Treće, krenite u pripremu (digitalne) transformacije poslovanja koristeći pomoć iskusnih stručnjaka u tom području jer time osiguravate bolju uspješnost implementacije.
Na kraju, svaka transformacija se nalazi izvan zone komfora. Uspješni menadžeri znaju da njihov vlastiti osobni uspjeh, a time i uspjeh tvrtke koju vode, uvelike ovisi o njihovom izlasku iz zone komfora. Ako to ne učine, riskiraju zastarjeti u svijetu koji se stalno mijenja te propuštaju prilike koje donose promjene. U svakom slučaju, (digitalna) transformacija poslovanja je nužna za svaku tvrtku, jer u sljedeće 2-3 godine neće postoji industrija ili sektor koji neće biti disruptiran. Pitanje je samo hoće li vaša tvrtka biti spremna odgovoriti na izazove disrupcije.