Istraživanje OECD-a

Od najneliberalnijeg tržišta, Hrvatska u pet godina skočila do prosjeka Europske unije

Ovo je iznenađujući rezultat jer je Hrvatska dosad percipirana kao prekomjerno regulirana
Zagreb, 040313.Zapadni kolodvor.Buduci da je Glavni zeljeznicki kolodvor izvan funkcije zbog renoviranja signalizacije, privremeni putnicki promet se odvija preko Zapadnog kolodvora i Maksimira.Na fotografiji: guzve na privremenoj tramvajskoj liniji 10 koja povezuje Zapadni kolodvor i Bornogaj.Foto: Bruno Konjevic / CROPIX
 Bruno Konjevic / CROPIX

Hrvatska je od 2013. do 2018. došla sa začelja tablice do prosjeka Europske unije i OECD-a kada je riječ o regulaciji tržišta, pokazalo je novo istraživanje OECD-a koje se provodi svakih pet godina.

Tako smo od najreguliranijeg tržišta u odnosu na 35 država OECD-a (bez SAD-a i Estonije) te unutar ukupno 45 promatranih država regulatorni skor smanjili sa 2,08 u 2013. na 1,43 do kraja 2018., a prosjek OECD-a je 1,4, s time da niža vrijednost indeksa znači veću liberalizaciju.

Ovo je jako iznenađujući rezultat jer je Hrvatska dosad percipirana kao prekomjerno regulirana država kad je riječ o tržištu i u gotovo svim preporukama domaćih ekonomista i međunarodnih institucija se ističe kako nam jedan od prioriteta treba biti pojačana liberalizacija tržišta. Velimir Šonje, vlasnik Arhivanalitike, na blogu je te tvrtke i stranicama Ekonomskog laba komentirao te pozitivne rezultate pod egidom “Što se događa” i konstatacijom da smo “propustili zabilježiti kako je Hrvatska napravila veliki pozitivan pomak na najvažnijoj svjetskoj ljestvici liberalizacije tržišta, takozvani OECD PMR-u (product market regulation)”. Naravno, ovi rezultati ne znače kako Hrvatska ne treba nastaviti s naporima vezanih za deregulaciju tržišta, to više jer podaci govore kako smo u nekim sektorima i dalje natprosječno regulirani, ali smo jednako tako u nekima natprosječno liberalni. Na primjer, kako navodi i Šonje, kao jedan od pozitivnih aspekata valja izdvojiti administrativno opterećenje pokretanja poslovanja koje je smanjeno sa 2,98 na 1,00, i to prije uvođenja već najavljivanog one-stop-shop online Start sustava, koje će prvi put sustavno olakšati i u cijelosti digitalizirati ovu proceduru. Uz to, skor regulacije pristupa tržištu iznosi 1,05, a kada se u tom području gledaju barijere u uslužnim i mrežnim sektorima, Hrvatska je sa 1,64 ispod OECD-ova prosjeka od 1,73, a blago i ispod EU prosjeka. Međutim, ukupan skor nam jako pogoršava sektor javnih poduzeća jer se, kako ističe Šonje, najslabiji hrvatski rezultat odnosi se na prisutnost državnih poduzeća u različitim sektorima gospodarstva. “S vrijednošću skora odnosno indeksa od 3,75, Hrvatska se smješta među države s veoma proširenim državnim poduzećima, dok se s druge nalazi najrazvijenija zemlja Nove Europe, Češka, kao zemlja s najnižim indeksom u ovom dijelu Europe. Najdalje u desnoj strani distribucije nalazi se šampion europskog etatizma - Francuska”, naglašava Šonje. Pritom ističe da hrvatsko gospodarstvo bilježi prisutnost državnih poduzeća u 25 od 41 sektora, “što se ostvaruje kroz mnoga trgovačka društva (tvrtke iz portfelja CRP-a i strateška poduzeća), odnosno većinske ili tržištu manje značajne manjinske vlasničke udjele, gdje posebice velike uplive država ima u mrežnim sektorima energetike i prometa (kroz PMR gledaju se, primjerice, HEP, Plinacro, Ina, Gradska plinara Zagreb i lokalni komunalci, ZET i lokalni promet, Croatia Airlines, Jadrolinija, HŽ itd.)”.

Naime, metodološki se u ovoj analizi, u okviru ovog aspekta, mjeri kako vlasnički udjeli države utječu na niz sektora - tržište plina, električna energija, telekomunikacije, vode, željeznički, zračni i lokalni putnički promet, graditeljstvo, financije, osiguranje i bankarstvo, trgovina, ugostiteljstvo, proizvodnja duhanskih proizvoda, nafte, metala, kemikalija, računala, motornih vozila, strojeva i opreme, vlakova i tramvaja, lijekova, brodogradnja, igre na sreću i drugi sektori. “Gledaju se i pravne prepreke privatizacijama i zlatne dionice države, odnosno posebna glasačka prava. Regulacija državnih poduzeća je područje u kojem Hrvatska odstupa od OECD-ova prosjeka i napredak prema najboljim zemljama znači nužne privatizacije”, napominje Šonje i dodaje kako su do 2013. ukupno reguliranije od Hrvatske bile zemlje BRICS-a i Turska. “Sada je izazov dosegnuti rezultate Češke i Slovenije, čemu bi najviše doprinijele privatizacije državnih poduzeća”, zaključuje. J

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 07:48