Najvredniji startup u jugoistočnoj Europi u srijedu je izlistao svoje dionice na burzi u New Yorku. Rumunjski UiPath, koji razvija softverske robote koje kompanije diljem svijeta koriste kako bi automatizirale repetitivne poslove zaposlenika, postavio je početnu cijenu za svoje dionice na 56 dolara.
Više je to nego što je najavio prije inicijalne javne ponude dionica, kada se nagađalo da će mu cijena dionice biti između 52 i 54 dolara, ali i dalje nešto niže od cijene koju je postigao u posljednjoj investicijskoj rundi, kada mu se dionica procjenjivala na 62,28 dolara.
U očima investitora
U toj zadnjoj rundi prije izlaska na burzu, UiPath je prodao Alkeon Capitalu i Coatuu te nekolicini drugih ulagača dva posto udjela kompaniji u zamjenu za investiciju od 750 milijuna dolara. Time su mu tržišnu vrijednost podigli na 35 milijardi dolara ili 220 milijardi kuna. No, i s inicijalno nižom cijenom dionice, koja mu tržišnu vrijednost drži iznad 28 milijardi dolara, nema sumnje da je riječ o jednom od najvećih softverskih IPO-a dosad. UiPath je osnovan 2005. godine u Bukureštu. Tamo mu se nalazi uprava i globalno sjedište. No, formalno, kompanija je registrirana u New Yorku. Za usporedbu, u Hrvatskoj ne postoji kompanija koja bi se prema veličini mogla mjeriti s UiPathom. Najveća hrvatska kompanija je Ina, i ona na Zagrebačkoj burzi trenutačno ima tržišnu kapitalizaciju od 30,8 milijardi kuna. To znači da je Ina u očima investitora danas deset puta manja kompanija od UiPatha.
Ipak, način kako ulagači mjere vrijednost rumunjskog startupa bitno je drugačiji od onog kojim se mjere tradicionalni biznisi. UiPath je lani prihod povećao 81 posto na 607,6 milijuna dolara. Pandemija mu je, naime, značajno išla u prilog, jer su kompanije diljem svijeta tražile način kako da snize troškove kroz automatizaciju administrativnih poslova. Visoka vrijednost UiPatha, naime, ogleda se i u rastućoj potražnji za njegovim uslugama, ne samo kod novih, već i kod postojećih klijenata. Ne računajući nove klijente, samo oni postojeći, povećali su lani narudžbe za uslugama UiPatha 45 posto. Usto, ovaj startup ima ogromnu bruto maržu od 89 posto. To je jedna od najvećih marži, ne samo u softverskoj industriji, već općenito. S druge strane, unatoč svemu tome, UiPath još uvijek nije profitabilan. Rumunjska je tvrtka lani smanjila gubitak s 519,9 na 92,4 milijuna dolara.
Simbol za RPA
Analitičari su, kao i uvijek kada dođe do velikih IPO-a, podijeljeni u svojim promišljanjima. Jedni izlazak UiPatha na burzu uspoređuju s izlaskom na burzu softverskih tvrtki Snowflakea i Qualtricsa, koji su ostvarili odlične rezultate. Drugi navode da su cloud igrači prije pandemije bili seksi poput Tesle, a danas su posvuda prisutni, slično kao i Model T.
Globalno, u IT industriji UiPath je postao simbol za softverske robote, odnosno RPA. Riječ je o softverskim proizvodima koje sve aktivnije koriste i najveće hrvatske kompanije. Sam UiPath ima, pak, više od 6300 poslovnih korisnika, među kojima je i više od polovice Fortune500 tvrtki.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....