HEMCO

Odijeva sve zaposlenike MOL-ovih benzinskih postaja u Europi

U završnim je fazama veliki strateški projekt u vrijednosti oko 15 milijuna eura, koji je uglavnom izvozno orijentiran, kaže Slobodan Mihalj, osnivač i direktor tvrtke Hemco
Slobodan Mihalj
 
 Vlado Kos/Cropix

Tekstilna industrija u Hrvatskoj uglavnom se svela na lohn poslove, a tek manji dio radi što i đakovački Hemco, koji ima vlastiti razvoj i dizajn, u proizvodnom se procesu koristi suvremenim i naprednim tehnologijama, a ima fleksibilan pristup u poslovanju i partnerski odnos s dobavljačima.

Hemco je s radom počeo 1992., a zahvaljujući stalnim ulaganjima u ljude, inovacije i tehnologiju danas je vodeći hrvatski proizvođač zaštitne i radne odjeće. Trenutno zapošljava 187 djelatnika, a, uz desetak partnera, ukupan broj proizvodnih radnika iznosi oko 250. Sustav proizvodnje obuhvaća vlastiti razvoj te dizajn proizvoda. Tvrtka razvija i proizvodi radnu i zaštitnu odjeću te opremu prilagođenu profesionalcima za sve situacije i vremenske uvjete. U Hemcu su uvjereni da im upravo specijalizacija omogućava da brzo reagiraju i odgovaraju na sve potrebe tržišta i kupca. Interes za njihove proizvode pokazali su, među ostalim, INA, koja od Hemca nabavlja radnu i zaštitnu odjeću za svoje radnike, i MOL. Zaposlenici svih MOL-ovih benzinskih postaja u Europi nose Hemcovu zaštitnu odjeću.

image
Odjel za dizajn zaštitne odjeće
Vlado Kos/Cropix

“U završnim smo fazama velikog projekta koji je većim dijelom izvoznog karaktera i čiju realizaciju očekujemo već u drugoj polovini ove godine. Tad planiramo i izlazak na zapadnoeuropsko tržište s novim kolekcijama koje bi trebale biti početak orijentacije na izvoz. Kako je natječaj u tijeku, nismo u mogućnosti otkriti ime kupca, ali mogu reći da se radi o jednom za Hemco strateškom dugoročnom projektu u vrijednosti oko 15 milijuna eura”, otkriva Slobodan Mihalj, osnivač i direktor tvrtke Hemco.

Utjecaj pandemije osjetio se i u poslovanju Hemca, ali je godinu tvrtka završila pozitivno.

“Početkom godine imali smo ambiciozne planove, no kriza nam je uzrokovala smanjenje dijela narudžbi. Ipak, uspjeli smo održati razinu zaposlenosti i stabilnog poslovanja te se pripremiti za vrijeme koje nam slijedi. U prva tri mjeseca primjene mjera ostvarili smo pravo na potpore te ih nakon toga više nismo koristili. Ali i u svim tim okolnostima nismo kasnili s isporukama, a čak smo i dodatno zapošljavali na nekoliko pozicija. Započeli smo i dovršili investiciju u novi logistički centar te smo radili na razvoju novih proizvoda za domaće i inozemno tržište. Neprestano ulažemo u nove tehnologije, opremu, ali i zaposlenike. U posljednjih nekoliko godina investirali smo više od milijun eura u proizvodno-logističke kapacitete. Investicijski ciklus započet prošle godine izgradnjom logističkog centra u Đakovu nastavljamo s rekonstrukcijom i proširenjem proizvodnih i uredskih prostora, kao i opremanjem i modernizacijom proizvodnih kapaciteta. Početkom godine otvorili smo Hemco Workwear Store u Đakovu, a planiramo i otvaranje trgovina u drugim gradovima te daljnje apliciranje na natječaje sufinancirane fondovima EU za modernizaciju i certifikacije”, otkriva Slobodan Mihalj.

Troškovi rada zasigurno su ograničenje sektora tekstilne industrije u odnosu na konkurenciju s Dalekog istoka, ali je kriza pokazala da su sigurni lanci nabave katkad važniji od same cijene.

U tekstilnoj industriji postoje tvrtke kojima je udio troškova rada u ukupnom poslovanju iznad 80 posto. U Hemcu su troškovi rada oko 30 posto. “Nismo tipični predstavnik našeg sektora kada gledamo taj pokazatelj. Zbog manjeg udjela troškova rada u odnosu na veći dio tekstilnih tvrtki imamo prednost da se zbog toga lakše nosimo s izazovima. Velik smo zagovornik poticanja ulaganja u nove tehnologije, razvoj i edukaciju zaposlenika jer mogu donijeti značajne pozitivne efekte i osigurati konkurentnost, osobito u vrijeme kad se EU okreće novim mehanizmima nabave u kojima su dostupnost i brzina važni kao i cijena. Hemco, dakle, nije tipična tvrtka u ovoj djelatnosti, tako da nismo ključno opterećeni povećanjem minimalne plaće jer pokušavamo dodati i druge vrijednosti u proizvode osim samo cijene radne snage. Svakako podržavamo odluke o povećanju minimalne plaće jer je to doprinos povećanju zadovoljstva djelatnika, no moramo ukazati i na postojanje parafiskalnih nameta, postupke javne nabave u kojima izostaje njezin smisao te korištenje mehanizama koji nisu primjereni kao primjerice kod rezerviranih ugovora”, pojašnjava Mihalj.

image
Šivaona tvrtke Hemco
Vlado Kos/Cropix

Međutim iz Hemca dugo predlažu drugačiju regulaciju bolovanja, s obzirom na to da većinu zaposlenih u tekstilnoj industriji čine žene, koje zbog bolesti djece i sličnih razloga češće imaju potrebu za kraćim bolovanjima. “Mi to potpuno razumijemo, no to je i dalje trošak poslodavca. Za one koji žele ulagati u nove tehnologije moglo bi se osigurati sufinanciranje za tehnološko unapređenje i inovacije te usavršavanje zaposlenika. Naplata PDV-a po naplaćenom računu i slične mjere trebale bi biti uobičajene”, mišljenja je Mihalj.

Kako je dio tvrtki iz tekstilne industrije svoje poslovanje disperzirao i na proizvodnju opreme i odjeće za obrambeni sektor, tako je Hemco dobavljač Ministarstva obrane i Ministarstva unutarnjih poslova. Za hrvatske vojnike i policiju već dugi niz godina izrađuje radnu, dnevnu, borbenu, svečanu i drugu odjeću za koju su kvaliteta, ergonomija i funkcionalnost presudno važne.

Prije nekoliko mjeseci Hemco je dobio NATO-certifikat AQAP 2110:2016 te je tek peta tvrtka u Hrvatskoj koja se njime može pohvaliti. Time su, kako nam objašnjava Mihalj, dobili mogućnost praćenja nadmetanja u tom segmentu industrije u svim zem­ljama članicama.

Još prije desetak godina Slobodan Mihalj odnosno njegova tvrtka Hemco bili su pokretač i osnivač klastera vojne industrije u Hrvatskoj kako bi proiz­vođači mogli zajednički nastupiti na inozemnim tržištima. U ovom trenutku još ne opremaju vojsku ili policiju još nekih država, ali kako nam otkriva Mihalj, imaju određenih kontakata te su sudjelovali na natječajima, izrađivali uzorke, pa se nadaju i konkretnim rezultatima. “Vojna industrija nije uvijek tržišno orijentirana te je za uspjeh na svjetskim tržištima potrebna veća uloga državnih tijela u mehanizmima nuđenja i pregovaranja. Jedan smo od tri DuPont™ Nomex® partnera u ovom dijelu svijeta, što je dodatna potvrda naše kvalitete i dugogodišnjih ulaganja te nam omogućava pristup najnovijim svjetskim inovacijama u području zaštite, kao i laboratorijima u kojima testiramo našu vatrogasnu i ostalu negorivu odjeću i opremu”, pojašnjava Mihalj.

Hemco svoje proizvode plasira na tržišta BiH, Srbije, Slovenije, Mađarske, Austrije, Njemačke, Češke, Slovačke, Rumunjske i Crne Gore. Planira jačanje u postojećim zemljama te dodatno širenje na Zapad i Istok. U ovom trenutku više od 90 posto proizvoda plasira direktno kupcima jer u Hemcu smatraju da tako najbolje mogu brinuti o potrebama svojih kupaca. U fazi su otvaranja još nekoliko prodajnih kanala.

Način i kanali prodaje se mijenjaju, a u Hemcu smatraju da će uvijek biti potrebe da se odjeća isproba, ali prate trendove te su 2019. započeli projekt digitalizacije koji će obuhvatiti i način na koji će kupci pretraživati i naručivati proizvode na njihovu webshopu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 23:13